Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Snöskottaren

#1
Bokslut och årsredovisning / Ställda säkerheter
juni 29, 2017, 10:39:15 AM
I vår årsredovisning har vi alltid tagit upp Fastighetsinteckning och Företagsinteckning till värdet på inteckningen enl besked från banken. Dvs ingen hänsyn till att lånen kanske är i princip avbetalda eller att fastigheten har förlorat i värde.

På Tillgångar med äganderättsförbehåll så har vi däremot angett restvärdet på maskinerna enligt avskrivningsbilagan.

När jag nu tänker efter så känns det ju lite fel.?
#2
Skatt och deklaration / Försäljning av fåmansbolag
oktober 10, 2016, 01:30:27 PM
Hej, jag ska sälja ett fåmansbolag och bolaget har två ägare (50 % vardera). Det verkat ju vara en djungel så vi måste kanske anlita en expert på detta men min fråga är följande;
Om den ena ägaren vill sälja aktierna till den andra delägaren för det exakta kvotvärdet på aktierna, behöver man då fundera på sparat utdelningsutrymme, vinstbeskattning osv? Säljaren har aldrig arbetat aktivt i bolaget och det har enbart gått med förlust förutom förra året, så det finns nu en balanserad vinst på ca 50 000 kr.
#3
Löpande bokföring / Bokföra konferenslokaler och mat
augusti 15, 2016, 01:57:19 PM
Jag håller kurser för både mina egna anställda och andra företag. Jag har således kostnader för lokaler, mat och fika med vet inte riktigt hur jag ska bokföra detta. Ibland fixar jag maten själv och bara hyr en lokal och ibland bokar jag konferenslokal. Kurserna varierar från att vara bara egna anställda till att vara bara kunder och allt däremellan. Därför blir jag lite osäker på hur jag ska bokföra detta. Det här är kurser som alla deltagare måste gå för att kunna utöva sitt yrke.

Några exempel;

Exempel 1. Konferenslokal med mat, 300 kr per person. Totalt 10 deltagare varav hälften egna och hälften kunder.

Exempel 2. Bokning av bygdegård 1000 kr. Mat och fika 600 kr, bara betalande kunder. Totalt 1600 kr

Exemepl 3. Bokning av bygdegård 1000 kr. Mat och fika 600 kr, bara egna anställda. Totalt 1600 kr.

Hur skulle ni bokföra detta?
#4
Bolaget startades 2013
2013 hade vi ett underskott på 200 000 kr
2014 hade vi ett underskott på 10 000 kr (här skrev vi inget i deklarationen ang året före)
2015 har vi en vinst på 330 000 kr

