Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - mikaelgreen

#16
Jäpp, en fyllnadsinbetalning (utan att man ber SKV göra en extra prelskattedragning) innebär att skattekontots saldo kommer att vara rätt högt fram tills slutskattebeskedet.

Din arbetsgång låter bra.

Mja, "Övriga fordringar" i ÅR är summan av ett gäng olika kfr fordringar, t ex 1610, 1630, 1640, 1650, 1680, 1684 mm. Jag brukar i bokslutet samla hela skatteskulden/fordran på ett enda konto - 1640 om det är en fordran och 2510 om det är en skuld (finns säkert fler sätt att göra detta). Om det blir 1640 så ingår den i Övriga fordringar i ÅR och om det blir 2510 ingår den i Skatteskulder i ÅR. Om saldot på 1630 är negativt lägger jag den på 2850 och då tror jag den ingår i Skatteskulder i ÅR också.

Och i skatteskulden/fordran ingår följande:
Årsmoms
Inkomstskatt
Fastighetsskatt
Särskild löneskatt på pensionskostnader
Minus prelskatt

/MIcke
#17
Hmm, jag undrar om vi pratar om olika saker.

Skattekontot är ditt konto hos SKV som kan liknas vid ett bankkonto, men det bokförs på 1630 och hamnar i kategorin Övriga kfr fordringar i ÅR.

Din prelskatt dyker upp som en minuspost på skattekontot varje månad, vilket bokas i kredit på 1630 och i debet på 1640/2510/2519 el dyl. Samtidigt betalar du förmodligen in motsvarande belopp på skattekontot, dvs det bokförs på t ex 1630(D) och 1930(K). Din fordran på inbetald prelskatt ligger alltså bara i saldot på 2510 (eller vilket konto du nu använder), inte på skattekontot. Saldot på skattekontot bör idealt sett konstant ligga runt noll. Och din inbetalda prelskatt är mycket riktigt en fordran på SKV.

/Micke
#18
Nope, du behöver inte ta ränta om du inte vill. Däremot är det ett billigt sätt att få ut vinster ur bolaget, om det går med vinst och du nu ändå har lånat in pengar.

Vad gäller underlag (och här kanske någon inte håller med mig), brukar jag hålla det enkelt. Om man gör en stor inlåning vid ett tillfälle som man dessutom planerar ta ränta för, brukar jag skriva ett väldigt enkelt lånebrev. Men om det rör sig om en massa småtransaktioner fram och tillbaka, har jag inget underlag alls. Däremot är det ju bra om det står i kontoutdraget "Inlåning ägare" el dyl.

Det är den princip jag brukar gå efter, men jag vet inte om det finns något rätt eller fel här.

/Micke
#19
Allmänt / SV: Avskrivningar
september 14, 2011, 11:22:42 PM
Ja det stämmer - är det en "korttidsinventarie" (kortare livslängd än tre år) spelar det ingen roll hur mycket det kostar. Och mjukvara är förresten alltid direktavskrivning.

Man brukar väl normalt resonera som du gör. Undantaget är om du redan har ett lågt resultat i år och kommer att tjäna betydligt mer pengar nästa år - då tjänar du på att skjuta avdragen till nästa år.

/Micke
#20
Allmänt / SV: Avskrivningar
september 13, 2011, 12:04:47 PM
Tja, det ger väl nån slags resultatutjämnande effekt. Rent skattemässigt vill du ju normalt hellre ha en jämn inkomst över åren än en inkomst som går upp och ned för mycket, pga marginalskatteeffekterna. Men investeringarna i enskilda firmor är sällan så stora att det gör någon större skillnad med avskrivningar.

Kom ihåg att du även kan dra av en inventarie direkt om den har en kortare livslängd än tre år. Att hävda det för t ex datorer och mobiler är knappast nåt problem längre.

/Micke
#21
Jäpp, det blir så med brutna år (och ibland med kalenderår) att man har två års skatteskuld/-fordran i balansräkningen. Vissa delar upp det på olika konton för olika år (t ex 2510 för årets skatteskuld och 2511 för förra årets skatteskuld), andra använder samma konto men noterat såklart i bokslutsspecarna vad som tillhör var. Om man sedan har separata konton för prelskatt, skatteskuld, momsskuld och särskild löneskatt, eller poolar ihop allt på ett konto, är också upp till var och en.

