Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - FredrikL

#1
Hej,

Skall deklarera min INK1 där ett av mina handelsbolag börjat gå med vinst sedan förra året. Eftersom det tidigare år gått back har jag på min deklaration ett "Kvarvarande underskott" på ca 39000 från föregående års deklaration.

Jag vill inte fylla i fel och ber er därför om hjälp; vinsten 2013 är för mig ca 3500 kr (woho!) och jag undrar om jag skall kvitta detta mot tidigare års underskott, dvs, "nolla ut" det så jag får en vinst på 0 kr 2013, eller skriver jag in hela underskottet så det återstår ett underskott på ca 35500 det här året? Eller tänker jag fel och kan inte kvitta det på det här sättet alls?

Hoppas någon kan hjälpa till. Tack på förhand!
#2
Hejsan!

För att bekräfta att "jag är jag" satte Google in 9,26 SEK på mitt konto. Hur bokför jag detta? Inte direkt så att jag fakturerat dem, t.ex.?

Bokför enligt faktureringsmetoden om det inte framgår. :)

Tack på förhand!
#3
Löpande bokföring / Bokföra medlemsavgifter
april 21, 2013, 09:19:21 AM
Hejsan!

Vi har ett gäng communities på nätet om diverse ämnen, där medlemmar kan betala för att bli "premium", och få ut mer av sajten - tex utbildningsmaterial, support, etc. Jag undrar dock hur man bokför dessa korrekt? När jag Googlar hittar jag mest om hur man bokför medlemsavgifter för ideella föreningar. Kan man säga att de köper en produkt istället för ett medlemskap?

Förutsättningar:
- de flesta betalningar sker från USA
- summor mellan $10 och $50 för ett års premium
- vi har ett handelsbolag

Tack på förhand!

Mvh
Fredrik
#4
Hejsan!

Jag fyllde i INK4 för vårt HB nu och fyllde i all min hast i inköpsvärdet för våra inventarier under Anläggningstillgångar (INK4R).

Sen slog det mig att jag säkert ska skriva värdet minus de avskrivningar vi gjort - stämmer det? Jag har kuvertet här hemma tills jag får svar. :)

(Det betyder inte att ni aldrig ska svara så jag aldrig skickar in deklarationen!)  ;)

Mvh,
Fredrik
#5
Hejsan!

Vi har skrivit av våra inventarier på 5 år hittills (1 år), men ser nu att vi har 3 datorer bland avskrivningarna också. Dessa beräknas inte nyttjas i 5 år, utan snarare 3 år. Är det OK att man ändrar "takt" på avskrivningarna som man själv tycker?

Mvh,
Fredrik
#6
Vi ska betala ca 30000 i moms till SKV efter 2012. Däremot har jag (i mina "unga" bokföringsdagar) redan betalat in ca 23000. Går det då bra att vi bara betalar mellanskillnaden, dvs 7000, nu när skattedeklarationen gjorts? :)
#7
Hej på er!

Märker tyvärr att jag deklarerat felaktig moms förra året. Det var ett förlängt räkenskapsår och jag märkte inte att momsblanketterna i bokföringsprogrammet enbart visade ett år. Jag skickade således in siffror på att få tillbaka ca 9000 SEK när det i själva verket gällde ca 13000 SEK.

Så, nu står jag här med -13000 SEK på 2650 istället för ca 9000 SEK och vet inte riktigt hur jag ska lösa det... Rent bokföringsmässigt. Tror inte jag kan komma ett år senare och säga att det var fel. :)

Förresten - ska momsen stå negativt när man ska få tillbaka? Rädd för att jag gjort fel. :)

Tack på förhand!
#8
Hej!

Jag driver ett projekt där folk som handlar via oss i butiker får tillbaka pengar från oss. Vi får pengar från butiken efter köpet, tar en marginal och ger pengarna som är kvar tillbaka till köparen. Nu kommer vi dock till ett problem - vi är ju egentligen "skyldiga" medlemmarna den här procenten de ska få tillbaka innan de betalats ut, och en utbetalning görs bara när användarna når upp till en viss summa.

Hur bokför vi det?

Helst ska det ju inte heller ses som en "vinst" om året tar slut, eftersom pengarna ska betalas tillbaka. Går det att ordna?

Företaget är ett handelsbolag.

Mvh,
Fredrik
#9
Hej!

Ett av mina bolag hade under första räkenskapsåret egna insättningar på ca 100k för utrustning och mjukvarulicenser. Nu när vi ska deklarera andra räkenskapsåret vet jag inte hur jag ska föra över detta på deklarationen..? Ska alla egna insättningar gjorda år 1 bokföras över till nått annat konto eller hur är det tänkt att man gör?

Tack på förhand!
#10
Hej!

Har två bolag, ett går plus och ett går minus. Lägger jag ihop dem i min privata deklaration? Så jag tar tex underskott -20000 plus vinst +10000 så har jag -10000 kvar att skriva upp?

Förklara gärna för jag är lite osäker.

Tack på förhand!
#11
Hej!

Jag har ett fotoföretag och ringde Skatteverket för att höra om vi kan göra direktavskrivningar på vår kamerautrustning (3 kameror, 12 objektiv) som vi köpt in under 1,5 år.

De påstår att vi ska lägga ihop samtliga inköp vi gjort under hela första räkenskapsåret - 1,5 år - för att skriva av hela den summan. De anser alltså att vi inte är berättigade direktavskrivning trots att inköpen skett olika månader, i olika butiker, betalat av olika delägare. Kan det stämma?

