Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Kontrollbalansräkning

Startat av fuling, januari 03, 2011, 11:29:25 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

fuling

Ett företag som jag sköter bokföringen för har hittills under året gjort ett såpass stort minusresultat att det egna kapitalet har förbrukats. Jag har kontaktat ägaren för företaget och sagt att de måste upprätta en kontrollbalansräkning snarast.
Då jag är rätt grön på området har jag lite funderingar kring detta.

- Är det mitt ansvar att se till att kontrollbalansräkningen genomförs? Jag har sagt till om detta ett par gånger nu, men ännu har inget gjorts. Vill inte att det ska bli mitt fel framöver om denna inte genomförs inom den tiden som gäller.. 
- Enligt uppgifter så ska styrelsen upprätta kontrollbalansräkningen. Ska jag som bokför åt företaget vara med då denna upprättas?

mikaelgreen

Hmm, knepigt. Kan säga vad jag tycker, men jag kan inte säga vad en jurist eller expert på redovisningsavtal skulle säga.

Det är styrelsens ansvar att upprätta kontrollbalansräkning - inget snack om det. Sen kan man tycka att de borde uppdra till dig, som sköter bokföringen, att göra själva kontrollbalansräkningen. Vore lite konstigt annars.

Du har alltså inget ansvar gentemot myndigheter såvitt jag vet, annat än att sköta allt korrekt inom ramen för ditt uppdrag. Men man kan ju fråga sig hur långt ditt uppdrag sträcker sig. Dels beror det lite på vad ni avtalat om och dels lite praxis. Personligen anser jag att om du flera gånger påtalat kapitalbristen och inte får någon respons av styrelsen, så har du gjort så mycket du kunnat. Se bara till att ha dokumentation (t ex e-mail) på att du påtalat det, för att skydda dig själv.

Faktum är ju att du inte på eget bevåg kan upprätta en kontrollbalansräkning och skicka iväg till revisorn - styrelsen måste vara inblandad.

Nån som har något ytterligare att tillägga?
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

TimFaste

"mikaelgreen" har rätt i att det är av största vikt att du har dina kontakter i frågan dokumenterade.

Det finns en del formalia att iaktta när det gäller styrelseprotokoll m.m. så det är också helt klart att du inte kan agera på eget bevåg.

Det är i alla lägen så att företagsledningen har det fulla ansvaret för hur företaget leds.

I slutändan blir det ju också en fråga om att se till att du själv får betalt för ditt arbete och därmed också huruvida du ska behålla eller avsäga dig uppdraget (sättet du beskriver ärendet har jag tolkat som att du inte är anställd i det krisande företaget).