När uppstår fordran på skatteverket? (ROT)

Startat av UllaBella, januari 04, 2011, 11:41:34 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

UllaBella

Hej och hå, bokslut för första gången och givetvis dyker frågor upp som jag inte hittar svar på, trots att jag trodde att jag hade koll... Hoppas på svar här!

Sambon har enskild firma i byggbranschen, jag har hand om bokföringen som hittills gjorts enligt kontantmetoden (jag ska dock byta nu efter bokslutet). Ett jobb gjordes i slutet på året, faktura skickades till kunden före jul. Duktig kund betalar redan den 27/12. Jag registrerade begäran om utbetalning för rot-avdraget hos skatteverket igår (3/1).

Eftersom jag nu ska föra in utestående fordringar (och skulder) vid årskiftet, blir frågan: när uppstod fordran på skatteverket? När fakturan skickades till kunden, när kunden betalade, eller när jag gjorde begäran om utbetalning?

När jag övergått till fakturametoden är ju frågan densamma, dvs när fordran till skatteverket ska bokföras.

Tack på förhand!

Kiki

#1
Hej,

fordran uppstår när du utför arbetet, dvs.när du fakturerar.

Använder du dig av faktureringsmetoden kan du använda dig av följande konton vid bokföring:

Kundfordran:      
Fordran ROT arbete (skatteverket):
Utgående moms:
Försäljning tjänst ROT
Försäljning varor ROT:

Hoppas det hjälpte.. ;)

Kiki

UllaBella

Tack för supersnabbt svar!

Jag har ju använt kontantmetoden hittills, men vid bokslutet blir det ju ändå på sätt och vis fakturametoden, så visst hjälpte svaret!

TimFaste

Har inte gått in och kollat, men instinkten säger mig att "Försäljning varor ROT" kan inte finnas! ROT täcker endast arbetskostnader!

Kiki

Hej Tim Faste...det är sant, men det finns ändå.

Kanske för att kunna skilja åt om man säljer varor på det ena sättet eller i sambandet med ROT arbete.
Fick manuell lägga upp kontot i mitt bokföringssystem för den inte fanns. Jag har hämtad informationen på bokföringstips.se

http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/forsaljning-rot-arbeten.aspx

Kiki


UllaBella

Nu läste jag också på bokföringstips.se, men tyckte också att det där med "försäljning varor ROT" verkar väldigt konstigt.
Jag hittade istället följande, och det här sättet att lägga upp det verkar vettigare:
http://www.bas.se/documents/ROT_000.pdf

Kiki

Då jag tyckte att det är rätt vad bokföringstips skrivit har jag lagt upp detta extra kontot. Jag var osäker om det kanske kommer att finnas en rubrik i deklaration där material som såldes vid ROT arbete behöver anges. Men kanske är det bara en intern sak för egen skull...

men så klart är det INGET som ingår i ROT avdraget.

Kiki

monica-m

Själva fodran till Skatteverket uppstår i samma veva som kunder har betalt - när du kör kontantmetoden. Du får alltså boka upp denna fordran i bokslutet.
Mvh Monica