Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

AB:s köp av inventarier från mig själv

Startat av Hogge, oktober 31, 2008, 08:21:18 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Hogge

Jag startade AB Mars -08 och har sedan dess använt en egen privat dator, skivare och telefon enbart i företaget. Har betalt och bokfört kostnader för dessa i AB, d.v.s. telefonräkning, skrivarpapper, toner m.m.  Jag inser att AB borde ha köpt dessa inventarier av mig redan när jag startade men så skedde tyvärr inte. Hur gör jag nu? Kan AB nu köpa in dessa som förbrukningsinventarier med bokföringsdatum Mars -08? Ingen av inventarierna är värd mer än 5000:- och kommer i så fall att köpas in till marknadsvärde.
Hogge

Fredrik Stigsson

Hej!
Ja, du köpa in dessa inventarier som förbrukningsinventarier från och med mars 08, men om du börjat bokföra sedan dess bör du inte sätt bokföringdatum till i mars 08 utan datum lika med eller större än datum för föregående bokförd verifikation.

Skriv på kvittot att leverans och anskaffning skedde i mars 2008 till marknadsvärde vid denna tidpunkt när du bokför in inventarierna nu med aktuellt datum. Det är alltid leveranstidpunkten som bestämmer när en anskaffning sker.

Hogge

Hogge

jejja

Citat från: Bokfoering skrivet november 07, 2008, 03:51:06 PM
bokföringdatum till i mars 08 utan datum lika med eller större än datum för föregående bokförd verifikation.


Gäller detta alltid? Det har hänt att jag hittat ett veckogammalt kvitto, som jag då bokfört när den transaktionen skett, även om det varit andra verifiktationer efter denna.

T.ex.

nr  datum
34  2008-10-15
35  2008-10-05
36  2008-10-18

(i mitt program kan man själv ange bokföringsdatum utan restriktioner).

Detta är alltså fel och man ska bokföra i datumordning? Eller gäller det bara riktigt gamla transaktioner?



Fredrik Stigsson

Hej!
Bokföring skall göras i kronologisk ordning och jag brukar alltid rekommendera att man skall bokföra i datumordning även om man hittar en gammal verifikation med ett gammalt datum som har glömts bort. Speciellt viktigt är det här när man gör momsredovisning frekvent, månadsvis exempelvis, om man då lägger in en verifikation på ett datum i föregående månad där man redan har skapat momsrapport och bokfört momsfordran och momsskuld så blir denna verifikation oredovisad i momsredovisningen om man inte gör om momsredovisningen för föregående månad.

Så jag skull gjort så här:
nr  datum
34  2008-10-15
35  2008-10-15
36  2008-10-18