Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Kiki

#121
Skatt och deklaration / Hur omvandla man HB till AB
december 15, 2009, 09:19:48 AM
God morgon,

jag återkommer med den frågan för jag fortfarande inte riktigt vet hur jag ska gå till väga.
Vi vill nu fr.o.m. 01.01.2010 bli ett AB. Vad ska vi göra först? Vi vill sköta omvandlingen själva för att slippa betala revisorn för detta.
Ska vi gå till banken först?
Hos bolagsverket kan man inte ändra befintligt företagsform.

När träder ändringar i kraft egentligen att kapitalinsats räcker med 50 000:-?

Hoppas någon kanske kan förklara för mig typ: steg för steg hur jag bäst göra det? 8)

Tack,
Kiki
#122
Hej alla,

nu blir det dags för några frågor igen.
Hittills har vi ett HB inom byggbranschen. Vi vill kanske "omvandla" verksamheten till AB nästa år.
Får man enkelt även byta själva företagets namn vid omandlingstillfället? Eller är det inte enkelt att byta namn?
Vi vill utvidga våra tjänster genom att även säljer produkter via en online-butik. Nu blir det ju en tjänst vi säljer å ena sidan och produkter å andra sidan, med ett litet annorlunda namn för e-shoppen. Måste man skiljer här 2 verksamheter i bokföringen och deklaration? Eller kan vi fortsätta som vanligt där bara nya intänkter(förhoppningsvis) tillkommer. Företagsbilen exempelvis kommer ju till användning av både i tjänsten som till inköp av produkter och eventuell leveransen.  Vi vill helst ha det i ett och samma företag för att underlätta arbetet med bokföring, kostnader avskrivningar osv.

Sen har jag en fråga angående rättigheter genom Internet handel.
För privatpersoner gäller konsumentskyddlagen. Jag kan ju skriver i mina allmänna affärsvillkor att dinstansköplagen kommer att gälla vid försäljning till privatpersoner. Men hur ser det ut vid B2B. Här gäller inte dinstansköplagen så vitt jag vet. Skall vi sätter ihop regler här som vi bestämmer för att det ska gäller vid köp?

Tack för hjälpen,
Kiki
#123
Hej,
hur gör jag bäst med följande problem:
Vi utförde flera månader byggnadsarbeten ute hos en kund.
Det gjordes inget avtal, utan vi jobbade löpande och fakturerade löpande.
För att vara klart snabbare anlitade vi 2 medarbetare till,som subentreprenör. Dem skulle fakturera till oss.
Kunden var inte nöjd med deras arbete men sa ingenting.Alltså följde de med dagen efter också.
Den dagen packade vi ihop våra grejer vid lunchtiden på grund av förolämpningar mot oss från kundens sidan. Dem menade,mellan raderna, att vi kanske skulle fuska med fakturorna vad det gäller material. Vi packade ihop och körde hem. Kunden vill nu inte betala för dem andra 2 medarbetare för dem tyckte arbetet var inte bra, men som sagt, kunden sa inget ord om detta innan. Nu vägra kunden betala ett antal timmar.
Vi menar att kunden inte har rätt att dra av mer timmar än vi kommit överens om i efterhand.

Vad säger ni?

Sen ett problem till.
Vi gjorde ett fel på byggplatsen. Vi vet att det är vårt fel och är givetvis beredda att åtgärda felet på egen räkning. Kunden(samma kund) menar nu, att på grund av vi lämnade byggplatsen tidigare (efter vi packade ihop) inte har rätt att åtgärda felet själva, utan dragit av en summa på den senaste fakturan.
Vi meddelade innan de dragit av summan, att vi anser har rätt att åtgärda felet själva 2 gånger innan dem kan anlita en annan. Men kunden säger, nej.

Fakturan betaldes nu med avdrag av en viss antal timmar för medarbetaren samt avdrag för åtgärdet av felet.

Vi menar att man inte kan agera på det viset.

Vad skulle ni har gjort. Och vilka rättigheter och skyldigheter ligger på vår sidan?

Tacksam för er hjälp.
Kiki
#124
Skatt och deklaration / Punktskatter
oktober 02, 2009, 10:56:34 AM
Hej igen,

jag har en fråga angående registrerad importör för nya bilar från annan EU land till Sverige.

Tydligen blir det svårt att få ett vettigt svar från skatteverket, därför försöker det jag här i forumet.

Vad menas med försäljningsskatt,och punktskatt vid försäljning av nya bilar?
Gäller det bara bilar man importera till Sverige fr.utanför Eu, eller även inom EU köpta bilar?

