Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Kiki

#101
Löpande bokföring / Momskontroll
september 30, 2010, 05:02:01 PM
Hej,

i mitt nytt program kan jag nu göra en momskontroll när jag får en avvikelse vilket jag har.

Jag har kollat upp vad avvikelsen beror på och kom fram till följande:
Jag bokföra en försäljning enligt min faktura, ex. tjänst eller varor. På det beloppet beräknar programmet vad momsen skulle vara. Men på fakturan finns även med fakturerad frakt, milersättning m.m. Den momsen har jag ju fakturerat men finns inte med automatsikt i momsberäkningen. Är det normalt?

Sen har jag köpt varor i Tyskland och bokfört direkt till förbrukningsinventarie och inte på inköp EU, nu har jag även här en avvikelse eftersom programmet saknar egen beräkning på moms när jag bokför direkt i kostnadsposter.

Hur gör ni?
Är det fel vad jag gör? Eller gäller det "bara" att kolla alla avvikelser och se till att det inte är fel i för sig utan en programsak? :-\

Kiki
#102
Skatt och deklaration / Utbetalning traktamente
september 16, 2010, 02:32:48 PM
Hej,

jag funderar lite på vad som är bättre för vårt AB.

Betalar ut skattefria traktamente till oss, eller är det bättre att göra avdrag i deklarationen vid årets slut.

Visst är det en kostnad för företaget som sjunker ner lite vinsten som ska beskattas, men likviditeten måste ju ändå finnas, och det som betalas ut måste också tjänas in i helst i förväg.. ::). D.v.s företaget måste ha råd för att kunna betala ut traktamente.

Har någon kanske redan räknat på det hela vad som är mest lönsamt, om vi utgår ifrån att likviditeten finns?

Samma fundering har jag vad det gäller räntan då företaget har en skuld till oss. Räntan som är en kostnad medför att den beskattade vinsten blir lägre. Om jag istället ta ut beloppet AB har skuld till oss och sätter in pengarna på externt sparkonto får jag räntan därifrån.

Jag bara undrar vad är mest lönsamt. Jag skulle kanske räkna på det, men kanske är det nån här som vill dela med sig sina erfarenheter? ;D

tacka,
Kiki
#103
Löpande bokföring / Ränta
september 16, 2010, 02:23:16 PM
hej,

har en kort fråga.
Vårt AB har skulder till oss. Hur bokför jag räntan vi tar ut?
Ska den utbetalning finnas med på lönebesked? Fast att skulden handlar inte till oss som anställd utan som privatperson.

Bokför jag
1930 kredit
Räntekostnad debet

Den erhållen ränta ta vi sen upp i vår inkomstdeklaration och skattar på 30%.
Låter rimligt eller? :P
#104
Hej,

jag har en fråga angående preliminär skatt i sammanhanget till löneutbetalning.

Antar vi att AB betala ut 10 000 i lön
Då deklareras och betalas arbetsgivaravgift på det beloppet till skatteverket.
När jag räknat ut efter skattetabell och kolumn betala jag ut resp. belopp som är kvar efter preliminär skatt till anställd.
När jag nu vill bokföra det hela har jag läst under bokföringstips att den preliminära skatten inte är en kostnad?
Det förstå inte jag. Är inte hela lönen till anställda en kostnad? Vem ska annars stå för det?

Tack för svar,
Hälsningar
Kiki

#105
Hejo,

nu efter inkråmsaffären dyker det upp någon svårighet.
Jag gjorde ett bokslut till 2010-08-31
Inkråmsaffären gjordes 2010-09-10

Nu har under tiden mellan bokslut och inkråmsaffären några leverantörsskulder blivit betalda vilka jag vill bokföra.
Min revisor var snällt och gjorde ett exempel hur jag ska göra, men får inte ihop det rent logiskt.

Exemplet ser ut så här:
Utbetalning kontot fr. gamla HB
2440 Debet: 2000
1930 Kredit: 2000

1930 Debet: 2000
2440 Kredit: 2000

Dert nya AB som har tagit över HB

2440 Debet: 2000
1930 Kredit: 2000


Jag förstår inte posten i HB där jag först boka ut skulden och kreditera 1930, vilket är klar, men varför ska jag sen boka 200,- i Debet på 1930?
Skulle då inte  isas ett fört stort belopp på 1930? 2000,- som inte finns där?

