Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - FrknF

#1
Hej!

Jag säljer en vara/tjänst under 2013, men får betalt först 2014. Påverkar denna försäljning mitt resultat 2013 trots att jag inte fått betalt, eller är det resultatet 2014 som påverkas? Vilket år betalar jag skatten på vinsten av försäljningen och vilket år betalar jag momsen? Skulden överförs ju till 2014.

Mvh FrknF




#2
Hej!

Jag har köpt programvara från USA och angav VAT så jag betalar svensk moms. Bokför detta som Köp av tjänst utom EU utan moms.

1940: kredit 1780kr
5420: debet 1780kr

Den svenska faktura, som kom en dryg månad efteråt, innehåller

a) Tullavgift 3,5% =54kr
b) Svensk moms 25% = 404kr
c) Hanteringsavgift av DHL på 50kr

Summa: 508kr

Hur bokförs detta på ett korrekt sätt? Det är frestande att sätta rubbet på 2640 för svensk inmoms, men jag antar att det är fel. Tull- och hanteringsavgifter torde vara avdragsgilla, kanske ska de bokas på kontot för Programvaror 5420?

1940: kredit 508kr
2640: debet 404kr
5420: debet 104kr (54+50)

Tacksam för svar innan nyår :-)


#3
Hej!

Fastnar och hoppas att någon kan slita sig från sol och bad och komma till min räddning:

Har bokfört inbetald preliminärskatt varje månad, men undrar om jag har missat något steg, för det pratas mycket om något speciellt skattekonto 2012. Samtidigt har jag läst att "om du alltid betalar rätt momssumma till skattekontot så behöver du inte använda skattekontot när du bokför". Jag tar det som att det handlar om två konton; ett skattekonto i bokföringsprogrammet, och skatteverkets skattekonto.

Jag är egenföretagare och har betalt prel.skatten direkt från mitt företagskonto. Räcker detta som redovisning, eller vad ska till? Hur rättar jag i så fall?

1940 (bankkonto) kredit 602kr
2518 (inbetald prel.skatt) debet 602kr

Vad skiljer konto 2010 från 2012, (och 2018 som jag själv använder som Egna insättningar/uttag).

Vidare har jag nog missuppfattat en del vad gäller återbetalning och inbetalning av moms. I februari fick jag tillbaka moms till mitt personkonto. Detta bokförde jag inte alls av någon anledning.
I maj skulle jag sedan betala in moms, och drog summan från företagskontot. Denna summa räknade bokföringsprogrammet ut åt mig, men jag har förstått att jag själv måste "nolla" in/utmomskontona. Hur? Är det alls möjligt nu när det har tickat in fler poster sedan bokföringen skulle ha gjorts i maj? Hjälp...

FrknF
#4
Hej!

En nybörjarfråga, om än ganska viktig att hålla reda på:

När man frågar vad en musiker kostar, kan svaret låta "2500kr + sociala avgifter". Om vi antar att dessa sociala avgifter (eller snarare egenavgifter för EF) har en schablon på 30%, ska man då beräkna

a) 2500 * 1,3 = 3250
b) 2500/0,7 = 3571 ---- alltså summan minus 30% av summan blir 2500

Det blir ju en viss skillnad!
#5
Ser ingen anledning till att behöva flytta över abonnemanget i eget namn, annat än att det formellt skulle "kännas bättre". Tänker att du lika gärna hade kunnat låna någons semestertelefon i Indien och ringa företagssamtal, och sen betala cash till den personen. Utgiften är densamma för företaget, och det betalas med en "egen insättning", dvs dina privata pengar istället för från ditt företagskonto. Utgiften är en kostnad i din verksamhet och därmed avdragsgill.

Man skiljer ju på JAG FÖRETAG och JAG PRIVATPERSON, dvs jag som företagare använder och betalar för telefonsamtalen till mej som privatperson. Då torde DU FÖRETAG och DIN MAN PRIVATPERSON stå i samma förhållande till varandra. Bokföringen blir densamma.

Tänker FrknF
#6
Hej!

Jag ska bokföra en telefonräkning. Eftersom mitt abonnemang är privat, kör jag med metoden att på specifikationen kryssa för vilka samtal som varit för företagets räkning och räkna ut hur stor andel av räkningen som ska betalas av företaget. Den här gången ringde företaget för 134kr, men hela fakturan på 335kr inkl. moms har jag betalat med egna pengar.

När jag nu bokför företagets del av kostnaden, undrar jag om jag även ska bokföra inmomsen, eller om jag ska bokföra summan som en enda kostnad. All moms har ju redan betalats av mej privat, men jag blir osäker.