Du ska inte ta upp detta i noterna i årsredovisningen, om det var det du menade. Däremot som sagt gärna i bokslutsspecarna, dvs specarna av alla balansposter som man brukar göra i bokslutet.

/Mickw
#22
Förlåt, förhastade mig lite och antog att det var 25% moms och då blir det ju 80/20.

Fördela helt enkelt det betalade beloppet enligt gällande momssats. Så om du betalat 1000 kr och momsen är 6% blir det 943 kr kostnad (dela med 1,06) och 57 kr moms.

/Micke
#23
Tja, 6992 (Övriga ej avdragsgilla kostnader) tror jag man oftast använder. Nyregistreringskostnader är ju av nån konstig anledning inte avdragsgilla.

/Micke
#24
Om du har faktureringsmetoden är det ju inga problem - skulden ligger på 2440 och du minskar den vid varje betalning.

Men jag antar att du har kontantmetoden. Jag tror den "korrektaste" metoden är att vid varje betalning bokföra 80% av betalningen som kostnad och 20% som moms (om det är 25% moms, dvs).

/Micke
#25
Löpande bokföring / SV: Inköp av bil
september 06, 2011, 12:44:16 PM
Ser utmärkt ut, tycker jag!

Jäpp, nån slags manuell verifikation. Det är oftast en bra idé att ha ett anläggningsregister, dvs en förteckning över de inventarier man lagt upp för avskrivning, anskaffningsdatum, anskaffningsvärde och avskrivningshistorik. Underlättar mycket för revisorn och för nån som ev tar över bokföringen senare. Då kan man även ta en kopia av anläggningsregistret som verifikat.

/Micke
#26
Löpande bokföring / SV: Bokföring av autogirofaktura
september 06, 2011, 10:52:39 AM
Låter som att det enklaste då skulle vara att bokföra på betalningsdatumet. Eller, om ni använder en reskontra, bokföra den och direkt betala den.

Fördelen med att inte vara momspliktiga är att det inte är lika hårt med i vilken period saker hamnar. Det är framför allt en metod för att bestämma när momsen redovisas. Visst, det är även en bokföringsmetod i övrigt, men jag tvivlar på att en revisor kommer att klaga på om nånting diffar på några dagar eller hamnar i fel månad pga val av bokföringsdatum.

/Micke
#27
Löpande bokföring / SV: Bokföring av autogirofaktura
september 06, 2011, 09:33:06 AM
Om du har kontantmetoden (bokslutsmetoden) bokför du såklart direkt mot 1930/kostnads- och momskonto.

Men jag gissar att du har faktureringsmetoden och då ska ju kostnaden och momsen bokföras på fakturadatum. Så om fakturadatum är annorlunda än betaldatum, ska den upp som levskuld på fakturadatum.

Får ni inte fakturan i förväg även om det är autogiro?

/Micke
#28
Bokslut och årsredovisning / SV: företagets resultat
september 05, 2011, 12:16:31 PM
Det är resultatet efter avskrivningar, bokslutsdispositioner, skatt mm, dvs efter allt. Det är resultatet som om du skulle göra bokslut idag. Att bokföra avskrivningarna i bokslutet är oftast OK, men om man ligger på gränsen med det egna kapitalet bör man väl då *egentligen* bokföra avskrivningarna månadsvis. Beror lite på hur stora belopp det rör sig om.

/Micke
#29
Bokslut och årsredovisning / SV: periodiserar webbsida?
september 03, 2011, 11:23:37 PM
Egentligen ska man väl göra en plan när man köper in nånting, men i praktiken kan du välja i slutet av året. Det är väl i bokslutet man så att säga cementerar det.

Det finns egentligen ingen undre gräns för att skriva av nånting, såvitt jag vet. Du får ta hela kostnaden i år om du vill, men du måste inte. Sen är ju frågan hur mycket poäng det är att mecka med avskrivningar på ett sånt litet belopp. Förmodligen bara om du verkligen behöver hålla uppe resultatet så mycket som möjligt.

/Micke
#30
Bokslut och årsredovisning / SV: periodiserar webbsida?
september 03, 2011, 10:36:38 AM
Tog tillfället att blogga lite om detta. Mot slutet kommer det om underavskrivningar:

http://www.accountfactory.com/blog/2011/09/03/over-och-underavskrivningar-en-snabbkurs/