Ränteintäkter i HB och försäljning till AB

Startat av Kiki, januari 02, 2011, 05:07:10 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

så..första frågan i det nya året.. ;)

Vid överlåtelse från HB till AB uppstått en skuld AB ny har till det gamla HBet.
Vi har valt att betala ut ränta till HB. Nu, när vinsten fördelas mellan delägarna undrar jag hur räntan behandlas. Jag tyckte att det är 30% skatt på det och resten kan vi ta ut själva liksom.

Men jag hittar ingen lämplig ruta i deklaration för det. Tas räntan inte upp i deklaration när skatten beräknas, utan bara det här med räntefördelning?


Sen en annan sak. På vilket sätt deklarerar jag 2011 att det inte längre finns inventarier, lagervaror..ect, för det övertogs av AB?

Tack för era synpunkter.
Kiki

TimFaste

Jag bara spånar lite kring din räntefråga. Om räntan betalats ut till HB:t så beskattas det som inkomst av rörelse - aktiv eller passiv beroende på arbetsinsatsen under året.

Om ni nu har ett tillräckligt stort underlag för positiv räntefördelning, ja, då blir det 30 %. Annars blir det arbetsgivaravgifter eller löneskatt och därefter kommunal och eventuell statlig skatt.

Ett framtida alternativ vore ju att HB:t överlåter sin fordran till er som privatpersoner (blir alltså ett eget uttag och ändring av reverser). Då blir er ränteinkomst beskattad med 30 %.

Angående den andra frågan så återspeglar sig nog det endast i räkenskapsutdraget där maskiner och inventarier, lager m.m. nu redovisas som 0.

Kiki

Citat från: TimFaste skrivet januari 06, 2011, 06:30:16 AM

Ett framtida alternativ vore ju att HB:t överlåter sin fordran till er som privatpersoner (blir alltså ett eget uttag och ändring av reverser). Då blir er ränteinkomst beskattad med 30 %.


Tack för ditt svar!
Detta låter intressant för året 2011.
På vilket sätt kan jag göra det? Vilka formalia och ev.bokföring krävs för det?

Tack
Kiki

TimFaste

Man kan tänka sig att ni avvecklar handelsbolaget helt. Därmed körs sista transaktionen i dess bokföring så att alla återstående tillgångs- och skuldkonton nollställs mot ert egna kapital.

Lånehandlingen mellan aktiebolaget och handelsbolaget skrivs om så att ni står som borgenärer (fordringsägare) i stället för handelsbolaget. Eller också använder man den befintliga handlingen och skriver på den att fordran si och så har i samband med handelsbolagets avveckling överlåtits till ...

Vid en avveckling av handelsbolaget kan både positiva och negativa beskattningskonsekvenser uppstå beroende på ert egna kapitals storlek enligt "Beräkning av anskaffningsutgift för handelsbolag" N3A sid. 3.

Innan ni gör någonting bör ni alltså ta en titt på hur ni landar med årets deklarationer.