Jag vill bara veta, är det så så gör vi ju självklart det, men jag hade fått för mig att om något understeg ett halvt prisbasbelopp exkl moms så kan man skriva av det direkt, inte att man var tvungen att räkna ihop en massa köp som har med samma sak att göra.

Allt känns som att det blir en tolkningsfråga och det finns inte längre några konkreta svar?

Tack på förhand!
#12
Hej på er!

Jag har planer på att starta en sk rewardsite, vilket innebär att om medlemmarna handlar produkter via sidan får de provision på vår provision. Jag undrar dock över det praktiska kring när
medlemmarna omvandlar provisionen till exempelvis ett presentkort eller liknande - hur bokför jag det? Räcker det med att jag bokför tex köpet av iTunes presentkort och sedan är det bra, eller måste man redovisa på något sätt vem man skickat det till osv?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Fredrik
#13
Hej!

Vi har börjat få våra första utbetalningar från vår annonspartner i Irland. Jag undrar nu hur jag bokför detta korrekt.

Jag tänkte att jag skulle göra så här:

1920 - Bankkonto - Debet: Summa
3049 - Annonsintäker - Kredit: Summa*0.8
2610 - Utgående moms oreducerad - Kredit: Summa*0.2

Sen insåg jag att det är ju från ett annat EU-land. Är det någon skillnad då? Ska vi ge pengar till Skatteverket?

Hur ska jag göra så det blir rätt?

Vi har F-skattsedel i Sverige och de har använt vårat VAT-nr när de bokfört det.

Tack på förhand!
#14
hej!

vi är två personer som har ett Handelsbolag. vi har endast gjort ett jobb (ca 10k) men köpt utrustning genom egna insättningar på ca 100k, således har vi gått back. hur deklarerar jag detta på min n3a-blankett?

jag var på ett infomöte hos Skatteverket om just det här men man tog endast upp exempel vid vinst, ej förlust.

vi är två delägare men jag står för hela underskottet då jag är den enda som arbetat aktivt under perioden. därför tänkte vi nolla min kollegas resultat i ink4. räcker det på n3a om jag fyller i min del av underskottet? finns det något annat man ens kan fylla i om man inte gått med vinst? vi kan ju tex inte
använda oss av perioderings- eller expansionsfonder.

hur vet man om underskottet påverkar anskaffningsutgiften? det finns ju både underskott som påverkar och som inte påverkar på n3a sid 2.

jag är oerhört tacksam omnågon kan hjälpa till. vet inte riktigt vart jag ska vända mig och har lite ångest ärligt talat :)

tack,
fredrik
#15
Löpande bokföring / Hur bokföra erhållen rabatt?
augusti 13, 2010, 02:03:41 PM
Så var det dags för en fråga till :)

Jag köpte en kamera från en svensk butik och fick en rabatt på 1772 kr. Ordervärdet är 25 160 kr exkl moms, och inkluderar 1 st kamera, 2 st minneskort, 2 st objektiv och 1 st mikrofon. Hur bokför jag rabatten?

1.) Kan jag dra den summan från valfri produkt när jag bokför dem, eller måste jag bokföra hela ordern i en post och dra av rabattbeloppet från den?

(Ska man normalt sett bokföra produkterna enskilt eller måste man alltid bokföra hela ordern på en post? Jag gillar att ha alla småsaker på enstaka konton, det skulle bli lite märkligt i min bokföring då jag ofta beställer väldigt många saker.)

Tacksam för svar som alltid. Underbart forum detta :)
#16
Löpande bokföring / Köpa in för eget kapital
augusti 11, 2010, 07:37:15 PM
Hej!

Nu har jag börjat bokföra på allvar och således väcks många antagligen enkla frågor. Vi har inte tjänat så mycket i bolaget så jag får slänga in eget kapital för att köpa saker. Jag undrar nu hur jag ska bokföra detta. Kameran är inköpt från England (se min andra tråd) men nu gäller detta dessutom eget kapital så det får bli ett kapitel för sig på forumet.

Jag har gjort ett eget försök och fått ihop detta:

Först slänga in pengarna från mig till bankkontot:
1: 2010 Eget kapital, Kredit 15774,43
2: 1920 Bankkonto, Debet 15774,43

Sen flytta dem från bankkonto till inventarie:
3: 1920 Bankkonto, Kredit 15774,43
4: 1250 Inventarier, Debet 15774,43

Sen momsen från England:
5: 2615 Moms utgående EU 25%, Kredit 3943,58
6: 2645 Moms ingående EU, Debet 3943,58

Oerhört tacksam för svar, än en gång. :)
#17
Hej!

Jag är helt novis på detta med bokföring och behöver således hjälp. Jag har ett handelsbolag och behöver bokföra följande:

2009 köpte vi en kamera till företaget för ca 16000 kr inkl moms, som jag sålde förra veckan för 12000 kr inkl moms. Sedan köpte jag en ny kamera + objektiv till denna för ca 24000 kr exkl moms från England. Eftersom det är ett EU-land bad jag dem dra av momsen, 17.5%, direkt.

Hur bokför jag nu detta?

Behöver jag på något sätt skriva en förlust från inköpet 2009, eller spelar det ingen roll eftersom det är förra året?
Ska jag betala in moms till Skatteverket? Hur bokför jag den engelska momsen?

Tack på förhand!