Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Inventering???

Startat av Henna, februari 10, 2010, 09:31:59 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Henna

Hej,

Hjälper en butik med bokföring och vid årsskiftet skulle de gjort en inventering vilket inte har blivit gjort. Ska hjälpa till med en inventering men min fråga är hur detaljerad ska den vara?

Det är hår- och hudvårdsprodukter, smink, smycken, barnskor m.m.
Är det artikelnummer för artikelnummer? Eller inom de större kategorierna hårvårdsprodukter för sig, hudvårdsprodukter för sig osv.? ???

mycket tacksam för svar! :)

Har läst bokföringsnämndens information men får bara fram ATT det ska göras, inte HUR det ska göras...

Tack på förhand!

mvh
Henna

Henna

Hej igen,

butiken ifråga har ej heller gjort någon kassaavstämning...någonsin på ett år...någon som vet hur jag ska gå tillväga då?

mycket tack för hjälp!

mvh
henna

TimFaste

Angående inventering

Reglerna för inventering finns i Lag (1955:257) om inventering av varulager för inkomsttaxeringen. Tre stackars paragrafer, men ack så viktiga! Några citat:

Ur 1 §
"... skall inventera varje i lagret ingående post av tillgångar avsedda för omsättning eller förbrukning. Vid inventeringen skall upprättas en förteckning som för varje post anger det värde som posten har tagits upp till ..."

Ur 2 §
"Den skattskyldige skall på förteckningen ... teckna en på heder och samvete avgiven försäkran att ingen lagertillgång undantagits vid inventeringen."

Angående kassa m.m.

"... hur ... ska [jag] gå tillväga då?" - Här kommer några förslag.

1) Se för allt i världen till att du inte riskerar att drabbas av deras slarv. Dokumentera er överenskommelse om att du ska hjälpa dem och att du inte har något som helst ansvar för hur de har hanterat sin administration.

2) Ge dem en tydlig varning skriftligt att de som företagare inte får hantera kassan på detta lättvindiga sätt - och var beredd att avbryta hjälpen om de inte ändrar sig.

3) Du får göra en bedömning av i vilken ände du ska börja när det gäller det praktiska arbetet. Om du gör en kassaavstämning i dag - hur ser den ut? Hur ser huvudbokskontot ut om du tar ut en analys för hela kalenderåret? Finns det orimliga saldon? Finns det - hemska tanke - negativa saldon? Stämmer bankkonton med huvudboken?

Om det ser rimligt ut och dagens huvudbokssaldo i stort sett stämmer med verklig kassa så kan man väl låta sig nöja. I annat fall kan det krävas ett grävande från årets början till årets slut. Tyvärr är det ju så att om man hittar ett fel - och rättar det - så kan det plötsligt visa sig att något annat som tidigare såg rätt ut blivit så in i hoppsan galet!


Henna

Hej och tack för svaret!

Ska omgående skriva varning till de och samtidigt en dokumentation över att jag inte har något ansvar för deras hantering. Börjar med en kassaavstämning idag och ser hur jag ska gå vidare, och om jag ens är rätt person för uppdraget.

Många tack!  :)

Henna