Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Avsluta handelsbolag?

Startat av Amme, november 01, 2010, 01:04:03 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Amme

Hej!

Jag har nyligen sålt mina inventarier och behöver nu lite hjälp. Har redan sagt upp alla avtal gällande el, telefoni, försäkring samt meddelat miljönämnden om att själva verksamheten har upphört.
Det jag undrar över är;

I vilken ordning ska avregistreringar ske? F-skatt, moms, bolagsverket?
Hur avslutar jag bokföringen rent praktiskt?
Har inte haft bolaget ett helt bokföringsår, behöver jag göra årsbokslut?
När gör man inkomstdeklarationen?

Tacksam för svar!

MVH

Fredrik Stigsson

Hej,

du kan avregistrera handelsbolaget hos Bolagsverket och Skatteverket samtidigt: Avregistrera företag. I annat fall avregistrerar du bolaget först hos bolagsverket och sedan avregistrerar du dig i skatteverkets register. Se till att avregistrera handelsbolaget fullständigt innan den sista december år 2010.

Du måste bokföra fram till och med avregistreringstidpunkten, upprätta inkomstdeklaration för handelsbolaget och upprätta deklarationsbilagan (N3) för alla handelsbolagsdelägare.

Har inte haft bolaget ett helt bokföringsår, behöver jag göra årsbokslut?
Ja, det måste du göra. Årsbokslutet upprättas på en bilaga (räkenskapsschema) till inkomstdeklarationen (INK4) för handelsbolaget och behöver endast inlämnas till Skatteverket.

När gör man inkomstdeklarationen?
Du upprättar inkomstdeklarationen genom att du först fyller i räkenskapsschemat (bilaga till INK4) utifrån resultatrapport och balansrapport. Du överför resultatet till INK4 och sedan upprättar du delägarnas deklarationer (N3).

Amme

Hej,

Tack för informationen. Ytterligare en fråga dök upp när jag kom till försäljningen;
Hur bokför jag den med hänsyn till moms?
Köpte verksamheten/inventarierna för samma pris som jag sålde, hur bokför jag detta rent praktiskt?
Bokförs försäljningen av inventarierna som intäkt?

Tack för all hjälp

Mvh

Fredrik Stigsson

Hej,

jag kan ge dig ett exempel på hur en sådan försäljning kan bokföras så att det blir rätt när det gäller momsen. De försäljningskonton som används i det här exemplet är konton som jag själv har hittat på.

1. Försäljning av en inventarie för 12 500 SEK inklusive moms (kontantmetoden)

1940 Bankkonto; Debet; 12 500
2611 Utgående moms 25 %; Kredit; 2 500
3081 Försäljning inventarier 25 % sv; Kredit; 10 000 (momskod för Momspliktig försäljning 25 % har använts för kontot)

2. Boka bort anskaffningsvärde och ackumulerade avskrivningar för inventarie, inventarien köptes för 25 000 SEK inklusive moms (20 000 exklusive moms) och det har gjorts ackumulerad avskrivningar med 4 000 SEK för inventarien.

3089 Omföring försäljning inventarier, ej moms; Debet; 10 000 (ingen momskod på detta konto)
7973 Förlust vid avyttring av maskiner och inventarier; Kredit; 10 000
1221 Inventarier; Kredit; 20 000
1229 Ack. avskrivningar på inventarier; Debet; 4 000
7973 Förlust vid avyttring av maskiner och inventarier; Debet; 16 000

Det här ger en nettoförlust på konto 7973 om 6 000 SEK (debetsaldo).

Amme

#4
Hej,

Tack för ditt snabba svar. Jag har dock stött på ett stort problem; när jag köpte verksamheten betalade jag ingen ingående moms, kan detta stämma att försäljningen till mig var momsfri? Och borde inte då min försäljning av verksamheten till nästa ägare vara momsfri?Värt att nämna är att jag tog över verksamheten med ett nystartat Handelsbolag.

När jag jämförde med dina konteringar såg jag att jag betalar 25% utgående moms på försäljningen av verksamheten.
Det jag säljer är alltså verksamheten, inventarierna och rätten till hyreskontraktet, alltså inte själva handelsbolaget med org nr.
Vad är det som gäller egentligen? Har jag gjort fel?


Mvh
Amme

Fredrik Stigsson

Hej,

i så fall behöver du inte redovisa någon utgående moms på försäljningen av inventarierna. Nedan är två utdrag från Momsbroschyren (utgåva 19):

1. Försäljning av anläggningstillgång där avdrag för ingående moms fått göras
Du ska inte ta ut moms när du säljer andra tillgångar än omsättningstillgångar, dvs. anläggningstillgångar, om säljaren tagit ut moms som du inte haft avdragsrätt för när du köpte tillgången. Detta gäller såväl när tillgången köpts in för att användas i en momsfri verksamhet som när ett avdragsförbud har varit tillämpligt. Följaktligen behöver inte moms tas ut när en personbil säljs om du inte hade avdragsrätt vid inköpet.

2. Försäljning av verksamhet eller inkråm
Du ska inte ta ut moms om du säljer en hel verksamhet (inkråm) eller en avgränsad del av en verksamhet i de fall köparen ska driva verksamheten vidare och skulle ha avdragsrätt för den ingående momsen. Detta gäller även när verksamheten överlåts genom fusion eller liknande förfarande. I detta sammanhang saknar det betydelse om tillgångarna i sig är momspliktiga eller inte. Du får inte välja att ta ut moms om förutsättningarna för momsfri överlåtelse är uppfyllda. Tillgångarna är undantagna från moms även om du överlåter verksamheten till någon som utan att bedriva verksamheten överlåter den till någon som driver verksamheten vidare. En förutsättning är att verksamheten bedrivs utan avbrott.

Amme

Hej,

Tack så väldigt mycket. Nu har jag rett ut en del frågetecken.

Mvh
Amme