Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - michaela

: 1 2
1
Löpande bokföring / Bankgaranti
« skrivet: juli 14, 2010, 11:09:23 AM »
Hej!

Vi har ordnat en bankgaranti hos vår bank på 100 000 kr.

Räknas det som en kostnad? Hittar bara konto 6080 som heter Bankgarantier.

Hur ska det bokföras?

MVH
Michaela

2
Löpande bokföring / Serviceavtal skrivare
« skrivet: juli 07, 2010, 09:50:44 AM »
Hej!

Vi har precis startat upp ett serviceavtal där vi hyr en skrivare från Office Management.

Hittar inget bra konto att bokföra detta på, vilket ska jag använda?

MVH
Michaela

3
Löpande bokföring / Hyresintäkt - moms?
« skrivet: februari 05, 2010, 02:37:10 PM »
Hej!

Vi (AB) hyr en lokal som vi betalar hyra + moms för. Nu ska vi hyra ut en del av lokalen i andra hand och vad gäller då som regler för moms på hyran? Vi betalar ju själva moms på hyran så vi vill ju helst också ta ut moms på hyran vi tar av andrahandshyresgästen. Måste vi ansöka om ett speciellt tillstånd för detta, trots att vi innhar F-skattsedel etc?

Om vi inte behöver ansöka om ett tillstånd, och vi ska bokföra hyresintäkten, är det konto 3911 vi ska använda oss av? Det här blir ju en sidointäkt. Fungerar konto 3911 med momskontot?

MVH
Michaela

4
Bokslut och årsredovisning / SV: Aktiverat arbete..?
« skrivet: januari 21, 2010, 01:47:40 PM »
Hej!

Tack för svaren.

Det är en tjänst som vi kommer att erbjuda våra kunder.

Jag har även sett att det finns något som heter balanserade utgifter, är det någon som har koll på det och i så fall skulle det kunna fungera i det här fallet?

/Michaela

5
Bokslut och årsredovisning / Aktiverat arbete..?
« skrivet: januari 20, 2010, 03:04:28 PM »
Hej!

Vi är ett AB som under 2009 tagit på oss kostnader för att starta upp en tjänst som vi kommer att kunna starta först i år.

Dels har vi advokatkostnader, personalkostnader och en ansökningskostnad som avser denna tjänst.

Min fråga är om vi kan boka detta som aktiverat arbete (eller finns det något annat alternativ) eftersom dessa kostnader avser en tjänst som påbörjas 2010?

Hur bokförs det i så fall och när det gäller löner ska man även räkna med arbetsgivaravgifter?

Tacksam för snabbt svar!

MVH
Michaela

6
Löpande bokföring / Överkursfond
« skrivet: december 08, 2009, 02:29:34 PM »
Hej!

Vi (AB) har genomfört en nyemission där teckningskursen var högre än kvotvärdet på aktien.

I kontoplanen jag har (BAS) så finns det ett konto 2084 Överkursfond som har utgått!

Min fråga är om det finns ett annat konto som ersatt 2084 och om jag tänker rätt nedan?

2082 Ej registrerat aktiekapital DEBET   200'
2081 Aktiekapital KREDIT   100'
???? Överkursfond KREDIT   100'

Tacksam för svar!
MVH
Michaela

7
Löneadministration / Konvertibelt förlagslån
« skrivet: september 24, 2009, 03:46:01 PM »
Hej!

Vi är ett AB som ska ge ut konvertibler.

Hur bokförs det? Det påverkar väl inte aktiekapitalet nu?

Är det så här enkelt?
2320 Konvertibla lån och liknande KREDIT 100'
1920 Bank DEBET 100'

MVH
Michaela

8
Bokslut och årsredovisning / Årets resultat / balanserad förlust
« skrivet: mars 10, 2009, 05:40:56 PM »
Hej!

Under förra året gjorde vi en nedskrivning av vårt aktiekapital som skulle täcka en förlust. Då bokförde jag så här:

2081 Aktiekapital                     DEBET
2091 Balanserad vinst/förlust     KREDIT

Nu när vi sitter med bokslutet så vet vi inte riktigt hur detta ska bokas. Ska vi på något sätt boka om 2091 i samband med att vi bokför årets resultat eller är vi helt ute och cyklar? Vi kommer att få ett negativt resultat och tanken med nedskrivningen av aktiekapitalet var att täcka en del av förlusten.

