löneskatt är samma som särskild löneskatt?

Startat av marianacristease, december 06, 2007, 11:54:18 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

marianacristease

Hej,

Är löneskatt samma som särskild löneskatt?
Jag vet att särskild löneskatt avser personer födda 1937 och är 24,26%. Hur är der med löneskatten då? Är den skatt som man betalar för pensionsparande?

Driver aktiebolag (fåmansbolag) och betalar tjänstepensionsförsäkring månadsvis (från Nov.07). Ska jag räkna löneskatt på dessa pensionsförsäkringar? Om ja, hur stor procentsats och hur ska jag kontera händelsen? I och med årsbokslut måste jag göra några speciella konteringar avseende löneskatten?

Tack på förhand!

Mariana

Fredrik Stigsson

#1
Hej!
Den finns två olika former av "Särskild löneskatt", särskild löneskatt på förvärvsinkomster (SLF) och särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP). Särskild löneskatt utgår med 24,26% för inkomståret 2007 på det skattegrundande underlaget. Underlaget för särskild löneskatt på pensionskostnader som det gäller i ditt fall skall redovisas i inkomstdeklaration, första sidan på blanketten INK2 för aktiebolag. Särskild löneskatt på pensionskostnader är en avdragsgill kostnad i företaget och skall därför bokföras, du skall beräkna särskild löneskatt på det totala beloppet av betalda premier för er tjänstepensionsförsäkring under bokföringsåret.

Du kan få information om hur du bokför särskild löneskatt på pensionskostnader på: Bokföra pensionsförsäkring

Exempel, totalt betalda premier för tjänstepensionsförsäkring 100 000, särskild löneskatt om 24 260 SEK:

2941 Uppl. särsk löneskatt pens; Kredit; 24 260
7533 Särsk löneskatt pens; Debet; 24 260

marianacristease

Hej!

Jag återkommer i ämnet särskild löneskatt på pensioner.
Jag har bokat upp denna skatt per den 31 12 2007 enligt Dina hänvisningar: 2941 Upplp.särs löneskatt; Kredit
                                                                                                          7533 Särsk.löneskatt; Debet,
men behövs det göras mer med det belopp som jag har bokat? Ska det betalas till skatteverket eller?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Mariana