Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Cordula

#61
Jag frågades om jag kan ta över bokföringen av en kille som bedriver enskilt företag sedan 2008. Tills nu har det varit hans ex- sambos mamma som tog hand om bokföringen. Men nu ville hon inte fylla i NEA- blanketten, skatteverket gnäller, helt klart, vi har ju redan november, och jag ska ta hand om hela saken i framtiden.

Problemet är: Jag såg per en gång att hela bokföringen är fel. Och eftersom hon har tagit hand om detta sedan företaget startades kan jag utgå ifrån att det har blivit fel från början. Exempel: Som tillgång finns en premiepension.- Eller finns något undantag att man som enskilt företag får ha med den som tillgång?! Ib är inte noll utan på 386.000 Sek. Eget kapital ser krångligt ut eftersom en del bokfördes som eget utlägg och dessutom på två olika konton. Renovering av näringsfastighet hamnade bland personalkostnader mm. Tittar jag genom pärmen ser jag bokningar som inte kan vara sanna.

Jag berättade till denna kille, och han var ganska bestörtat. Hade betalat pengar till henne, och nu har det blivit helt fel. Enligt honom hade han haft revision av skatteverket i våras, och de godkände bokföringen för 2009. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, enligt min uppfattning är allt helt fel, hur kunde de godkänna detta?

Om jag nu rätter till ib får jag helt andra värden. Och kan utgå ifrån att 2008 och 2009 har blivit fel också. Är jag nu ansvarig att ta itu med allt? Vad ska jag göra? Vad säger lagen om detta?

Sedan vet jag inte riktigt om jag bara får rätta till ib. Att ta bort premiepension t.ex. kan jag ju göra genom att bokföra mot eget uttag, andra saker går säkert också att rätta till, men får jag göra detta? Helt medvetande om att åtminstone förra året har blivit fel också?

#62
När man har en kassaapparat som är certifierad från skatteverket, kan man då på kvällen dra ut remsan och bara bokföra som insättning i kassa? Eller behöver man föra särskild kassabok för att vid månads/ årets slut föra över saldot?
#63
Bokslut och årsredovisning / Moms och bokslut
november 01, 2011, 02:36:09 PM
Kontantbokföring: Som jag vet bokför man inte momsen när man upprätter kontona kundfordran resp. leveransskuld. I alla fall är det så jag har förstått det hela. Men med faktureringsmetoden har man ju denna uppdelning i alla fall, ska det vara så olikt varandra? Eller har jag missat något?
#64
Är på gång att bokföra interimsfordringer mm. Hur ser det ut med momsen, bör den periodiseras? Revisorn gjorde inte det förra året, jag tycker dock det borde göras?! Gäller kontantmetoden.
#65
Löpande bokföring / Bidrag för inventar
juni 14, 2011, 11:26:42 AM
Företaget har köpt en solcellsansläggning som jag bokförde på ett inventariekonto. Nu kom det in bidrag på kontot och jag måste nu dra av bidraget från anskaffningsvärdet, så att avskrivningsunderlaget minskas med bidragsbeloppet. Jag vet dock inte hur jag ska bokföra detta.

Som motkonto för banken hade jag tänkt använga mig av något bidragskonto. Men hur får jag ned anskaffningspriset på solcellsanläggningen? Får jag skriva ned? Någon avskrivning är det ju inte?!
#66
Löneadministration / Beräkning av semesterlön
maj 08, 2011, 06:41:34 PM
Lönerna april tom mars används ju som beräkningsgrund för semesterlönen. Men vilka löner tar man med, de som utbetaldes de respektive månaderna? Som jag vet gör man ju så när man skickar in kontrolluppgiften till skatteverket, gäller här samma regel?
#67
Jag vet inte hur jag ska bokföra skatteskulder och moms redovisningskonto för ingående balansen. Revisorn satte ett belopp på kontot 2510 skatteskuld, samtidigt finns det ett belopp på kontot 2650 momsredovisningskonto. Jag vet inte riktigt hur jag ska bokföra för att få de riktiga värden på ingående balansen. Behöver båda skulder bokas tillbaks? Men på vad? Revisorn hade lämnat över några bokföringsorder för bokslutet, jag förstår inte dem och vet därför inte hur jag ska bokföra de två kontona.
#68
Gäller skattemässiga justeringar av bokfört resultat.

