Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Beslut av inkomstdeklaration 2009

Startat av deea, december 24, 2010, 09:42:05 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

deea

Hej, Har en fråga angående beslut av inkomstdeklaration år 2009 som kom nu i december..En kompis som driver näringverksamhet hade inkomst 146 000kr efter skulder och moms, har fått att betala ungefär 69 000kr som skatt till 14 februari. Jag driver också enskild firma(men har inte inkomst dekl ,började i sommar. ) och jag viste att man ska betala 31,7(eller 30,7 komer inte ihåg). Varför ska han betala aprox 60%? Komunal skatt är 30,7% + egen avgifter?eller egen avgifter är ingår i komunal skatt? Detta är min står fråga..

Jag har ungefär 200 000kr inkomst 2010, hur mycket ska jag betala (aprox) till skatt ?

Tacksam för svar!

TimFaste

Skatteberäkningen görs i följande steg (jag utgår ifrån att det rör sig om aktiv näringsverksamhet och att det inte finns andra inkomster):

Vinsten före egenavgifter

./. schablonavdrag för egenavgifter (max 25 %; avräknas i nästa års deklaration mot verklig avgift)

Vinst efter schablonavdrag

* egenavgifter 29,71 %
  Nedsättning 5 % dock högst 10 000 kr

* Kommunal skatt
* Pensionsavgift
* Reduktion för jobbskatteavdrag och pensionsavgift

Förmodligen tittar du på deklarationsblanketten när du konstaterar att inkomsten var 146 000 kr. Notera då att där har avdrag redan gjorts för egenavgifterna! Någon extra reduktion fanns inte under 2009.

En liten koll i deklarationsprogrammet ger vid handen att om det inte finns andra inkomster så blir 200 000 kr i vinst c:a 67 - 70 000 kr i egenavgift och skatt.

deea

Tack för ditt svar!

Kan du förklara lite? Du menar 200 000 - 29,71%= 59 420 - 10 000= 140 580 vinst efter skatt och egen avgifter?
Schabonavdrag med 25% gäller automatisk eller måste man fylla nånting i inkomstdeklaration?
Vad menar du med "nedsättning 5 % dock högst 10 000" ? Gäller också automatisk eller?
Egenavgifter 29,71% är inklusive komunal skatt, pensionavgift, reduktion för jobbskatteavdrag och pensionsavgift eller inte?
Jag är under 26 år så betalar jag 14,88% som egenavgifter? Automatisk eller måste fylla det på dekl.

Tacksam för svar!

TimFaste

Vi kan kanske inte gå ner i alla detaljer men ett par frågor är enkla att besvara.

I ett deklarationsprogram skapas schablonavdraget automatiskt - i annat fall måste du räkna ut det och sätta in det på NE-blanketten sid. 2 rad R43. Med tanke på att du har lägre avgifter är ditt avdragsutrymme 14 %.

Nedsättning 5 % dock högst 10 000 - ja, det räknar Skatteverket ut automatiskt.

Egenavgifter är endast det vi ofta kalla sociala avgifter. Som du ser i min uppställning så skiljde jag på Egenavgifter och Kommunal skatt. Den kommunala skatten, avgifter till trossamfund, begravningsavgifter m.m. är för sig.