Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Påminnelsefaktura

Startat av michaela, november 06, 2008, 02:54:26 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

michaela

Hej!

Har hittills inte behövt skicka någon påminnelsefaktura så har inte behövt bry mig, men nu har det blivit dags.

Hur ska den se ut, får den ett nytt fakturanummer, hur redovisar man dröjsmålsränta, ska den bokföras, vilket datum anger man och vad blir betalningsvillkoren?

Många frågor, hoppas att någon kan svara!!  :)

MVH
Michaela

Fredrik Stigsson

Hej!
En betalningspåminnelse behöver inte ha något fakturanummer, den behöver ett påminnelsedatum, adress till kunden och eventuellt kundnummer, vilka fakturor som är obetalda med fakturadatum, förfallodatum, fakturabelopp inklusive moms per faktura och totalt, eventuellt ett pålägg för påminnelseavgift om 50 SEK (Är inte moms på denna). Du bör också ange dina egna företagsuppgifter.

Upplupen dröjsmålsränta kan också anges och beräknas som (Dröjsmålsränta i %/365)*antal förseningsdagar*fakturabelopp.

Du kan använda en vanlig faktura också, en ny faktura då, byt namn till betalningspåminnelse och ange vilka fakturor som är obetalda, lägg till påminnelseavgift och upplupen ränta.

Det är inga betalningsvillkor, betalning skall ske så fort som möjligt.

Intäkt från dröjsmålsränta och påminelseavgift kan bokföras som ränteintäkt på kundfordringar när betalning skett, konto 8313 Ränteintäkt kuf