Som jag fattad hittills, kan jag som registrerad importör införa bilar fr. annat EU land momsfri. Beräknar sen momsen och har har avdragsrätt på samma summa. När jag säljer bilen kommer moms på försäljningspriset. Innan behöver jag betala även skotningsavgift.
Sen blir det en vanligt beskattning på min vinst, eller hur?

Har jag fattad rätt gäller punktskatt bara för biler man importera fr. ett annat land än EU. Är det sant?

Eller är det mer jag måste tänka på?

- det gäller bara nya bilar
- bara inom EU
- försäljning till både återförsäljare och privatpersoner

Tack och trevlig helg
8)
#125
Löpande bokföring / Skrivit fel fakturan
september 30, 2009, 09:58:19 AM
Hej,

nu har det hänt nåt dummt.
En kund vi arbetar sedan 1 1/2 år för fick som vanligt en fakturan efter 2 veckors arbete.
Nu upptäckte jag att jag har skrivit ett fel på fakturan. Nämligen så här:

Fakturadatum: 2009-09-20
Förfallodag:     2009-08-30

Dvs. felet är att föfallodagen ligger före fakturadatum :o

Imorse kollade jag bankkontot och fakturan har inte betalts än.
Eftersom vi för tillfälligt har lite problem med kunden är jag orolig för att dem kanske vägra betala.

Kan dem komma undan att betala fakturan, bara för det lilla felet?


Väldigt tacksam fr ett svar är jag..
8)
#126
Skatt och deklaration / Ränta avdragsgiltig?
september 13, 2009, 06:35:45 PM
Om jag låna pengar för mitt HB av en privatperson är i det fallet räntan avdragsgiltig också, eller bara när man låna av en bank?

Kiki
#127
Skatt och deklaration / Momsavdrag lastbil och skåpbil
september 04, 2009, 03:20:28 PM
 En sak till...

vid köp av lastbil...skåpbil, kan man dra av momsen eller?

Tack,
Kiki
#128
Bokslut och årsredovisning / Försäljning av inventarie
september 04, 2009, 03:03:58 PM
Hej,

hur gör jag när jag säljer företagsbilen?
Den köptes 2008 och skulle skrivas av på 5 år.

Om vi nu i Handelsbolaget säljer den hur funkar det med den kvarstående avskrivningen?
Inköpspris ex.                                                     20 000 (utan moms för den var privatägd)
Restvärde enligt avskrivningsplan slut av 2009          15 400

Försäljning av bilen för                                         25 000 (om vi har tur)     

Är lite osäkert hur man gör rätt i det läget.

Tack för hjälpen ;D

Kiki           
#129
Löpande bokföring / Från HB till AB
augusti 17, 2009, 01:12:51 PM
Hej,


Vi har ett byggföretag och vi funderar på en "omvandling" av vårt HB till ett AB.

Jag vet inte hur man gör det och tänkte fråga vad som krävs för det.

1) Kan jag fortsätta med att sköta bökföringen själv, och lämna över allt senare till en revisor? Exempelvis vid slut av varje månad eller år?

2) Hur funkar det med eget kapital och den insättningen på 100 000,- som krävs? Kan det vi redan har i eget kapital och inventar ingår i de 100 000. Och om man inte har tillräckligt i HB kan jag helt enkelt sätta in skillnaden i det egna kaptalet?

3)Till och med en AB är jag en anställd medarbetare?

4) Hur mycket skatt betalas i slutändan?

5) Vad händer med redan utförda arbeten i HB. När man omvandla till ett AB då finns tiden man haft med sitt HB inte med i registrering utan bolaget kan ses som helt nytt fr.o.m. omvandlingsdatum. Fallar garantien bort på arbeten man utfört innan hos en kund?


För det första var det allt...kanske det kommer fler frågor med tiden.. ::)

Tack,

Kiki
#130
Löpande bokföring / privata inköp
augusti 05, 2009, 04:31:22 PM
Hej,

blev lite osäkert om en sak.

Om vi köper något i Tyskland på företagets namn men vill ha det för privat bruk, kan jag göra så här, genom att betala det med mina pengar?
Alltså jag skicker ut en offertförfrågan i företagets namn. Då kan det hända att jag få rabatt.
Men själva köpet sen sker med privata pengar, och givetvis kommer det inte att bokföras i företagets bokföringen. Det dyker alltså ingenting upp i företaget, varken på kontot eller i bokföringen.

