Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Hur bokföra reklamation

Startat av 1111, november 04, 2010, 12:27:25 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

1111

Hej!

Jag redovisar enligt kontantmetoden. Jag sålde en begagnad vara via auktion. Betalning via Internetgirot (dvs köparen satta in pengarna hos internetgirot, jag skickade varan, efter att köparen godkänt varan betalas pengarna ut till mig). Jag har ej besittning över betalningen innan köparen har godkänt varan.

Vad jag har bokfört hitills har endast varit frakten: (debet för ingående moms 2640 och frakt 5700; kredit för 2018 (betalade med mitt eget kort). Fakturan bokfördes dock inte, eftersom jag ännu inte fått betalningen.

Köparen var dock inte nöjd med varan, och jag lovade att ta tillbaka den. Dessutom betalar jag frakten tillbaka.

Nu undrar jag:
1) Hur ska jag bokföra försäljningen och reklamationen av varan? Behöver jag göra något över huvud taget? Jag har ju inte fått några pengar, och inte betalat ut några pengar (eftersom de helt enkelt aldrig varit hos mig, utan bara kom till Internetgirot).

2) Jag har bett köparen att betala returfrakten och sen skicka mig sina kontouppgifter så att jag kan betala tillbaka hans utlägg. Hur bokför jag detta, jag antar att jag inte kan dra av moms på beloppet? Blir det såhär (under förutsättning att jag betalar från konto 1920):

Debet                                                                                    Kredit
5700 - summan som köparen betalat för frakten ink moms               1920 - summan som köparen betalat för frakten ink moms

mvh//1111

TimFaste

Om nu Internetgirot är en "Internetmellanhand" som ser till att både säljaren och köparen har rimlig trygghet så kan vi väl säga att du inte behöver bokföra någonting. Spara dokumentationen i händelse av framtida frågor!

När nu kunden skickar dig kvittot för frakten så är det ett dokument som avser utlägg som han/hon gjort för din räkning. Du får lyfta momsen.

1111

Tack för svaret!

Jag har en följdfråga - vad gör jag med fakturan jag utfärdat (och skickat en kopia till kunden)? Den sitter just nu (eftersom jag använder kontantmetoden) i en pärm med fakturor som väntar på att bli betalda för att sedan införas i bokföringen. Och utan den så är det såklart ett "hopp" i nummreringen av mina fakturor. Kan jag kanske skriva på den vad som har hänt och sen spara den bland viktiga papper och visa om det skulle bli en kontroll?

TimFaste

Gör så! Det var det jag tänkte mig när jag skrev "Spara dokumentationen i händelse av framtida frågor!". Det finns kanske något e-postmeddelande etc. som hör dit. Kanske en fraktsedel från returen.

1111