Resultatet är på -1.766 Sek (ruta 42)
Sjukpenning (brutto, enligt kontrolluppgift, ruta 44) är 13.520 Sek.

Nu kommer jag inte vidare. Det finns ju ett grundavdrag på 18.200 Sek, men var någonstans ska jag dra av det? På ruta 45 står ett plustecken samtidigt som det står något om ett "allmänt avdrag vid nystartad verksamhet". Verksamheten är nystartad, alltså borde jag kunna föra över ett belopp till Ink1. Men hur ska jag beräkna det beloppet?

Skatteverkets broschyr är inte till stor hjälp, jag förstår inte hur jag ska justera resultatet. Någon som kan hjälpa till?

-ok, har nu kommit lite längre. Allmänna avdraget beskrivs i broschyr 295. Men var någonstans ska jag fylla i grundavdraget? Har man över huvudtaget rätt till grundavdraget i en aktiv verksamhet när man samtidigt hade en anställning?
#69
Kanske inget problem alls, jag vet inte. Har dock varit ifrån bokföringen några månader och greps nu av lite panik... Är på gång att genomföra bokslut för min man. Enskilt företag, förenklade regler. Kontantmetoden. Och vad gör Nordea?! Gottskriva räntan för 2010 på den 01 januari och för av räntan till skatteverket också på den 01 januari. I stället som på den 31 december.

Hur gör jag nu med bokföringen?
#70
För en AB är det klart hur jag ska boka intäktsräntan på skattekontot, men för enskilda företagare bokas skatten ju mot eget kapital. Och jag är nu osäkert hur jag ska boka intäktsränta på skattekontot.

8413 - ej skatteplikt.intäktsränta debet
2018 - egen insättning?!

#71
Jag tycker att reglerna kring förbrukningsinventar och inventar inte är riktigt tydliga. Hur är det med en företagsbil som köptes för mindre än 21.400 Sek? Eller ett släp eller en husvagn? Känns konstigt som förbrukningsinventar, men avskrivning enligt plan på fem år känns lika dumt. En gammal bil kan ju inte skrivas av på fem år. Men att skriva av på två eller tre år- det får man väl inte göra?

Är osäkert hur jag ska göra.
#72
Läste en gammal tråd om hur man bokför arbetsgivaravgifter och är nu lite förvirrad eftersom det inte ser ut som i min lärobok (ok, den är några år gammal...)

I samband med löneutbetalning bokförde jag så här:

debet 7010 (bruttolön)
kredit 2710 (löneskatt)
kredit 1930

debet 7510 (sociala avgifter)
kredit 2730 (arb.givaravgift)

När sedan löneskatt och arbetsgivaravgift betaldes till skatteverket bokförde jag så här:

debet 2710 (löneskatt)
debet 2730 (arb.givaravgift)
kredit 1930

Så långt ser allt bra ut. Men sedan får jag problemet att debitera på skattekontot. Men jag får ju inte bara hoppa över 1930, transaktionen finns ju. Vilket motkonto får jag kreditera? Eller gör man helt annorlunda i dagsläget?
#73
Vill försäkra mig att jag har förstått rätt: Betalar jag årsskatt från företagskontot gäller det som eget uttag. Jag bokförde så här:

1.  debet 8910, kredit 1920
2.  debet 2013, kredit 8910

För att veta vilken slags eget uttag det är.

Får man göra så?
#74
Själv hade jag inte fått semesterlön när jag jobbade några månader bara, men jag vet inte om min dåvarande chef hade gjort rätt. Min nuvarande chef i alla fall anställde två personer för en projektanställning på tre månader. Ska de få semsterlön eller inte? Kollektivavtal är inte tecknat.
#75
Jag är på gång just nu med att rätta till bokföringen av min chefs enskilda företag. Och upptäcker nu att det saknas många fakturor. Dels så använde min chef bankens överföringsbekräftelse som verifikation för utgifter, men det får man väl inte göra så? Det borde väl finnas fakturor för alla utgifter?