Alternativ 1:
2018 Eget uttag 134kr kredit
6210 Telekommunikation 104kr debet
2640 Inmoms 26,80 debet

Alternativ 2:
2018 134kr kredit
6210 134kr kredit

Tacksam för svar!
#7
Hej!

Jag köpte programvara från Tyskland, en fysisk CD. Eftersom jag fyllde i VAT-nummer behövde jag inte betala 19% tysk skatt. Men jag misstänker att jag behöver betala svensk moms i gengäld. Hur bokför jag detta, och hur fyller jag i Skattedeklarationen? Ruta 20 låter som något åt det hållet. Vilka konton är inblandade i bokföringen?

Tidigare fråga jag haft på forumet gällde inköp och bokföring av en förbrukningsinventarie från England. Då hade jag ännu inget VAT-nummer, så jag fick finna mej i att betala engelsk moms och bokföra rubbet som en enda utgift. Alltså inte hålla på att krångla med att kräva tillbaka momsen. Hur redovisar jag detta inköp på Skattedeklarationen?

Mvh FrknF
#8
Löpande bokföring / SV: Moms på resor??
december 28, 2010, 05:05:31 PM
Tackar så hemskt mycket, det böra vara klart som korvspad nu :)

Mvh FrknF

ps. kan någon göra något åt spam på forumet?
#9
Löpande bokföring / SV: Moms på resor??
december 27, 2010, 08:04:50 PM
Hej och tack för utförligt svar!

Vad jag menade med "lämpliga konton" var förslag på vilka konton jag bokför de olika posterna, och det gav du några hintar om, tack för det.

Jag är fortfarande en smula förbryllad och undrar om jag tolkat dej rätt:

Åker jag med egen bil till ett momsfritt uppdrag fakturerar jag kort och gott gage och 18,50kr/mil för resan, och allt hamnar på försäljningskonto 3014 som en klumpsumma.
Åker jag bil till uppdrag som är momspliktat ska även reseersättningen ingå i momsunderlaget. När fakturan betalas hamnar arvodet på 3010 och utmomsen på t.ex 2610.
Nästa steg är att betala ut milersättningen åt mej själv, och den är alltid momsfri. Den bokförs på 7331 (varför inte 5891, 5892, 5618??), och jag kan med fördel bunta ihop ett antal resor till en utbetalning, t ex en gång i månaden. Utbetalningen kan jag låta gå till konto 2018 för Egna insättningar/uttag 2018 om jag inte vill ta ut i cash.

Jag skulle vilja lägga upp olika reseersättningsartiklar i mitt bokföringsprogram så att jag lätt fakturerar rätt summa och momssats vid olika typer av uppdrag/varuförsäljningar. För att det ska bli rätt behöver jag veta om det är så att momsen ska ingå i de 18,50 man fakturerar, eller om det ska läggas på de 18,50. Om momsen ska ingå bör mina artiklar se ut så här:
13,875kr/mil + 25% = 18,50
16,28/mil + 12% = 18,50
17,39 + 6% = 18,50
18,50 + 0% = 18,50

Eller är det tvärtom så att man ska man lägga på moms på de 18,50 vid fakturering? Då skulle milserättningen kunden betalar bli 23,13kr/mil vid 25% moms, 20,72 vid 12% moms etc.

Är jag på rätt väg eller är jag ute och cyklar? När man kommer överens om ett pris vill ju kunden veta vad slutsumman blir utan överraskningar. Eftersom jag oftast säljer till privatpersoner så vill de ha priset inklusive moms.

Och sista frågetecknet; hur bokför jag en inköpsresa till kontorsvaruhus där jag köper förbrukningsmaterial och förbrukningsinventarier som behövs i arbetet? Resan är ju knappast ett uppdrag i sig utan en ren kostnad. I slutändan genererar dessa inköp tjänster och i viss mån även varor som kan vara både momsfria och pliktade. Ska jag skriva en reseräkning till mig själv annat än resedagboken? Moms?

Mvh FrknF
#10
Löpande bokföring / Moms på resor??
december 23, 2010, 09:28:08 PM
Hej!

Jag blir lite förvirrad när det gäller moms på resor och reseersättning. Någon har sagt att resor till momsfria uppdrag inte ska momsas, medan resor till uppdrag som är momspliktade ska momsas. En annan uppgift är att milersättning är helt momsfri oavsett. Köper jag tågbiljetter så betalar jag moms vid köptillfället.

Rent tekniskt; hur bokför jag utbetald reseersättning om jag
a) Åker egen bil t.o.r 10 mil á 18,50/mil enl.schablon = 185kr
b) Åker kollektivt t.o.r 120kr varav moms 6%, dvs 6,80kr

till:
Uppdrag som är momsfritt (spelning med gage 2500kr)
Uppdrag som är momspliktat (ge en lektion 1h à 550kr)
Inköpsrunda för företaget (prylarna har olika momssatser, 6, 12 och 25%, summa 700kr)

Lämpliga konton?