Visst är det någon här som kan svara på det?? ;)

tacka
kiki
#106
Skatt och deklaration / inkråmsaffär, avskrivning
september 11, 2010, 08:17:12 AM
Hej,

nu har vi gjort inkråmsaffären, där vårt AB "övertåg" vårt HB.
Nu, när jag haft tid att fundera på det hela,  känns det som om jag fortfarande inte förstå saken om avskrivningen.

Öerlåtelse 2010-08-31,
AB har nu från och med 2010-09-01 vårt varulager samt anläggningstillgångar m.m..

Nu sa min revisor  att avskrivningar inte görs i HB vid årets slut då AB äger nu allt.
Det betyder att jag får betala betydligt högre skatt till HBs vinst än jag har räknat med, eller hur? ???

Vad betyder det för AB som egentligen startade först i september. Jag har räkenskapsåret 2010-09-01-2011-12.31 Gör AB då avskrivningar för HELA året 2010 och för 2011?

Kan någon vara snäll och tydliggör det lite mig?

Tack.
Kiki
#107
Löpande bokföring / Rabatt
augusti 31, 2010, 01:18:18 PM
Hejo,

hur noga måste man egentligen vara med erhållna och lämnade rabatter i bokföringen?

Jag har hittills inte bokfört rabatter utan bara det faktiska värdet jag betalade. Går det även bra?

Tack.
kiki
#108
Löpande bokföring / Traktamente i AB
augusti 31, 2010, 09:10:05 AM
Hej,

nu har jag en fråga hur traktamente behandlas i Aktiebolag.
2 olika scenarier:

1: En tjänstresa äger rum utomlands
Anledning: Kundbesök-skapa kundrelation-marknasföring m.m
Körning sker med företagsbil där alla kostnader betalas av företaget
Övernattning och frukost betalas av företaget
Andra utgifter mat ect. står vi själva för

Har vi då rätt att utbetala till oss själva traktamente i form av heldag samt logi? Minus avdrag för frukost?

2: Arbete är förlagt långt borta från verksamheten och kräver övernattning.
Även här betalas bilen av företaget samt övernattning och frukost ingår i övernattningspris.
Hur ser det ut här? Kan vi ta ut skattefria traktamente minus frukost?

Måste jag i så fall lägga till något i lönespecifikation?

Hur skulle det se ut om företaget hade köpt en husvagn, där vi som personal övernatta i under arbetsveckan?

Jag är tacksam för er hjälp.. :-*

Kiki
#109
Bokslut och årsredovisning / inkråmsaffär
augusti 21, 2010, 09:00:56 AM
Hej,

Då vi kommer att avsluta vårt HB. och har registrerat ett AB kommer jag att ha en tid hos vår revisor där allt ska fixas. AB kommer att ta över vårt lager och anläggningstillgångar. Nu sa han att det blir en så kallad inkråmsaffär, och det vet jag inte riktigt vad det betyder.

Nu vill jag gärna att avskrivningarna fram till augusti görs under Handelbolaget, fram till augusti kommer räkenskapsåret att vara. AB ska gäller från 01.september. Hur blir det. Jag vill gärna veta lite mer om det innan jag träffa min revisor.. :P

Tack!
Kiki
#110
Löpande bokföring / sidoordnat bokföring
augusti 18, 2010, 07:10:31 AM
Hejo,
I och med att jag nu bestämt mig för att arbeta med journaler och serier kommer här en fråga.
När jag väljer olika serier ex:
A1, A2....leverantörsjournaler och leverantörsutgifter
B1, B2....kundfordringar och intäkter
C1, C2...löner
D1...bil
E...övrigt...eller vad som helst....

Samt 2 resultatenheter.

nu blir det ju så att för varje serie blir det datumordnat, jag bokför ex. en leverantörsfaktura när den inträffar och när den blev betalt. Samma för andra serier. Men jag måste ju egentligen har hela bokföring efter varje inträffade händelse. Under utskrift kan jag väljer om jag vill skriva ut i serier eller i datumordning, men i pärmen kommer jag ju att samla mina underlag efter mina serier, eller hur?
Jag tänkte ha en pärm med leverantörsfakturor och en med journalerna, osv. separat för varje resultatenhet.

Vad säger ni, låter det ok? Hur gör ni?