Tack på förhand!

MVH
/Michaela

9
Bokslut och årsredovisning / Obligationer, bokslut?
« skrivet: mars 04, 2009, 11:17:31 AM »
Hej!

Vi satte över en del av vårt kapital i Nordeas s k likviditetsinvets som till 99,74 % består av obligationer.

Nu när bokslutet ska göras undrar jag hur detta ska tas upp?

I vår bokföring ligger detta fortfarande kvar på 1940 och vi har alltså inte bokfört det som obligation, vilket kanske var dumt. Hur ska vi göra för att rätta det, kan vi göra det per den 31/12 som en del av bokslutet?

Eftersom det är ränta på obligationer så har ju de placerade pengarna "vuxit", ska vi bokföra det verkliga värdet eller anskaffningsvärdet och hur gör man det praktiskt?

Vi är ett AB som ska upprätta årsredovisning.

Tack!
MVH
Michaela

10
Löpande bokföring / SV: Minskning/nedskrivning av aktiekapital
« skrivet: januari 23, 2009, 03:46:33 PM »
Nedskrivningen ska täcka en förlust. Hur bokförs det?

Tack!

MVH
Michaela

11
Löpande bokföring / Minskning/nedskrivning av aktiekapital
« skrivet: januari 19, 2009, 04:19:24 PM »
Hej!

I vårt AB så har bolagsstämman fattat beslut om att minska aktiernas kvotvärdet från 1,00 kr till 0,50 kr. Detta innebär alltså att vi halverar vårt aktiekapital. Nu undrar jag hur jag ska bokföra denna åtgärd, vilket blir motkontot?

Tack för hjälpen!

/Michaela


12
Löpande bokföring / SV: Hyresavi x 3
« skrivet: december 18, 2008, 11:57:52 AM »
Hej!

Tack för svaret!

Vi använder fakturametoden så då bokför jag dessa vid tre tillfällen. En fråga bara...

Den första hyran bokför jag alltså som en förutbetald hyra. När ska jag sedan bokföra om det till hyreskostnad?

Det som gör mig förvirrad är hur jag rent praktiskt ska göra med datum och papper.

MVH
Michaela

13
Löpande bokföring / Hyresavi x 3
« skrivet: december 17, 2008, 11:22:02 AM »
Hej!

Vi har fått en hyresavi daterad den 9/12. Denna innehåller tre betalningsspecifikationer för januari, februari och mars. Dessa ska betalas 30/12, 30/1 respektive 27/2. Jag undrar nu hur jag ska bokföra denna avi? Det är ju inte förutbetald hyra eftersom betalning skall ske vid tre olika tillfällen.. kan jag ta två kopior och bokföra dessa allt eftersom och i så fall vilka datum ska jag bokföra dem på?

MVH
Michaela

14
Löpande bokföring / Ej betald kundfaktura - momsinbetalning
« skrivet: november 10, 2008, 01:15:58 PM »
Hej!

I september skickade vi en faktura till kund som tyvärr inte har betalat den ännu. Nu är det ju dags att betala in momsen för kvartal tre men det är ju pengar vi inte fått in ännu. Hur gör man i sådana fall? Kan jag makulera fakturan på något smart sätt utan att kreditera den och ändra datum osv.?

/Michaela  :)

15
Löpande bokföring / Påminnelsefaktura
« skrivet: november 06, 2008, 02:54:26 PM »
Hej!

Har hittills inte behövt skicka någon påminnelsefaktura så har inte behövt bry mig, men nu har det blivit dags.

Hur ska den se ut, får den ett nytt fakturanummer, hur redovisar man dröjsmålsränta, ska den bokföras, vilket datum anger man och vad blir betalningsvillkoren?

Många frågor, hoppas att någon kan svara!!  :)

MVH
Michaela

: 1 2