Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bankkonto

Startat av Kiki, september 24, 2008, 07:41:17 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

får jag ha så många bankkonto jag vill egentligen?
Jag har ju Kassan
1930 Konto
1940 ett sparkonto för Skatt och moms (för jag vill ha det lite separat för att se till att pengarna finns när det ska betalas)

Kan jag göra ett ett konto till(som i realiteten finns i Tyskland), tex.1941 och överföra pengarna där för att betala olika inköp i Tyskland?

Hoppas ni förstår vad jag menar... :P

Kiki

Fredrik Stigsson

Hej!
Du kan lägga upp hur många konton för bankkonton som du vill, det måste dock finnas en klar koppling mellan dessa bokföringskonton och fysiska konton som du har beskrivit och som en utomstående person kan förstå så att denne person ser kopplingen mellan bokföringskonton och fysiska konton.

Exempelvis, om du har ett fysiskt bankkonto med ett saldo om 8 000 som är uppdelat på två bankkonton i bokföringen med ett respektive saldo om 4000. Det måste för en utomstående person gå att stämma av kontona i bokföringen med fysiska konton eller en kassa. Så det måste då finnas en klarhet i denna koppling mellan bokföringskonton för bankkonto och fysiska bankkonton. Det måste gå att kontrollera om saldona stämmer överens.

Kiki

Hej,
tack för svaret.

Hmmmm...det var tänkt att överföra en viss summa,(tex. 8000kr.) till det tyska kontot. Där finnas efter öferföringen Euros.På kontot finns ibland även andra,privata pengar. Men för att underlätter betalningen i Tyskland tänkte vi att betala flera leveransfaktoror direkt från det tyska kontot sen. Så ser det kanske ut så här:
1930 51 000......
efter överföringen av 8 000
1930 43 000 
1932 (tyskt konto) 8000...fast att det finns sammanlagt 12 000 på kontot, men resten är privata pengar. Kommer någon och vill se papperna, finns ju alla betalningspapper kvar.
Eller får man då istället bara använda kontot som företagskonto utan blandning med privata.

Eller får jag göra så här istället:

Vi betalar fakturan till den tyska leverantören med pengarna från det det tyska kontot.
Överföra sen efter omräkningen fr.Euro till SEK från företagskontot till det tyska kontot vilket bokföras,leveratörens faktura häftas ju ihåp med verifikationen och sparas i pärm:
1930  Kredit 4000
4010 Debit 4 000
och utl moms..förstås
::)

Då har vi lånat pengarna till företaget kanske en eller två dagar.

Kiki

Fredrik Stigsson

Hej!
Jag skulle helst se att man inte blandar privata pengar och företagets pengar på ett företagskonto. Kanske bättre ni använder er av kontona för egna insättningar och egna uttag när ni bokför transaktioner där privat pengar har använts.

Exempelvis, ni betalar fakturan till den tyska leverantören med pengarna från det det tyska kontot.
2018 Egen insättning; Kredit; 4000
4056 Inköp varor EU; Debet; 4000
2615 Utg moms varor EU; Kredit; 1000
2645 Ing moms utl; Debet; 1000

Kiki

Hej,

Tack för svaret, det verkar rimligt och enklast.

Man kan ju sen ta ut pengarna som eget uttag igen om man inte vill göra för mycket egna insättningar, eller?

Kiki

Fredrik Stigsson

Hej!
Man kan ju sen ta ut pengarna som eget uttag igen om man inte vill göra för mycket egna insättningar, eller?
Japp, det kan du göra.