Jag vill alltså bara utnyttja faktumet att jag bedriva en verksamhet och spara pengar på rabatten och den mindre momsbeloppen jag få.
Som privatperson hade jag fått betydligt mindre rabatt nämlingen. Jag vet att det funka i Tyskland, men även här i Sverige?

Jag vill understruka omigen att inköpet kommer inte att dras av som kostnad i företaget eller betalas med företagets pengar!!

Tacksam för ett svar. ???

Kiki
#131
Allmänt / Stor tack!
april 20, 2009, 05:06:47 PM
 Hejo,

nu har jag lämnat in min första deklaration som delägare i ett handelsbolag.
Känns skönt att allt är fixat, och rätt ifyllt förhoppningsvis.. ::)

Jag vill gärna tacka för alla svar av mina frågor jag ställde löpande under tiden!!

Det hade varit betydligt mer besvärligt för mig utan denna hjälpsamma forum!
Tyckte att jag behöva säga det en gång, för det är inte självklart att man få hjälp så snabbt och vänligt.

Kiki
8)

#132
Skatt och deklaration / Justerad anskaffningsutgift
april 13, 2009, 12:48:56 PM
Hej,

måste jag räkna ut den justerade anskaffningsutgiften nu vid deklarationen?
Vi startade ett HB i Juli 2008. Delägare är min man och jag där min man egentligen utför allt arbete.
Jag fixa bokföringen, reklam och sånt.

Kan någon förklara för mig vad det innebär, hur jag gör....fattar inte riktigt skatteverkets handlingen.

Tack!
Kiki
#133
Skatt och deklaration / Deklaration HB
april 10, 2009, 02:52:57 PM
Hej,

glad påsk förresten! ;D

Jag håller just på med min första deklaration som delägare i handelsbolaget.
Har hunnit med det mesta men ett antal krångliga grejer finns kvar, och tänkte ta upp det här och hoppas jag får svar på.. 8)

1)
De särskilda uppgifterna som skall lämas angående Räkenskapschema:
Jag fyllde in alla uppgifter ur min balansräkningen och resultaträkningen jag själv hade utskrivit i januari. Det känns nu lite för gammalt, eftersom mina förutbetalda kostnader inte längre finns kvar..de är ju redan bokat ut inför året 2009. Samma med momskulder som under tiden är betalda. Känns lite..nja...

2)
I Inkomstdeklaration 4 sidan 2 redovisade jag verksamhetens resultat efter avskrivningar(ruta 605)
I ruta 610 fyllde jag in den särskilda löneskatten på pensionpremier eftersom dem inte har bokförts.
Sen skall fyllas in avskrivningar från sidan 3, där jag redovisade avskrivningsmetod samt summa. Men varför skall jag lämna uppgifter här, resultatet ovan är ju redan efter avskrivningar.
Eller gäller det för dem som inte bokföra avskrivningar och i stället gör det i deklarationen? Behöver jag då fylla in uppgifterna om avskrivningen på sidan 3 över huvud taget?


Är lite förvirrade var skall jag nu fylla in vad, utan det bli dubbelt.



Hoppas man kan förstå vad jag menar....annars fråga gärna, då försöka jag föklara det bättre... ::)

Tack så mycket för hjälpen!!
Kiki
#134
Hej,

jag fattar fortfarande inte det här med särskilt löneskatt på pensionsparande.

Vi har ett HB och betala privat i en Pensionfond.
I deklaration är det ju tänkt att dra av den summan från vinsten.
Jag har inte bokfört den betalningen utan det är eget uttag.

Skall jag nu betala särskilt löneskatt på den inbetalda summa jag dragit av?
Men man betala ju skatt när man får sina pengar när man blir pensionär....man blir altså straffat när man sparar?

Eller är det så att summan av särskilt löneskatten jag betalar  är avdragsgiltig?
Om så är fallet, hur gör jag då? Det har jag heller inte bokfört. Är det ett problem?
Hur kan jag lösa problemet utan att göra ändringar i bokföringen? året är 2008 är ju avslutat.

Är väldigt tacksam för lite hjälp.... :-\

Kiki
#135
Löpande bokföring / information på verifikation
februari 25, 2009, 12:36:49 PM
Hej,

jag tror att jag gjorde några fel vid bokförings början.
Man lär sig ju med tiden, men tänkte ta upp det här ändå.
Jag är lite osäkert vad det gäller obligatoriska information som lämnas på en verifikation.