Tack på förhand, FrknF
#11
Hej vetare!

Jag tror att jag kan ha bokfört en del på fel konto och undrar hur man rättar till. Arbetar i UNI_BAS och är nybörjare.

Egen insättning
Eget kapital är konto 2010, men vilket motkonto bör jag använda? Just nu har jag använt 1940 Bankkonto, men ska enligt tipsare istället använda 2018 för att särskilja egna insättninger/uttag från t ex intäkter som påverkar resultatet.
Men då blir det ju noll på bankkontot, och minus när jag gör inköp. Hur rättar jag min verifikation? Ska jag gå in i verifikationen och ändra, eller ska jag skapa en ny där jag tar ut från 1940 och sätter in på 2018?

Olika kostnadskonton
Enligt BFN är konto 4010 inköp av varor som sedan ska säljas vidare. Jag trodde att det var ett allmänt inköpskonto och har således bokfört t ex referenslitteratur och några elkomponenter på det kontot, alltså sådant jag själv ska använda och inte sälja vidare. Kanske ingen katastrof, men jag vill att det ska se rätt ut från början. Ska litteratur och en FireWireadapter ses som förbrukningsmaterial? Känns mer bestående än printerpapper, men knappast av kalibern förbrukningsinventarier. Hur som helst, BFN tycker att man ska bokföra på 5-konton. Vilka?

Jag skulle för egen del vilja ha ett rent referenslitteraturkonto eftersom jag är musiker och ofta köper noter och vill kunna slänga ett getöga på sammanlagda kostnader. Referenslitteratur bör vara avdragsgill, stämmer? Vilket kontonummer bör det få?

Fredagsstressad FrknF




#12
Tack för svar!

Varan finns i min makt sedan ett par veckor, klappat å klarrt. Men det känns konstigt att bunta ihop två kvitton som har helt olika betaldatum, 28/9 och 4/10...

Hur gör jag sedan för att få tillbaka momsen från engelska staten? Jag ska momsredovisa var tredje månad i Sverige, så den här lär väl komma upp ganska snart.
#13
Sitter och bokför kvitton från tiden strax innan jag startade mitt företag. Det handlar om inköp jag gjort för privata pengar, eget kapital. Jag fastnar på följande nöt:

Jag köpte en vara från England, och för att kunna göra det var jag tvungen att ange en engelsk postadress. Försäljaren är nämligen kontrollfreak och tillåter inte att utlänningar köper direkt från engelsk butik. "Min" engelska postadress utgjordes av ett företag, som specialiserat sig på just sådana här ärenden. Varan skickas till dem, och när den är betald skickar de den till mig och fakturerar mig för besväret.

Vad jag förstår blir det som om jag köpt varan över disk i England som engelsman och betalat engelsk moms. Men eftersom jag inte hade ett VAT-nummer när jag gjorde köpet, kan jag inte göra momsavdrag som in-moms i Sverige;

"En icke momsregistrerad person i Sverige eller en momsregistrerad person i Sverige som inte lämnar sitt VAT-nummer till säljaren vid inköp från personer i andra EU-länder än Sverige måste betala säljarens utgående moms. Utländsk moms är inte avdragsgill som ingående moms för en svensk redovisningsenhet utan får dras av som en kostnad fram till dess att momsen återkrävs och återbetalas från en utländsk skattemyndighet." (Bokföringstips.se)

Vad innebär detta på svenska? Att jag bokför varan som en momsfri förbrukningsinventarie så länge? Ska jag vid bokslut skicka nån speciell blankett till engelska skattemyndigheten och bifoga mitt kvitto på varan för att kräva den engelska momsen tillbaka? Vilken blankett i så fall?

På vilka konton bokför jag inköpen och kostnaden för distributionen? Vanligtvis lägger jag förbrukningsinventarier på konto 5410, och kostnad för Frakter/varudistribution på 5710. Kan det vara lämpligt att lägga dessa utlandsinköp på andra konton t ex 5490 och 5790 för att särskilja från svenska inköp? Eller ska jag skapa helt nya konton för det här? Hur ska de i så fall kopplas till varandra?

Varukvittot:
Vara - förbrukningsinventarie 6574,86kr
(varav VAT 17,5% 979,23kr anges alltså inte?)

Distributören:
Shipping charges 269,55kr
Tax 53,27kr
Fuel surcharges 35,04kr
Total charges: 357,87kr

Är distributörens skatter och avgifter avdragsgilla?  Kan de buntas ihop och konteras på ett konto + motkonto? Vilka?

FrknF