Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Uthyrningsmoms

Startat av mikaelgreen, februari 07, 2011, 01:16:42 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

mikaelgreen

Har just tillbringat en väldigt frustrerad kvart med en extremt trångsynt person på Skatteupplysningen. Lärdom: om man märker inom den första minuten att man inte kommer att få något bra svar, är det bara att tacka för sig, lägga på, ringa igen och hoppas hitta en bättre person.

Hursomhelst, jag letar efter en väg runt momsfriheten vid andrahandsutyrning av lokaler, framför allt kontorsplatser i öppet landskap.
1. Har någon stött på ett fall där man kan kostnadsdela en lokalhyra, dvs jag hyr en lokal som jag delar med en annan företagare (men bara mitt företag står på kontraktet)? Frågan är om jag kan fakturera den andre företagaren 50% av kostnaden och lägga på moms och på så vis undkomma momskruxet vid lokaluthyrning, eftersom det rör sig om en kostnadsdelning och inte en andrahandsuthyrning. Min gissning är att jag inte kan det enligt lagen, även om jag inte köper logiken.
2. Har någon stött på andra metoder att lösa momsfrågan vid andrahandsuthyrning av kontorsplatser som inte är avskiljd yta?

Orsak till frågan: Om jag inte får lägga på moms på den del jag fakturerar vidare, får jag inte heller dra moms på min hyreskostnad för den delen, dvs hyran blev just x% dyrare. Frivillig momsregistrering av uthyrning kan endast ske för avskiljda ytor (dvs i princip rum).

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Fredrik Stigsson

Hej Mikael,

jag har läst lite grann i skatteverkets broschyr SKV 563 (Frivillig skattskyldighet för moms vid uthyrning av lokaler) och där hittar jag följande formulering:

Uthyrning kan avse byggnad eller lokal m.m.
Den frivilliga skattskyldigheten kan avse uthyrning av hel byggnad (även byggnad på ofri grund), del av byggnad (t.ex. lokal), anläggning samt annat som utgör fastighet. Med lokal avses här en klart avgränsad del i en byggnad.


Det står här att uthyrningen (med frivillig skattskyldighet) kan avse en del av en byggnad och som jag uppfattar det så måste inte den här delen vara en lokal (klart avgränsad del i en byggnad) men kan exempelvis vara en lokal.

I kapitel 9 i Momslagen (1994:200) hittar jag följande formulering i tredje paragrafen:
Vad som härefter i detta kapitel sägs om fastighet gäller fastighet eller del av fastighet som är eller som kan vara föremål för sådan uthyrning eller annan upplåtelse som är skattepliktig till följd av beslut enligt 1 eller 2 §.

I första och andra paragrafen (som 3 paragrafen refererar till) står inget som berör vad en fastighet skall anses vara.

mikaelgreen

Hmm, menar du att eftersom det inte definieras i ML kap 9 vad "fastighet eller del av fastighet" är, skulle det inte heller kunna utesluta en yta som inte är klart avgränsad? M a o skulle man kunna momsregistrera även en uthyrning av en mer obestämd yta, eller åtminstone en bestämd yta som inte är klart avgränsad? Trots vad SKV 563 säger om "klart avgränsad"? Eller hur menade du?

Vad jag har förstått på SKV verkar den rådande uppfattningen där vara att det måste vara klart avgränsat med t ex väggar (eller ev skiljeväggar). Annars kan man inte momsregistrera uthyrningen. Att hyra ut en kontorsplats i öppet landskap eller rätten att använda en av många "öppna" kontorsplatser, skulle alltså enligt den teorin inte kunna momsregistreras.

Å andra sidan har jag förstått att gemensamma ytor inte anses vara sån lokaluthyrning som normalt är momsfri. Så om man skulle vilja hyra ut rätten att använda alla gemensamma ytor i lokalen, inklusive ett antal arbetsplatser som alla är gemensamma, kanske man skulle kunna komma undan den vägen. Om man styper på det där med klart avgränsad, menar jag.

När jag säger "komma undan" menar jag inte att bryta mot reglerna. Lagen som den är utformad idag är fullkomlig ologisk i de fall man inte kan momsregistrera en uthyrning och väldigt bänglig i de fall man kan applicera den. Detta vet alla inblandade parter, inklusive SKV. Så frågan är bara hur man kan göra det som är logiskt (få uthyrningen att bli momspliktig) utan att riskera smäll på fingrarna.

Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Fredrik Stigsson

#3
Hej,

det är lite oklart vad som gäller när man läser SKV 563 och Momslagen (1994:200).

Trots vad SKV 563 säger om "klart avgränsad"? Eller hur menade du?
I SKV 563 står det "del av byggnad (t.ex. lokal)", det vill säga del av byggnad och inom parentes står det exempelvis lokal.

Jag är dock ingen expert på området, men det kanske går att göra en ansökan om frivillig skattskyldighet på blankett SKV 5704 och ange en fiktiv hyresgäst bara för att testa om det går igenom. Man kan då även skriva en upplysning på samma blankett att en förutsättning för uthyrning av del av lokal är ett beslut från Skatteverket som innebär att jag kan ta ut moms eller något liknande.

Nu när jag tänker efter lite till så är det faktiskt så att jag själv hyr en fönsterplats i en fastighet, det är inte en klart avgränsad del i en byggnad på så sätt att det är ett rum. Man kan dock anse att det är en fiktivt avgränsad del men det är inte några väggar och inte någon dörr till min fönsterplats. Jag hyr den här platsen som förstahandshyresgäst och jag blir fakturerad moms om 25 % på min faktura. Det är kommunen som äger den här fastigheten och som hyr ut den här fönsterplatsen.

Om man skärmar av en kontorsplats med exempelvis skärmväggar så borde väl det också vara en klart avgränsad del i en byggnad.