Handelsbolag: Bokföra inköp som har lågt värde men hyrs ut

Startat av matsblomgren, augusti 04, 2009, 10:49:17 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

matsblomgren

Hej,

Jag undrar hur ni tycker jag ska bokföra tex ett tält som jag köper in för 3200 ex moms.
Detta tält ska sedan hyras ut av bolaget då det är bolagets huvudsyssla (uthyrning av tält, bord, stolar mm).

1. Räknar jag detta som en förbrukningsinventarie?
I det här fallet köper jag det privat och ger bolaget kvitto.

2018 Egen insättning, Mats; Kredit; 4 000
2640 Ingående moms; Debet; 800
5410 Förbrukningsinventarier; Debet; 3 200

Eller väljer man att göra avskrivning på tältet då det är bolagets huvudsyssla?

2. Ska jag bokföra alla tält likadant eller ska jag på tält över 5 000 ex moms skriva upp dom som inventarier?

2018 Egen insättning, Mats; Kredit; 6 250
2640 Ingående moms; Debet; 1 250
1220 Inventarier; Debet; 5 000   

Jag räknar med att tälten håller 2-3 år kanske.

/Mats - Som äntligen fått och håller på att läsa igenom boken Handelsbolag av Björn Lundén och Ulf Svensson

Fredrik Stigsson

Hej!
Du kan bokföra inköpen enligt alternativ 1 eller alternativ 2 beroende på vad du känner är viktigast i din redovisning. Om du väljer att redovisa inköpen av tält som förbrukningsinventarier så blir detta smidigt för dig då du inte behöver specificera inventarierna i ett anläggningsregister och inte heller årligen göra avskrivningar. Om du väljer att redovisa inköpen av tält som inventarier som du löpande gör avskrivningar på så blir din redovisning mer korrekt jämfört med alternativet att kostnadsföra tälten direkt, ditt resultat blir mer rättvist då du tar hänsyn hur tälten förbrukas.

Du får alltså själv göra en avvägning mellan enkelhet och korrekthet, om du skall låna pengar eller sälja verksamheten så kan det vara viktigare med mer korrekthet men om endast du och dina delägare läser redovisningen så kan enkelheten vara att föredra.