Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Periodisk sammanställning

Startat av mikaelgreen, januari 25, 2011, 09:42:21 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

mikaelgreen

Tänkte höra hur alla redovisningsproffs (speciellt ni som driver byråer) hanterar de periodiska sammanställningarna (PS).

Lite snabb info: PS ska lämnas om man har omsättning till annat EG-land som är momsfri pga reglerna för omvänd moms (enkelt uttryckt). Redovisningsperioden är kvartal för tjänster och månad för varor (men man kan anmäla att man vill redovisa kvartalsvis även för varor). Deadline för PS är den 20:e månaden efter redovisningsperioden (för pappersredovisning) och den 25:e (för onlineredovisning). Förseningsavgiften är 1000 kr (!). Redovisade belopp stämmer SKV automatiskt av mot beloppen på relevanta rader i skattedeklarationen.

En så relativt tight deadline och hög förseningsavgift tycker jag själv är absurd, speciellt om man ställer den i proportion med den, i mitt tycke, mycket viktigare skattedeklarationen. Planeringsmässigt ställer det till ett potentiellt problem för oss redovisningsbyråer. Vi kan av naturliga skäl inte börja bokföra våra kunders marsbokföring den 1 april - inte ens kunderna har fått in alla sina marsunderlag än och än mindre har de skickat dem till oss. Typ den 4-5:e kan vi i bästa fall räkna med att ha allt material hos oss (och vi vet att långt ifrån alla lämnar så tidigt). Det lämnar oss i bästa fall 20 dagar att slutföra alla kunders bokföring, åtminstone till den punkt vi kan göra PS. Visst, vi kanske kan prioritera kunder som brukar ha EG-omsättning, men det är inte riktigt schysst mot övriga kunder.

Är det någon som har liknande problem med PS? Hur hanterar ni dem?

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

TimFaste

Tyvärr är det nog bara att fnatta på! :(

De kunder som ska redovisa sin EG-försäljning kanske också har lite mer muskler för att hantera sin administration.

Sedan kan man ju notera att det är försäljningen som ska in! Registrering av kundfakturor sker ju ofta i en egen serie - eller via faktureringen - och då går det att få fram underlag för sammanställningen. Resterande bokföring kan tas därefter.

mikaelgreen

Sant på båda punkter. I de flesta fall.

Vi råkar tyvärr ha rätt många solo-internetentreprenörer med affiliateintäkter, som tenderar att komma från t ex Zanox (Tyskland) eller Google/Commission Junction som båda lagt sina Europeiska bolag på Irland (bastards!). Det är alltså tjänsteintäkter som beskattas av avsändaren och därför ska upp i PS:en för mottagaren, såvitt jag förstår. Och dessa faktureras inte utan betalas bara ut, medan man får dra ut nåt slags underlag från deras internettjänst. Inte del av kundreskontran, alltså.

Visst, man kan bläddra igenom underlagshögen efter EG-intäkter om man inte hunnit bokföra månaden, fast man undviker ju gärna det extra momentet.

Men det är som det är, helt enkelt. Var bara nyfiken om någon hade kommit på något bättre sätt att hantera det.
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.