Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Acka

#16
Löpande bokföring / Hur hantera "kassarabatt"?
september 02, 2011, 03:10:13 PM
Hej, har en faktura från Glocalnet där jag kan välja på att betala 731:-, eller få 100:- rabatt och bara betala 631:- (självklart väljer jag det lägre beloppet. Blir inte klok på hur jag ska kontera. Kan jag se det som en vanlig faktura på beloppet 631:- (o kontera som jag brukar), eller måste jag blanda in "kassarabatten" och hur konterar jag då? Både D o K på 3731?
Mvh
Acka ???
#17
Tack, härligt med ett bollplank när man behöver det ;)/Acka
#18
Hej, om jag ger ut en produkt i reklamsyfte, ska jag då bokföra D5990 och K4010? Om jag tar ut en produkt för eget bruk, ska jag då bokföra D2011 och K3052 + 2621 (vi 25%moms), (inget försäljningspålägg, då jag som privatperson skulle kunna köpa  produkten till samma pris som inköpspriset på annat sätt, annars kanske K3054 också vore aktuell?). Har jag fel?
Mvh
Acka
#19
Skatt och deklaration / Ink 1 + NE
april 13, 2011, 08:32:41 PM
Hej, någon har hummat om att beloppen i spec till ink 1 för år 2010 "Avstämning av föregående års egenavgifter m m" :       Föregående års medgivna avdrag för egenavg m m i näring 
Föregående års påförda egenavgifter och allmän löneavgift,      ska kontrolleras, i så fall, mot vad? Var?

Påverkar/ska dessa belopp med i deklarationen för 2010? hur/var i så fall?

Hoppas någon förstår mina frågetecken!!!!????

Eller kan jag bara glömma ovanstående fundering?

Har också ett belopp under "Periodiseringsfond (kontrollera att uppgifterna är riktiga innan du använder dem)" står det i samma spec för ink 1 med undertexten "Beräknat återstående saldo 2010 års taxering"

Där uppstår nästa frågetecken?! Vad ska jag "använda" detta belopp till?

Mvh
Acka
#20
Ps till föregående: Det gäller Enskild Firma utifall det är av betydelse i sammanhanget//Acka
#21
Bokslut och årsredovisning / Förenklat årsbokslut
april 10, 2011, 10:47:34 AM
Hej, ska göra förenklat årsbokslut. Antar att den summa som ska hamna i R11 (bokfört resultat)/Förenklat årsbokslut,  torde vara densamma som Resultatrapportens beräknade resultat ???? Om så är fallet, så är jag nog ute på det hala just nu. Tacksam för svar och en ev förklaring hur det hänger ihop. ???

Mvh
Acka
#22
Där ser man, det kan vara lätt att missa något, som jag i det här fallet, missade att frågan var ställd ang ett AB. Dock fick svaret mig att ställa en ny fråga; K1-reglerna (beträffande EF), vad betyder K1 och var får man tag på dessa blanketter/exempel? ::)

Mvh
Acka
#23
Löpande bokföring / SV: Avdragsgillt eller ej?
mars 19, 2011, 03:31:29 PM
Tack igen!

Glasklar förklaring på ställd fråga :D

Mvh
Acka
#24
Tack!

Inte tänkte jag på att 7610 (och alla 7-konto) rör personal! Tittade mest på innehållet och hittade utb!? 6590 som du föreslår kanske blir det bästa. ;)

Mvh
Acka
#25
Bara en liten kommentar till denna fråga: När man tittar på antalet besökare, då förstår man hur intressant frågeställningen är. Har man dessutom en liten EF, så kanske man inte kan motivera sig att betala för en revisor/redovisningskonsult. Visst måste det väl ändå finnas "ett enkelt körschema" man kan gå efter? :-\ ::)

Mvh
Acka
#26
Löpande bokföring / Avdragsgillt eller ej?
mars 16, 2011, 08:08:06 PM
Hej igen!

Såg att t ex gåva till WHF inte är avdragsgill, men är ju en "kostnad" och konteras på 6993 vilket ju "sänker" resultatet i RR. I mina enkla ögon tolkar jag det som en kostnadssänkning. Hur ska det tolkas/var gör man avdraget för det som är avdragsgillt? Det finns ju 6991 - övr avdr gill kostn och 6992 - övr ej avdr gill kostnader, men båda hamnar ju som en kostnad i RR och "sänker" resultatet??

Ni får ursäkta en oförstående, kanske någon kan förklara hur jag ska tänka för att få ihop det hela? ;) :P

Mvh
Acka
#27
Löpande bokföring / Bokföra seminarie-biljett
mars 16, 2011, 07:38:00 PM
Hej, första gången jag är inne på forumet, verkar finnas en hel del att hämta här. Har just nu en liten fundering:

Har EF och redovisar enligt kontantmetoden. På vilket/vilka bas-konton är det lämpligast att bokföra kostnad för seminarium, som i praktiken innehåller både egen utb (7610?), tillfälle till konsultation/utbyte med kollegor i samma bransch (6991?), samt egen info till nya som introduceras i branschen (6390?). Är det ok och har det egentligen någon betydelse  att dela upp kostnaden på flera konton och i så fall, gör man det procentuellt efter egen uppskattning?
??? :-[

Mvh
Acka