Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Anställda

Startat av Kiki, september 25, 2008, 07:38:36 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

kanske det blir snart dags att anställa personal.

Jag vet inte hur jag ska fixa det, rent bokföringsmässigt och vad gäller skatteverket.

Vilka kostnader måste jag räkna med?
Vi är inte i någon fackförening.
Kan ni rekomendera en bok kanske?

Tack.. :)
Kiki

Fredrik Stigsson

#1
Hej!

1. Först skall du registrera ert företag som arbetsgivare på skatteverket. Det här gör du på en skatte- och avgiftsanmälan.
- Skatte och avgiftsanmälan

2. Skaffa ett löneprogram eller en mall för lönekörning, om du har ett löneprogram så kommer du få förslag på hur löneutbetalningarna skall bokföras.
Du skall räkna med bruttolön, sociala avgifter och semesterlön/semesterersättning som kostnader för personal.

3. Jag kan rekommendera boken "Rätt lön" för löneadministration, den kan du läsa mer om här: Rätt lön

Angående bokföring av löneutbetalning och lönekörning:
Bokföra löner, löneutbetalning