Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföra kostnad som ska vidarefaktureras

Startat av fuling, november 11, 2010, 08:42:55 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

fuling

Jag har ett företag som sysslar med rekrytering. I samband med en sådan så har vi betalat en kostnad för en jobbannons i en tidning som sedan ska faktureras vidare till företaget som köpt tjänsten av oss.

Hur bokför jag denna och hur gör jag vid min fakturering? Vi vill ju inte att denna kostnaden ska belasta vårat resultat och kan därmed inte lägga den på 5910.

Jag funderar på om det är möjligt att boka kostnaden för annonsen under 1680 och sedan motboka detta konto vid fakturering.  1680 används då istället för att använda mig av 3051. Kan jag göra såhär och hur gör jag med momsen då?

TimFaste

Ett alternativ kan vara att bokföra hela utlägget - inklusive mervärdeskatt - på konto 1681 "Utlägg för kunder". Fakturakopian bifogas då lämpligen fakturan till er kund. Ni drar alltså ingen moms på inköpet och lägger inte heller på momsen på faktureringen av utlägget. Om ert administrativa system tillåter det så skapa gärna en minireskontra på det kontot så att ni kan följa upp att allting verkligen fakturerats ut!

Om ni å andra sidan har åtaganden som innebär att ni handlägger hela rekryteringen med resor, intervjuer, annonser etc. så kan ni välja att ta in det som en kostnad för rekryteringsprojektet. Särskilt om ni lägger upp en projektplan tillsammans med kunderna där alltsammans ingår. Om ni sedan genom den storlek ni får på verksamheten kan skapa egna rabatter m.m. så är det i så fall er vinst - inte kundens.