Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - FredrikL

#16
Tack för ditt svar!

Jag har läst om detta i väntan på svar och har kommit fram till i stort sett det. Jag undrar dock två saker;

1. Ska man göra detta sista december på det räkenskapsår det gäller eller första januari på det nya räkenskapsåret?

2. Under första räkenskapsåret gjorde jag egna insättningar på 122620,03 SEK. Resultatet för räkenskapsåret landade på -98987,43 SEK (dvs, förlust). Är följande korrekt inlagt? Jag använde ett exempel på er sida när jag klurade fram det;

2017 Egna insättningar FL debet 122620,03
2019 Årets resultat FL kredit 98987,43 (jag tar 100% då den andra bolagsmannen ännu inte är speciellt delaktig)
2010 Eget kapital FL kredit 23632,60 (mellanskillnaden mellan dessa)

Eller ska jag göra på annat sätt?

ENORMT tacksam för svar!
#17
Hej!

Ett av mina bolag hade under första räkenskapsåret egna insättningar på ca 100k för utrustning och mjukvarulicenser. Nu när vi ska deklarera andra räkenskapsåret vet jag inte hur jag ska föra över detta på deklarationen..? Ska alla egna insättningar gjorda år 1 bokföras över till nått annat konto eller hur är det tänkt att man gör?

Tack på förhand!
#18
Hej!

Har två bolag, ett går plus och ett går minus. Lägger jag ihop dem i min privata deklaration? Så jag tar tex underskott -20000 plus vinst +10000 så har jag -10000 kvar att skriva upp?

Förklara gärna för jag är lite osäker.

Tack på förhand!
#19
Tack för svaret! Vi gick igenom bokföringen med en civilekonom och fick samma svar, så det var så vi gjorde :)
#20
Hej!

Jag har ett fotoföretag och ringde Skatteverket för att höra om vi kan göra direktavskrivningar på vår kamerautrustning (3 kameror, 12 objektiv) som vi köpt in under 1,5 år.

De påstår att vi ska lägga ihop samtliga inköp vi gjort under hela första räkenskapsåret - 1,5 år - för att skriva av hela den summan. De anser alltså att vi inte är berättigade direktavskrivning trots att inköpen skett olika månader, i olika butiker, betalat av olika delägare. Kan det stämma?

Jag vill bara veta, är det så så gör vi ju självklart det, men jag hade fått för mig att om något understeg ett halvt prisbasbelopp exkl moms så kan man skriva av det direkt, inte att man var tvungen att räkna ihop en massa köp som har med samma sak att göra.

Allt känns som att det blir en tolkningsfråga och det finns inte längre några konkreta svar?

Tack på förhand!
#21
Är det detta som gäller kanske?

Kostnader för gåvor av presentkort till personer som inte är anställda, inte är delägare eller inte är närstående till delägare är inte skattemässigt avdragsgilla som kostnader i inkomstdeklarationen om det inte rör sig om representationsgåvor. Kostnader för representationsgåvor till kunder är skattemässigt avdragsgilla med 180 SEK exklusive moms per person (år 2010).

http://mobile.bokforingstips.se/content.aspx?HeadId=bokforing&ContentId=presentkort-till-anstallda
#22
Hej på er!

Jag har planer på att starta en sk rewardsite, vilket innebär att om medlemmarna handlar produkter via sidan får de provision på vår provision. Jag undrar dock över det praktiska kring när
medlemmarna omvandlar provisionen till exempelvis ett presentkort eller liknande - hur bokför jag det? Räcker det med att jag bokför tex köpet av iTunes presentkort och sedan är det bra, eller måste man redovisa på något sätt vem man skickat det till osv?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Fredrik
#23
Tack för väldigt utförliga svar. :)

För att jag inte ska missuppfatta vill jag bara klargöra - jag ska alltså bara köra debit och kredit på hela beloppet så det hamnar hos ett konto med momskod 39?

Tack igen!
#24
Tack så mycket för ditt svar!

Det verkar vara så jag ska göra.

Det enda som gör mig lite osäker är en sak som står på deras utbetalningspapper:
"Total VAT @ 21 %: 0,00", och under det:
"Not subject to Irish VAT, Article 56, EU Council Directive 2006/112/EC refers".

Betyder det att de INTE har betalat irländsk skatt?
#25
Hej!

Tack för ditt svar. Dock är det inte en utgift för oss utan en inkomst. Missförstår jag dig eller beskrev du hur man gör för att bokföra en utgift?

Tack,
Fredrik
#26
Hej!

Vi har börjat få våra första utbetalningar från vår annonspartner i Irland. Jag undrar nu hur jag bokför detta korrekt.

Jag tänkte att jag skulle göra så här:

1920 - Bankkonto - Debet: Summa
3049 - Annonsintäker - Kredit: Summa*0.8
2610 - Utgående moms oreducerad - Kredit: Summa*0.2

Sen insåg jag att det är ju från ett annat EU-land. Är det någon skillnad då? Ska vi ge pengar till Skatteverket?

Hur ska jag göra så det blir rätt?

Vi har F-skattsedel i Sverige och de har använt vårat VAT-nr när de bokfört det.

Tack på förhand!
#27
hej!

vi är två personer som har ett Handelsbolag. vi har endast gjort ett jobb (ca 10k) men köpt utrustning genom egna insättningar på ca 100k, således har vi gått back. hur deklarerar jag detta på min n3a-blankett?

jag var på ett infomöte hos Skatteverket om just det här men man tog endast upp exempel vid vinst, ej förlust.

vi är två delägare men jag står för hela underskottet då jag är den enda som arbetat aktivt under perioden. därför tänkte vi nolla min kollegas resultat i ink4. räcker det på n3a om jag fyller i min del av underskottet? finns det något annat man ens kan fylla i om man inte gått med vinst? vi kan ju tex inte
använda oss av perioderings- eller expansionsfonder.

hur vet man om underskottet påverkar anskaffningsutgiften? det finns ju både underskott som påverkar och som inte påverkar på n3a sid 2.

jag är oerhört tacksam omnågon kan hjälpa till. vet inte riktigt vart jag ska vända mig och har lite ångest ärligt talat :)

tack,
fredrik
#28
Okej, då vet jag :)

Det jag däremot tycker är krångligt med bokföringen, om jag lägger upp varje faktura (eller iallafall allt som har med varann att göra) som paket, hur får jag då någon ordning på det? Det blir ju lagom rörigt.

Så här skulle jag vilja ha det, för enkelhetens skull: http://www.beachnutmedia.se/bilder/bokforing.png

Hur gör man "på riktigt" för att få en överblick liknande den jag får om jag bokför allt separat?
#29
Tack igen, Tim. :)

Men vadå, menar du att jag kan direktavskriva allt som kostar under 21200 kr exkl moms?
#30
Okej :)

En fråga, kan jag stryka rabatten från endast en produkt? Ett av objektiven kostar 5700 exkl moms, om jag får ner det under 5000 kan jag skriva av det direkt, t.ex. Går det att göra så eller är det fel?