Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - jens

#1
OK, tack för svar.  :)
#2
Hej.

Jag undrar om man verkligen måste skriva ut alla verifikationer på papper? Duger inte de som ligger i datorn/bokföringsprogrammet? Känns lite onödigt och gammaldags att ha en stor trave papper för dessa. Man ska ju ändå spara databasen, så jag förstår inte vitsen?

Jag har ju fakturor, kvitton etc. som "underlag", förutom de verifikationer som gäller t.ex. "eget uttag" där det inte finns något sådant.
#3
Varje år är det samma sak - jag fattar inte ett dyft vad egentligen "eget kapital" är och vad "Årets resultat, Ägare" är och hur det fungerar. Misstänker varje gång att jag gjort tokfel i bokföringen.

Vad jag gör är att allra sista verifikationen för året så överför jag hela "vinsten" från "Årets resultat" till "Årets resultat, Ägare":

Ver124:(2012)
          2019       (Årets reultat, Ägare)       Kredit 129 318.99 kr
          8999       (Årets resultat)                 Debet 129 318.99 kr


och den allra första verifikationen på året för jag över Allt som finns på "Årets resultat, Ägare" till "eget kapital". Varför minns jag inte nu, men jag har antagligen läst att man kan göra så.

ver1:(2013)
          2 010      Eget kapital                       kredit   129 318,99
          2 019      Årets resultat, ägare         debet   129 318,99 
               

Problemet är att när jag fyller i NE-blanketten så kommer "Årets resultat, Ägare" med i "Eget kapital" så det blir 188 000 kr... har jag rört ihop allting? Ska jag göra om årsbokslutet på något vis eller ska jag lägga till "Årets resultat, Ägare" som nån slags skuld nånstans på NE-blanketten? Helt förvirrad nu :(

Så här ser min balansrapport ut för 2012:



Och så här långt har jag kommit på NE-blanketten:


(Använder ett enkelt program "Lazy8" som egentligen bara registrerar de verifikationer jag skriver in, utan någon kontroll.)
#4
Jag har två fakturor som avser arbete under november och december månad i år. (Den för december är inte skriven än - vi antar att den skrivs den 2 januari). Jag vill av skatteskäl helst se att dessa två kommer med i bokslutet för 2012, även om jag inte får betalt för någon av dem före den 1 januari. Jag bokför enligt kontantmetoden, men vid årsskiftet får man ju justera lite.

Det är väl helt OK att anse att inkomsten från båda fakturorna bokförs under 2012? Även om faktura nr 2 skrivs i januari så räknas väl den inkomsten till 2012 eftersom det var då som själva arbetet utfördes? Hur- i så fall - bör jag bokföra detta så att det hamnar under 2012? Som en fordring från kunden? Vilket datum ska man sätta på den fordringen, och hur ser den verifikationen ut? Arbetet utförs under hela månaden - alltså inte ett specifikt datum.

Jag antar att det förenklar betydligt om jag skriver räkningen för december t.ex. den 31/12 istället för 2/1 - då kan jag ju bokföra fakturan det datumet - inkomst av tjänst (3000) mot kundfordring (1600?).

Tacksam för tips.
#5
Allmänt / SV: underkonsult (EF): fakturera resekostnad.
november 23, 2012, 02:45:32 PM
OK, tack.  :)
#6
Skatt och deklaration / SV: Avdrag för tårta?
november 23, 2012, 02:44:23 PM
Tack för svaret.
Verkar ju minst sagt vara ett gränsfall.
Om det nu är så att tårtan inte går att dra av, och jag redan har betalt fakturan för tårtan via företagets bankkonto, hur gör jag med redovisning av momsen och på vilket konto ska jag bokföra icke-avdragsgilla utgifter? Jag kan bokföra det som "eget uttag", men då blir det egentligen lite missvisande.
#7
Skatt och deklaration / Avdrag för tårta?
november 19, 2012, 07:49:49 PM
Ett annat företag i samma bransch tipsade mig om en kund som ledde till ett mycket bra avtal för mig. Jag skickade ett presentkort på en tårta till honom i företagets namn. Kan jag dra av för denna tårta? Och vad ska jag kalla det för att få det godkänt? Eller är det bara att glömma det avdraget och betala privat?
Jag har enskild firma.
#8
Allmänt / SV: underkonsult (EF): fakturera resekostnad.
november 18, 2012, 09:58:08 AM
Jag har funderat själv lite på frågan, och kommit fram till:

Om företaget (kunden) ger 18.50 + 12 kr till en anställd för resa, så kan företaget dra av 18.50 som en kostnad, men 12 kr får inte dras av alls,dvs. detta räknas som lön som arbetsgivaren måste betala arbetsgivaravgifter för. De betalar alltså 18.50 + 12 kr + 3.60 (arb.avg ~30%).

Men om jag fakturerar 30.50 så är det en kostnad som kunden får dra av till 100%, oavsett storlek på beloppet, riktigt?
Och även om jag drar av mina 18.50 i min verksamhet, så kommer jag ju att få skatta fullt ut för de extra 12 kr jag får. Efter egenavgifter blir det då bara 8.40 kvar som jag sedan betalar vanlig inkomstskatt på. Men egenavgifterna får jag i sin tur dra av på inkomsten nästa år  :o Men det kanske ett aktiebolag också får dra av.... ?

