Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

regler för tjänsteresa

Startat av jens, januari 26, 2011, 06:50:32 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

jens

Jag har varit på två resor - en till Visby och Nyköping och en till Norge.

I Nyköping fick jag bo och äta hos min kund. I Visby bjöd kunden på boendet men jag fick gå ut och äta.
Får jag ändå dra av schablonavdraget för tjänsteresa, 210 kr/dag och 105 kr för halvdag?

Resan till Norge: samma fråga, jag fick bo och äta hos kund, fast det blev ju lunch och middag på restaurant i Oslo under själva resandet.

Jag avreste på morgonen från Sverige och passerade gränsen till Norge vid middagstid. I Norge får jag dra av 802 kr per dag, men räknas det som heldag i Norge fast jag i praktiken var i Sverige på resa på förmiddagen? Avdragen borde väl räknas vid avresa hemifrån om  man reser direkt?
Elektronikkonstruktör

Fredrik Stigsson

Hej!

Följande är ett utdrag från Skatteverkets broschyr (SKV 354) Traktamenten och andra kostnadsersättningar (Från och med inkomståret 2011):

Reglerna om vad som gäller i olika fall när den anställde får kost under tjänsteresa kan sammanfattas enligt följande:

Fri kost, minskning av traktamente, beskattning
Fri kost under tjänsteresa huvudregel, Ja, Ja
Hotellfrukost som ingår obligatoriskt i rumspriset, Ja, Nej
Kost på allmänna transportmedel som ingår obligatoriskt i priset, Nej, Nej
Extern representation, Ja, Nej
Intern representation, Ja, Nej


Det här gäller dock om arbetsgivaren/"ditt företag" har bekostat måltider, hotell, transportbiljetter och representation. När det handlar om att en kund har betalat ditt boende och din mat så ser jag inte några hinder för att du skall få erhålla skattefritt traktamente.

Jag avreste på morgonen från Sverige och passerade gränsen till Norge vid middagstid, men räknas det som heldag i Norge fast jag i praktiken var i Sverige på resa på förmiddagen?
Nej, du övernattade inte i Norge.

jens

#2
Tack för svaret. Vågar jag göra avdrag för dessa resor i så fall utan att kommentera eller förklara i deklarationen?

>Nej, du övernattade inte i Norge.

Jag kanske gav för dålig information när jag ställde frågan. Jag påbörjade resan till Norge tidigt en Lördag morgon och passerade gränsen på eftermiddagen (efter kl 12) - var där på jobb hela söndagen och reste hem på måndagen. På hemresan kom jag inte till Sverige förrän efter kl 19 och var hemma kl 23.

Funderar om jag ska dra av för tre hela dagar utomlands eller bara 2½ dagar?

Elektronikkonstruktör

Fredrik Stigsson

Hej!

Utdrag från SKV 354 "Traktamenten och andra kostnadsersättningar (Från och med inkomståret 2011)":
Som halv dag räknas avresedagen om resan påbörjas klockan 12.00 eller senare och hemkomstdagen om resan avslutas klockan 19.00 eller tidigare.

Du började resan till Norge innan klockan tolv på lördagen och då är avresedagen en hel dag, söndagen är en hel dag och hemkomstdagen är också en hel dag eftersom du kom tillbaka till arbetsstället eller bostaden efter klockan 19. Avresetiden avser den tidpunkt då du lämnar ditt arbetsställe eller din bostad och hemkomsttiden avser den tidpunkt då du är tillbaka till ditt arbetsställe eller din bostad.

jens

Elektronikkonstruktör