Om vi antar att jag bokföra en faktura jag fick, då hamnar ju fakturan i en pärm där allt samlas i den rangordningen som det boföras. Jag sätter på min stämpel för att skriva in konton ex:

1930    Kredit 100
4010    Debit   80
2641    Debit   20

Utanordnas....skriver jag datumet för bokföringen
Attesteras.....mitt namn

Firmans Organisationsnummret, kvittonummer finns ju på fakturan som finns i pärmen nu.

Mitt bokföringsprogram, SPCS 500 (lite äldre version) jag använder har bara en begränsad plats för att skriva vad verifikationen handlar om.

Jag skriver kort ärendet, företags namn och kvitto nr. Datumet händelsen avser finns att ställa in.
Konton klickar jag på och anger summan.

Min bror som har koll på sådant sa till mig att om skatteverket kommer tar dem inte pärmen utan programmet med sig för kontroll. Stämmer det? Min bror bor ju i Tyskland där det kanske är andra regler som gäller.

Frågan går altså in på hur detaljerat information om fakturan behöver det finnas just i programmet?
Plats för ärendet, Företagsnamn, Organisationsnummret, Kvittonummer finns inte.

Hur gör ni?
Tack,

Kiki
#136
Löpande bokföring / avdrag för utbildning?
februari 21, 2009, 08:46:33 AM
Hej,

Min man komer att vidareutbilda sig i Tyskland.
Jag har läst att utbuldning för personal är avdragsgiltig, även för delägare?

Hur är det med kostnader som övernattning och mat? Gäller även här traktamente?

Tack,

Kiki
#137
Löpande bokföring / Kund som inte betalar
februari 17, 2009, 08:33:35 AM
Hej,

vi har fakturerad en tjänst till en privatperson som bor i Danmark.

Det ser ut som om inte tänka betala.
Det handlar inte om en jättesumma men ändå....

Kan vi, efter vi har väntad en tid till, bokföra det som en kostnad? Om ja....hur gör jag?

Och...vi har skickad ut två påmisselsefaktoror till honom och egentligen skulle jag helst försöka att få in pengarna. Vilka möjligheter finns för oss som Handelsbolag? Finns det möjligheter överhuvudtaget, eller är detta en slags självrisk? Men tänk om alla gör så?? >:(

Kanske någon har en idé?

Tack,
Kiki
#138
Skatt och deklaration / Egenavgifter /deklaration
februari 06, 2009, 08:01:35 AM
Hej,

jag har inte riktigt fattad hur det funkar med egenavgifterna.
Vi är ett HB, 2 delägare...min man och jag. Vi har inga anställda.
Låt oss säga vi båda har 50 000 som resultat.

Delägare 1:
överskott +50 000
Pensionavdrag 6000
beskattat resultat: 44 000

När dras egenavgifter av? Nu ifrån 44 000 - 25%?
Och sen blir jag beskattat med 32%? ???....Är krångligt för mig.

Sen läste jag här att på mina pensionspremie jag betala in(IPS) behöver jag betala särskild löneskatt??? Varför det? Detta är avdragsgillt som jag läste, kan jag göra det direkt på blanketten utan att extra bokföra det?

Och hur funkar det när man får slutskattbesked senare. Måste man ändra något i bokföringen efterråt trots att året är avslutat?

Hoppas någon kan förklara det för mig lite.... ;)

Tack!
Kiki
#139
Bokslut och årsredovisning / Stämmer årsbokslut?
januari 04, 2009, 01:38:08 PM
Hej,

mitt bokföringsprogramm sätter vid insättningar jag gör i det egna företaget ett - tecken.
Det betyder nu att min balansreport visar ett belopp i eget kapital med - framför. Tar jag ut pengar finns det inget tecken framför.
Ex:
2018  egen insättning   Kredit  -200
2013? eget uttag         Debet     50

Vid slutet av året, när företaget gick med vinst
Eget kapital               -150

Kan det vara rätt?
Frågade en som har koll på ekonomi, han svarade, att det kan ha med programmet att göra...Har ett äldre SPCS Administration 500


Är det någon som har ett svar för mig?? :)

Tack,
Kiki                               
#140
Bokslut och årsredovisning / skatter vid bokslut
december 11, 2008, 04:42:21 PM
Hej,

hur gör jag vid årets slut med skatter? Har ett HB.
Tänkte först att jag bokföra mina ränteintäkter och sen periodisera skatter för ränta och vanligt skatt.
Så skulle ett resultat efter skatt uppstår som jag tänkte bokföra till eget kapital.

Nu läste jag att Handelsbolag inte bokföra skatter.
Hur gör jag då vid min bokföring till slut, innan jag kan börja bokföra nästa året?

Tack för hjälpen.
Kiki