Om jag lägger på 30% (motsvarar egenavgifter / arbetsgivaravgifter) på 12 kr, dvs tar ut 15.60 istället, stämmer det då? Alltså totalt fakturera 34.10 per mil?
¨
Jag kan inte riktigt få en vettig överblick av alla kostnader och avdrag för att kunna beräkna den summa jag ska fakturera för att det ska bli likvärdigt med de anställdas ersättningar.  :(

#9
Citat från: Bokfoering skrivet juli 04, 2012, 08:56:17 AM
Hej,

konto 2010 skall visa det egna kapitalet vid årets början för delägare 1 och därför bokförs alla löpande eget kapital transaktioner mot andra konton. När det gäller skillnaden mellan 2017 och 2018 så avser konto 2017 rena kapitaltillskott medan konto 2018 avser alla övriga egna insättningar. Om du vill bokföra på både konto 2017 och konto 2018 är upp till dig, jag brukar enbart bokföra egna insättningar på konto 2018.
Nu har ju mikaelgreen givit ett bra svar på den här frågan (dvs get går lika bra att bokföra allt på 2010) men jag blir ofta list orolig eller konfunderar när jag läser sådana här svar, då man får veta att man skall bokföra exakt på ett visst sätt. När jag startade firman så ville jag ha det så enkelt som möjligt, så jag valde "förenklad kontoplan"... och utgick ifrån den. Senare har jag lagt till konton vid behov, t.ex. 3055 Försäljning utanför EU, 3058 Försäljning - momsfri inom EU,  2615 "beräknad utgående moms" etc...  Men det är kanske bra att man får veta att det inte är ett krav på att man måste använda kontona 2017, 2018 etc...
#10
Allmänt / underkonsult (EF): fakturera resekostnad.
november 16, 2012, 09:36:56 AM
Jag har kommit överens med kund att jag ska få reseersättning enligt "kundens resepolicy". De sade att man får 18.50 plus 12 kr per mil. Jag förstår att de delar upp beloppet, eftersom 18.50 är den avdragsgilla delen för deras anställda. Men när jag skriver faktura till dem, behöver väl inte jag tänka på det? Blir det rätt, dvs. kommer jag att få ut lika mycket efter skatt som de om jag fakturerar 30.50 kr/mil + moms eller finns det fler saker att tänka på som jag missat?

Nu gäller detta "tjänsteresa", men de har sagt att jag ska få ersättning för mina resor från min egen lokal till deras arbetsplats. Då den arbetsplatsen antagligen kommer att betraktas som min huvudsakliga arbetsplats av skatteverket (då jag kommer att jobba där fler än tre dagar i veckan, 6-8 timmar/dag). Påverkar detta min reseersättning på något vis? Skatteavdraget för min del blir väl betydligt mer oförmånligt då?
#11
Allmänt / SV: Enskild firma
november 16, 2012, 09:33:12 AM
De som städar hemma hos oss ger fullt avdrag, dvs. de blandar inte in något "material" eller dylikt. Det är en tjänst till 100%. Sedan, att du i din tur måste gå och köpa golvmoppar mm. för att kunna utföra tjänsten, är ju en annan sak. Det är fortfarande 100% tjänst. Kunden köper ju inte golvmoppar och tvättmedel av dig?
#12
Tack för svaret.
Nu tror jag att just den här kunden i Norge är en privatperson. Men det kanske inte förändrar saken?
#13
Hej

En av mina tidigare kunder har exporterat maskiner till norge som innehåller elektronik som jag tillverkat. Min kund har avvecklat sin verksamhet, och nu vänder sig hans kund i Norge till mig för att få ett kretskort reparerat.

Eftersom vi inte vill att han ska få driftstopp längre än nödvändigt vill jag skicka honom ett nytt kort först, sedan skickar han mig det begagnade som jag lagar hemma och sedan behåller. Jag tänker ta beltalt för enbart reparationen (+ frakt).

Hur gör jag med faturan? Ska jag påföra svensk moms eller inte? Hade jag sålt en vara till Norge finns det klara regler. Men när jag "uför en tjänst i Sverige åt Norsk kund" blir det avancerat?

Kanske jag istället fakturera som en vara (export) och samtidigt göra ett återköp (import) av den trasiga produkten, så att jag gör ett avdrag på fakturan?


Jag anser det vara en tjänst som utförs i Sverige, men betalende kunden finns i Norge.

Hur gör jag med tulldeklarationer och moms? Tycker det verkar snårigt att förstå reglerna i det här fallet.
#14
Sätt det på det datum då företaget startades.
#15
Ett oläsligt kvitto gäller inte längre, så det kan vara en bra idé att göra en kopia. Jag brukar använda kopiepappret som verifikation eftersom det är ett A4, så slipper man flera papper. (Jag scannar kvittot, och lägger in det som "bildobjekt" i verifikationen, som är skriven i office)