Egen Insättning samt betalning av bankskulder

Startat av reko, mars 01, 2011, 02:42:15 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

reko

Hej. Hittade just till forumet och har redan lärt mig mycket. Men jag har två frågor om mitt nystartade bolag, angående löpande bokföring så jag är säker på att det blir rätt från början.

Jag och min kompanjon har startat ett handelsbolag och öppnat företagskonto på bank.

1. Den första transaktionen vi vill göra är att sätta in för exempel 10 000:-
Blir det då: 1940 Övriga Bankkonto 10000:- (Debet)
                2018 Egen Insättning   10000:- (Kredit)

2. Banken tog en avgift för kontokort på 288:- och en registreringsavgift på 650:- direkt när vi registrerat kontot.
Transaktion 1. 1940 Övriga Bankkonto 288:- (Kredit)
                    6040 Kontokortsavg.   288:- (Debet)
Transaktion 2. 1940 Övriga Bankkonto 650:- (Kredit)
                    6040 Kontokortsavg.    650:- (Debet)


Fungerar det att bokföra på detta sätt eller har jag fått allt om bakfoten? Ursäkta min okunskap men frågar hellre en extra gång än att det ska bli fel från början.  :)

Fredrik Stigsson

Hej,

jag tycker att du verkar ha fattat det här med bokföring. Tänk bara på att hålla isär respektive delägares egna uttag och insättningar genom att använda konto 2010-2019 för delägare 1 och konto 2020-2029 för delägare 2 när det gäller eget kapital.

reko

Okej, skönt att höra.  :)
En till snabb fråga: Hur gör ni med kvitton och liknande från banken? Räcker det med att skriva ut banktransaktionen från internetbanken och sätta i bokföringspärmen med respektive verifikationsnummer eller krävs nåt annat "sorts" kvitto för att det ska vara godkänt?