Tack för hjälpen.
Kiki


#111
Löpande bokföring / Resultatenheter
augusti 08, 2010, 02:39:36 PM
Hej,

jag läste ju att man kan dela in sin bokföring i resultatenheter. Då vi kommer att ha en bifirma med i Aktiebolaget tänkte jag att det kan vara smart att kostnadsföra samt intäktsföra huvudverksamheten och bifirman separat. Nu när jag försöka lägga upp 2 enheter nämligen huvud och bifirman var för sig, ser jag att när jag vill lägga till resultatenheten i kontoplanen jag bara kan ange en enhet.

Kan någon kanske vara snäll och förklarar det lite till mig?

Jag tänkte så här:
Jag lägger upp till kontot försäljning varor 2 resultatenheter. Och beroende på vilken del i verksamheten min försäljning avser bokför jag det på den valda enheten. Men då jag tydligen bara kan ange en enhet ser det ut som om mina tankar inte matchar praktiken... ???

Tack för lite hjälp..

Kiki
;D
#112
Löpande bokföring / Koteringsstämpel
augusti 08, 2010, 01:48:46 PM
Hej hittills manuellt bokfört all mina underlag, och inte använd mig av leverantörsreskontra och journaler.
Nu skulle jag vidareutveckla mig lite och jobba på det viset med journaler och dylikt.

Om jag förstår det rätt då får jag ju slipper det här med konterings stämpel eller hur? Då jag kan skriva ut bokföringsunderlag från programmet där all information finns med på underlag. Eller?

Hur gör ni? Sparar ni alla journaler tillsammans med resp. faktura eller separat. Dvs. Leverantörsfaktura en pärm, journaler som är utskrivna i annan pärm?

tack,
Kiki
#113
Bokslut och årsredovisning / Faktura jag fick för sent
februari 05, 2010, 09:18:09 AM
hej,

har en fråga... :P

Jag är klart med bokslutet...egentligen...avskrivningar är gjorda, periodiseringar är klara, eget kapital nollställdes osv.

Nu när jag ville fortsätta resp.börja med året 2010 har jag hittad 2 fakturor som betalades förra året.. >:(..kring slutet av december.
Är det nåt större problem om jag bokför det direkt efter periodiseringarna...dvs. som "första" verifikat under 2010. Varan behövs ju ändå i år. Känns inte riktigt nödvändig att göra om allt arbete för 2009 för sådana små belopp. Bara det rättsliga ser jag som problematiskt.

Är det ok att göra så här?

Tacksam för hjälp,
Kiki
#114
Skatt och deklaration / Momsrapport
januari 21, 2010, 07:59:43 PM
Hej,

jag har lite problem med min momsrapport.
Den gjordes automatisk via bokföringsprogrammet och tänkte använda den som deklarationsunderlag.
Jag undrar hur rapporten räknar ihop momspliktig försäljning. Summerar jag ihop försäljning tjänster och varor får jag ett annat belopp än som står på rapporten. Vad kan det beror på?
Sen visas en avvikelse på sista blad???Ingen liten summa faktiskt.. :-\

Sen ahr jag en annan fråga. Köpte in tjänster från Tyskland, och gjorde en vidareutbildning i Tyskland. Nu har jag bokförd en del under exempelvis Reklam...utbildning..m.m.Är detta korrekt? För nu dyker det inte upp på försäljning tjänst omvänd skatt..men skulle jag göra det skulle hamna mina kostnadsposter inte på olika dem olika kostnadskonto utan bara på försäljning tjänst EU.

Vilket sätt är bättre?

Tack,
Kiki
#115
För att inte krångla till det hela har jag nu bokad mina avskrivningar med 20% av anskaffningsvärdet.
Kändes enklast och jag vill inte göra fel.

Jag undrar trots allt en sak. Det här med 30 % och/eller överavskrivningar.
Är det nu så att om man skriver av med 30 % att det läggs 10% till överavskrivning, obeskattade reserver?
Är det så att det behöver återföras senare?

Kanske jag begriper detta vid senare tillfälle och kan utnyttja bättre möjligheter för mig detta år.

Nu när bokslutet är klart kan inte skriva av mer än jag gjorde i bokföringen eller?
I alla fall, finns det i så fall i en "pott" med obeskattade reserver som typ periodiseringsfonder är det ingen lösning för mig.

Tack för era synpunkter
Kiki
#116
Bokslut och årsredovisning / Bästa avskrivningssätt
januari 18, 2010, 02:58:15 PM
Hej,

jag undrar om jag får byta avskrivningssättet?

