Kund har betalat in för mycket, hur bokför jag?

Startat av 1111, januari 17, 2011, 01:01:10 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

1111

Hej!

En kund som har vid en förskottsbetalning betalat in en för hög summa (det rör sig om 20 kr). Jag kommer därför att återföra överskottet till kundens bankkonto. Hur bokför jag detta? Först tänkte jag bara bokföra det hela som en vanlig försäljning - siffrorna kommer ju att stämma i slutänden. Men sen kom jag att tänka på att det då inte finns någon förklaring till den för stora insättningen och återbetalningen till kunden.

Jag tar tacksamt emot idéer om hur detta bör lösas.

ulferik

Du krediterar konto 2420 förskott från kunder i samband med bokföringen av insättningen på företagskontot. När sedan fakturan ställs ut debiterar du 2420 och krediterar ett försäljningskonto samt ett momskonto. Det som finns kvar på 2420 nollar du i samband med återbetalningen.

1111

Tack för ditt svar Ulferik!

Har en följdfråga:

Jag gör inte separata konteringar för inbetalningen och fakturan. Istället skriver jag fakturan samma dag som inbetalningen och bokför en typisk faktura (och därmed också inbetalning) såhär:

Debet                           Kredit
1920 - 100kr                  3000 - 80kr
                                   2640 - 20kr

Är det fel? Borde jag göra en kontering för själva inbetalningen och sen en ny för själva fakturan?

Om vi förutsätter att det är OK att göra som jag gjort ovan, betyder det att överskottsinbetalningen bör ha bokförts såhär? (100kr är beloppet som bordet betalats in, istället betalades 120kr in):

Debet                            Kredit
1920 - 120kr                   3000 - 80kr
                                    2640 - 20kr
                                    2420 - 20kr

Och när jag sen betalar tillbaka överskottet bokför jag såhär:

Debet                             Kredit
2420 - 20kr                      1920 - 20kr


Ursäkta om det är självklara frågor, vill bara vara säker på att få allting rätt. Tack på förhand!

ulferik

Bokför du enligt kontantmetoden (för företag med en regelmässig omsättning under 3 M) fungerar din metod bra.

Tilllämpar du faktureringsmetoden så styr  tidpunkten när du ställer ut fakturan också bokföringstidpunkten.

1111

Citat från: ulferik skrivet januari 19, 2011, 08:15:43 AM
Bokför du enligt kontantmetoden (för företag med en regelmässig omsättning under 3 M) fungerar din metod bra.

Tilllämpar du faktureringsmetoden så styr  tidpunkten när du ställer ut fakturan också bokföringstidpunkten.

Bokför enligt kontantmetoden. Mycket stort tack för ditt svar!