#76
Förra bokföringsåret hade min chef skrivit kreditfakturor på 42.060 Sek åt sina kunder, momsen ingick inte eftersom det handlade om poster innan moms (kostnader han hade i samband med kundernas konsultuppdrag). Vid årsbokslutet bokades de kreditfakturorna mot 1510.

Nu upptäcker jag att han hade bakat in detta kreditbelopp i fakturor utan att bokföra det hela, han bara skrev fakturor med lägre belopp, lade moms på och bokförde fakturabeloppet. Läget ser alltså så ut att det just nun finns ett saldo på -42.060 på 1510, alltså egentligen en skuld åt kunden. Den finns dock inte längre eftersom den jämnades ut i samband med redan betalda fakturor och jag bör boka bort den.

1510 debet 42.060 är klart. Men med motkontot har jag problem. Tar jag 3041 för försäljning, då blir försäljningskontot fel. Att boka mot 1930 funkar inte heller.

Känner mig helt vilsen, jag är säkert på att lösningen är hur enkelt som helst. Kommer dock inte på den. Hur gör jag?
#77
Min chef har nu anställd två hantverkare, och det är jag som ska räkna ut lönerna för dem. Första gången att jag gör det, jag tog kontakt med skatteverket, försökte hitte information i nätet, men klarar mig inte med det.

Har någon av er en bra länk för att läsa hur det funkar med löneskatt?

Skatteverket ger så konstiga informationer, och även när jag frågar efter lyckas dem att inte svara på mina frågor.

Jag har fått hem skattetabell. Med sex kolumner, och det är väl den första som gäller för alla anställda. Men sedan denna sak med kommunal- och landstingsskatt och begravningsavgift mm.

Och så skriver handläggarna på skatteverket så här: "34,53 bli skattetabell 35. Att marginalskatten är lägre än så beror på
grundavdrag (som beror på den taxerade årsinkomsten) samt jobbskatteavdrag."

Vadå, skattetabell? Är skattetabell ett annat ord för procent? Denna fråga svarade de inte på, t.ex. Och hur är det med grundavdrag och jobbskatteavdrag? Hur hittar jag uppgifter om dem?

Skulle behöva en länk... eller hänvisning till en broschyr...


#78
Löpande bokföring / Försäljning utrangerat släp
september 29, 2010, 12:21:46 PM
Inköpspris: 2.000 SEK, ingen avskrivning p.g.a. det låga värdet. Nu såldes släpet för 500 plus 125 moms.

Försäljningsverifikation skulle jag bokföra så här:

debet 1930 625,00
kredit 3973 (vinst vid avyttring) 500 Sek samt 2611 125 Sek.

Men sedan när jag vill ta släpet ur inventarielistan uppstår det problem för mig. Kredit 1239 2.000 Sek. Men motkontot?


#79
Gäller min chef. AB som utför consult i Sverige, dessutom ett consultföretag i Österrike. Nu måsta jag bokföra en faktura som skrevs av hans enskilda företag i Österrike och som avser consult- och fakturamottagare är ABn här i Sverige, där han också (som anställd) utför consulting.

Får han göra så? Egentligen handlar det ju troligen om att kunna få skatta intäkter från Sverige i Österrike istället, mer är det väl inte, eller? Vad säger Skatteverket i så fall?
#80
Skatteverket kan bara registrera ett enda konto för utbetalning av pengar, och i vårt fall (enskilt företag) bestämde vi oss för att det ska vara vårt privata konto. Nu hamnar alltså rot- avdraget på det privata kontot. Hur bokför jag på bästa sättet? Kontantkassa har vi inte, och vi har inte för oss att skaffa en, vi använder ägarinsättning när vi betalar kontant. Än så länge bokade jag rotavdraget som ingång på kassan och förde över beloppet till företagskontot per en gång, men egentligen tycker jag inte att det är en bra lösning. Men att ta upp det privata kontot i bokföringen- då är jag ju tvungen att lämna in kontoutraget, och det har vi inte lust till. Hur gör ni?