Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Enkel bokföringsfråga

Startat av wing, januari 25, 2011, 06:04:37 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

wing

Hej,

jag håller på att städa upp i en rätt rörig bokföring här och jag kan inte mycket om detta.

Jag vet ju att alla händelser på mitt företagskonto (har EF) ska bokföras.

När jag fått in pengar för en betald faktura så har jag direkt fört över momsbeloppet på ett separat bankkonto för att inte blanda det med resten av pengarna. Är detta ett felaktigt sätt att göra?
Säg att en faktura som en kund betalat var på 20.000kr inkl moms. (15.000 exkl moms). Jag har då direkt fakturan blev betald fört över momsen på 5000 kr på ett separat konto, hur ska denna överföring bokföras?

Tack på förhand!

mikaelgreen

Så kan du absolut göra, om du vill. Poängen är väl då att du inte av misstag ska spendera dem på annat, så att du alltid har likviditet att betala momsen. Det kan blir lite rörigt med många transaktioner och jag skulle personligen inte idas göra det, men du kan absolut om du vill.

Antar att du inte för tillbaka för ingående momsen varje gång du köper något, så du kommer i slutändan få ett plussaldo på "momskontot" när momsen är betald.

Du bokför det helt enkelt på ett annat konto för bankkonto. Om du t ex har ditt företagskonto på 1930, kan du lägga ditt "momskonto" på t ex 1940. Så överföringen av 5000 kr skulle bli:
1930 K 5000
1940 D 5000

Not: Om fakturan är på 20 000 kr inkl moms bör momsen bli 4 000 kr, eller hur?

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

wing

Tack för ditt svar!

När du säger det, så förstår jag ju så klart att det blir krångligare med flera transaktioner. Anledningen till att gjort så är väl egentligen för att jag inte riktigt vetat hur mycket jag kan ta ut från företagskontot (som jag då KAN spendera).
Vet jag det är det så klart lättare att istället ta ut det beloppet ("lönen") och låta resten ligga kvar på företagskontot tills det är dags att betala skatter och moms.

Stämmer mina tankar? Kanske är bättre att alltså göra tvärtom. Ta ut allt som jag "får" spendera?

mikaelgreen

Förstår det, det är lite otydligt i enskilda firmor vad som är skatteskuld och vad som kan spenderas. Man kan göra som du gör - att föra över utg moms (ev reducerat med ing moms) och skatt (50% av resultatet brukar vara lagom) till ett separat konto. En liknande variant är ju att se till att din prelskatt till SKV är på precis rätt nivå - kan iofs vara svårt om dina intäkter varierar. Kan dessutom tära på likviditeten ibland. Den metod jag brukar rekommendera är att göra eget uttag på 50% av resultaten varje månad. Då är man hyfsat safe.

Tycker du ska köra med den metod som känns bäst och mest logisk för dig - resultatet blir ju ungefär detsamma.

Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

wing

Först och främst vill jag tacka för dina snabba och lättförstådda svar! Tack!

Sen har jag ytterligare en nybörjarfråga:

Jag har (privat, på fritiden) sen ett tag tillbaka haft prenumerationer på ett par webbhotell samt ett par domäner som jag betalar på varje år eller varje kvartal ungefär.
Har byggt ett par hemsidor som jag nu börjat tjäna lite pengar på genom annonsering. Detta vill jag på något sätt få in i företaget.

Som jag har förstått det kan inte en EF "köpa" något av ägaren. Är det så enkelt att jag helt enkelt börjar betala fakturorna för webbhotellen/domänerna från företaget och bokför detta samt bokför inkomster från annonsering på företaget? Är det OK? Min EF sysslar med internetmarknadsföring, så det bör väl kanske inte vara något problem då verksamheterna går att koppla ihop?

mikaelgreen

Ja, ungefär så enkelt är det. Om du hade haft en tillgång som skulle bokföras i balansräkningen hade man behövt kolla på egen insättning, marknadsvärdering etc. Men det rör det ju sig inte om i det här fallet.

Så det är nog bara att börja ta intäkterna och kostnaderna i verksamheten.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.