Verifikation, inbetalning från kund kontantmetoden

Startat av Henna, mars 11, 2010, 09:55:52 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Henna

Hej,

Vad ska användas som verifikation när kunden betalat in en faktura?
Räcker det med Fakturan? Eller behövs det även bg-insättningsuppgift?

Det är en enskild firma som använder kontantmetoden

Är "uppväxt" med att det alltid ska finnas kontoutdrag eller insättningsuppgift men så funderade jag på om det verkligen behövs.

Någon som vet?

Tack på förhand!

Mvh
Henna

TimFaste

Det har hänt mycket sedan den gamla goda tiden då det fanns postkontor, postgiro, televerk m.m. Inga kuvert med bankgiro- eller postgirotransaktioner kommer nerramlande i brevlådan och då kan det vara vettigt att ställa sig den här frågan - vad behöver jag ha med i bokföringen? Vad är räkenskapsmaterial och hur ska jag förvara det?

Om det dyker upp flera olika uppfattningar så skulle inte jag bli förvånad. Så här tycker jag:

Om du t.ex. bokför inbetalningar från kunder enligt kontoutdrag som du kollar på via Internet - och du inte får bg-/pgkontoutdrag som papper - så kan det nog räcka att du låter fakturan utgöra verifikat. Ifall du sedan tar ut ett kontoutdrag från banken för varje månad, och sparar det bland dina räkenskapshandlingar så behöver nog ingen klaga.

Det bör vara en allmän strävan att minska pappersförbrukningen. En gång drömde man om det pappers-lösa kontoret. I själva verket har vi nog skapat pappers-slösa kontoret (tänk vad ett extra "s" kan åstadkomma).

Henna

Ha, ha ja ett "s" kan åstadkomma mycket!

Tack för din infallsvinkel!

Ska se över mina rutiner i företaget och kritiskt granska alla verifikat som har mer än 1 papper hädanefter  :)

Mvh
Henna