Gjorde vi fel i deklarationen för 2014 när vi inte tog med underskottet från året före (skulle vi haft med det i ruta 4:14 trots att vi inte hade ett överskott att kvitta det mot). Dvs skulle underskottet ha varit 200 000 + 10 000? Mitt skatteprogram vill för 2015 endast dra av de 10 000 kronorna i underskottsavdrag men kan jag bara skriva 210 000 istället?
I deklarationspapprena står det "näringsuppgifter som enl Skatteverket har registrerats.... = underskott 10 000 kr
#5
Det verkar som att jag måste först göra momsrapport för December och sedan korrigera konto 2641 manuellt. Och sedan lägga på 433 kr på ingående moms i momsdeklarationen för december. Då tar månaderna ut varandra.
#6
När jag gjorde momsrapporten för november 2015 så missades 433 kr av någon anledning och jag såg inte att ingående moms inte nollades. Om jag nu gör en momsrapport för november 2015 så är dom där 433 kr med men jag kan ju inte göra om den eftersom hela december är bokfört och momsen för november redan är deklarerad och betald. (jag tror att det var något fel i programmet för jag har upplevt att fortnox rätt ofta har haft problem)
När jag nu gjorde rapporten för december så ligger dom där 433 kr kvar på 2641 och jag behöver få bort dom och helst in på decembers momsrapport. Hur ska jag göra? Jag bokför i fortnox och kan radera sista verifikatet (i detta fall momsrapporten) men jag vet inte hur jag ska bokföra för att få med dom 433 kronorna.
Jag hittar inget verifikat som denna summa kan hänvisas till och jag gör helst inte en korrigering till skatteverket utan vill lösa det på december istället.
#7
Skatt och deklaration / SV: Import från Norge
oktober 28, 2015, 08:53:07 AM
Jag skrev och frågade företaget om vi får någon tullräkning och fick till svar att varorna inte är skickade från Norge utan från ett lager inom EU så det blir ingen tull. Detta står det inget om på fakturan... vad göra?
#8
Skatt och deklaration / Import från Norge
oktober 26, 2015, 10:31:36 AM
En anställd i vårat företag har köpt delar från Norge till att reparera en inventarie (kostnad ca 40 000). Jag vet inte medveten om detta och fakturan (och även varan) har nu kommit utan att något verkar vara deklarerat osv. Vad ska jag göra? Jag har kollat snabbt på att själv fylla i tulldeklarationen men det skulle ta flera dagar att ta reda på hur den ska fyllas i.
#9
Jag ser att jag missat 2000 kr i den momspliktiga försäljningen när jag fyllde i momsrapporten för Mars på Skatteverkets sida. Ingående och utgående moms rapporterades däremot rätt så frågan är om detta har någon större betydelse eller om jag behöver ändra detta belopp för att få korrekt rapportering?
#10
Löpande bokföring / Inhyrd personal eller?
augusti 07, 2015, 09:36:38 AM
Vi har anlitat en enskild företagare för att tillverka/uppgradera en inventarie åt oss. Arbetskostnaden uppgår till nästan 200 000 kr  och hur ska jag nu bokföra detta? Materialet som användes är vårat och redan bokfört som inventarier så detta gäller endast arbetstiden. Man kan väl dock säga att inventarien har ökat i värde tack vare hans arbete. Tacksam för svar!
#11
Bokslut och årsredovisning / SV: Datumordning
juli 03, 2015, 02:12:40 PM
Men i År hänvisar man ju till styrelsens förslag om vinstutdelning och hur mycket som ska balanseras i ny räkning??
#12
Bokslut och årsredovisning / Datumordning
juni 29, 2015, 12:19:23 PM
Blir inte klok på datumordningen på alla papper som ska till bolagsverket (även i de fall de inte ska skickas med så behöver de gärna vara i rätt ordning)

Stämmer det här?

1. Förslag till vinstutdelning
2. Årsredovisning
3. Bolagsstämma
4. Fastställelseintyg
5. Revisionsberättelse
#13
Mitt Aktiebolag har använt två pantbrev för lån på två olika fastigheter och vad jag förstår så ska det läggas in under ställda säkerheter i Årsredovisningen. Min fråga är om man skriver beloppet som står på pantbrevet eller det belopp som finns kvar på lånet? Ett pantbrev är på 500 000 kr men kvar på lånet finns endast ca 100000kr. Och vad gör man den dagen hela skulden är betald, tar man då bort pantbrevet från Årsredovisningen?

Och visst är det så att företagsinteckningar inte ska tas med?
#14
Hej, jag gör bokföring åt 5 aktiebolag och 5 enskilda firmor. Jag har tidigare använt olika gratisprogram för dom enskilda firmorna och det fungerar ju ok. Även för aktieolagen har jag laddat ner gratis prov och sedan inte förlängt men nu är jag lite leds på att tjorva med det :)
Jag behöver någon helhetslösning som inte kostar skjortan...??
Bokföring, bokslut, ÅR, skatt... visst kan jag göra mycket manuellt för det har jag ju alltid gjort tidigare men nu är jag leds. Varje program för sig kostar ju flera tusen, sedan är det serviceavtal på det. Och dom man betalar per månad blir ju minst lika dyra och med tanke på att det flesta är väldigt små företag så blir bokföringsprogrammet årets största kostnad!

/Tack på förhand
#15
Skatt och deklaration / Försäljning av inventarie
december 03, 2014, 11:24:34 AM
Vid försäljning av inventarier uppkommer en avvikelse i momsrapporten. Jag har fått olika bud angående hur detta ska redovisas. Ringde precis till skatteverket men blev inte mycket klokare av det.

Dom råd jag hittar på internet säger att jag ska manuellt lägga på beloppet för inventarien i momsdeklarationen men då visar ju skatteverkets konto för försäljning mer än mitt eget konto för försäljning och det tänker jag kan bli ett problem i slutändan.

1. Skatteverket menar att jag under årets lopp ska redovisa försäljning av inventarier som vanlig försäljning och att det är i skattedeklarationen som man gör justeringen. Jag förstår inte hur detta ska gå till??

2. Jag har hittills endast skrivit i momsrapporten att avvikelse uppkommit pga försäljning av inventarie och skatteverket eller min revisor har inte sagt något än så länge!!

Vad är rätt och om det är alternativ 1, hur gör jag då rent praktiskt.