Jag har för inkomståret 2008 gjort avskrivningar på 20 % , (på 5 år).
Eftersom jag haft förkortat avskrivningsår har jag räknat ut för alla inköp som gjordes när dem anskaffades.
Exempelvis:
100 000 kr. anskaffningsvärde/5= 20 000 per år.
anskaffat i september = 20 000/12= 1 666
1 666 x 4 månader= 6 666,00

ungefär så :P

Nu vill jag helst avskriva så mycket som möjligt och som är tillåtet.
Har jag möjlighet att använda den metoden där 30 % får skrivas av?

Jag har ett HB, avslutar med balans-och resultaträkning.

Jag såld inventarie med 10 000 som enligt bokföringen har haft ett värde på ca. 29 000,00kr.

Är det någon som kan hjälpa mig? Jag fattar inte helt och hållet villkoren för dem 3 varianter man kan använda.

Mycket tacksam! ;D

Kiki
#117
Skatt och deklaration / Inköp av varor i Tyskland-moms
januari 18, 2010, 08:33:34 AM
Hej,
jag fick olika svar från Skatteverket.

När jag köper "momsfri" och varan levereras till Sverige redovisar jag momsen på 25 %, som ingående och utgående moms. Summan av varor redovisas ju även nu vid momsdeklaration.

Men, när vi är i Tyskland köper vi ibland varor med 19 % tysk moms på. Dessa varor behöver jag ange i Tyskland. Inga problem så här långt. De 19 % moms fordrar jag tillbaka i Tyskland, och detta bokföra jag på fordran moms. MEN, jag redovisar här ingen svensk moms på nettobeloppet hittills.  är lite tveksam om detta verkligen är korrekt.

Tack gör hjälpen,
Kiki
#118
Hej,

jag har fått ett brev från skatteverket att de gjorde en kontantberäkningen p.g.a. jag satt in mer pengar än jag haft i kontant. Nu undrar jag om jag hade varit tvungen av att ange min CSN pengar i deklarationen?
Det gjorde jag nämligen inte, för efter jag ringde skatteverket en gång så sa dem att de får den uppgiften. Men kanske jag borde deklarera ändå?

Min man har jobbat i 2 år i danmark och betalde skatt där. Måste vi även här lämna information om hur mycket han fick betalt och skatten i danmark, till sveriges skatteverket? För han behöver nämligen styrka sina utgifter till verksamheten också.

Är vi tvungna att lämna detaljerade uppgifter om vilka kostnader vi har som levnadskostnader?  Jag ser faktiskt ingen anledningen till att berätta för någon hur jag använda mina privata pengar. Hur mycket min bil kostade och mina boendekostnader, och hur många personer vi är i hushållet och att det egentligen är min man som står för våra kostnader så länge jag huvudsakligen studerar. Att berätta om CSN bidrag är en sak men hur jag använda det och hur jag levar en annan.

Måste vi lämna uppgifter om alla våra konton utanför verksamheter? Jag tycker det är lite oförskämt.
Jag är väldigt tacksam för ett svar hur jag ska hantera den situationen.
Kiki
#119
Skatt och deklaration / Avskrivning, gjorde jag rätt?
december 16, 2009, 10:42:58 AM
Hej,

jag måste nu återigen ställa en fråga ang.avskrivning.
Jag hade ju en del anskaffningar förra året och tänkte använda mig av enligt plan metoden där jag värderade anskaffningar till livslängden på 5 år. D.v.s. jag gjorde avskrivningar på 20% på var min anskaffning med hänsyn till när jag skaffade de under året. Nu läste jag(omigen) att man bara gör det i deklarationen. Men jag har redan gjort detta under bokföringens gång i programmet. Det vill säga man ser i balansräkningen hur värdet minsakades /ökade och tog detta inte upp seperat i deklationen. Jag behövde ju lämna in en balansräkning samt resultaträkningen, och då syns det ju där. Jag tänkte gjöra det på samma sätt detta år också eller gör jag fel då?.. :-\

Tack för hjälpen,
Kiki
#120
Hur skall jag hantera arbeten där man redan fick betalt till 90%, men slutfakturan betalas först när arbeten är klara, som blir under Februari kanske.

Eller, vi fick betalt första fakturan, (fast Pris), men materialugifter görs först nästa år, och fortsättning av arbetet med.

Vad måste jag beakta vid bokslutet??

Tack för hjälpen.
Kiki