Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Köpa bil privat eller i företaget?

Startat av AnnaN, december 01, 2010, 11:26:54 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

AnnaN

Hej,

Behöver bolla lite angående vad som är mest förmånligt.

Bilen används mest i företaget (enskild firma) men även privat. Den klassas som personbil. I företaget kommer den användas ca 2000 mil per år och ca 100 mil privat. Bensin som drivmedel.

Bilen är ny och kostar 295 000 kr. Ekonomisk livslängd 10 år. Beräknas avskrivningens så här även om bilen köps med ett lån?

Har räknat årskostnaden så här om företaget köper bilen:
Förmånsvärde bil: 47000 kr
Förmånsvärde drivmedel: 1500 kr
Linjär avskrivning: 29500 kr
Försäkring, skatt, bensin o underhåll: 33000 kr

Om bilen köps privat:
Milersättning:37000 kr
Försäkring, skatt, bensin o underhåll: 33000 kr

När jag googlar i ämnet så är alla svar ungefär att det lönar sig aldrig att köpa bilen i företaget men med min uträkning så kan jag bara se ekonomiska fördelar i att köpa den i företaget. Hur ser ni på detta? Och hur ser ni på uträkningen? Något ni hade gjort annorlunda?

Min slutsats är att det blir ingen extra skatt för ftg på förmånsvärdet om man jämför kostnaderna. Vid köp privat däremot får de betala 4000 kr extra varje månad.

Vad anser ni om detta?

Mycket tack på förhand!

AnnaN

Hej,

Oj då, är snurrig i huvudet idag...köps bilen privat så kan de tillgodogöra sig 4000 kr, INTE betala extra som jag skrev.

Det förändrar väl egentligen det hela? Det mest förmånliga torde vara att köpa bilen privat och skriva journal och få milersättningen istället?

Tack på förhand!

Mvh
Anna

Fredrik Stigsson

Hej,

jag har inte själv räknat på vilket alternativ som är mest fördelaktigt ur ett skattemässigt perspektiv. Huvudidén med de flesta skatteregler som rör förmåner är att det inte skall löna sig att låta företaget betala för privat konsumtion. När det gäller skillnaden mellan att låta företaget köpa en personbil och att privat köpa en personbil så beror den här skillnaden främst på vilken värdeminskning som kan förväntas för bilen och utgifterna för underhåll och reparationer.

När det gäller din jämförelse så skall du istället göra den utifrån hur mycket skatt du måste betala i respektive alternativ utifrån de antaganden som du gör när det gäller värdeminskning, underhåll och reparationer.

Ekonomisk livslängd 10 år. Beräknas avskrivningens så här även om bilen köps med ett lån?
Ja, det gör den.