Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Vero

#1
Jag har fått en faktura från Stena Recycling med både debet och kredit poster samt med både ingående och utgående moms. Jag har förstått att materialet det hämtat hos oss ses som en försäljning och det är omvänd skatteskyldighet? men jag vet inte hur jag ska kontera detta. Någon som kan hjälpa mig?

Summa att betala: 931.-
utg.moms = 192.-
ing.moms= -5,85.- (ja det står minus 5,85 på fakturan)
netto belopp= 744,60 varav 23,4 är minus poster resten är hyra av sopkärl och frakt.



#2
Hej!

Undrar om någon vet hur jag ska bokföra en slutlig skatt som kommit på ett företag som är fusionerat med ett annat?

Det fusionerade bolaget har ett eget skattekonto, kto 1631, men inget eget kto för skatteskulder.
Ska jag lägga upp ett nytt kto (ex 2511) för det bolaget? fast får ändå inte till själva konteringen.
kredit 1631, debet ex 2511 sedan vid inbetalning debet 1631, kredit bankkto 1930
Saldot på 2511 blir ju kvar då?

Tacksam för svar :)

#3
Hej,

Vill kolla med er hur ni rekomenderar att bokföra milersättning av en leasing bil i enskild firma. Betalar drivmedlet (diesel) privat och vill ta ut milersättning från firman när bilen används i tjänsten. 6,50kr/mil.  Ska jag bokföra det i dagliga bokföringen eller ta upp det i inkomstdeklarationen?

Tacksam för råd och tips om hur detta fungerar  :)
#4
Mycket tacksam för snabbt svar  :)

Nej i 99% av fallen kan vi inte fakturera utvecklingskostnaden till kund utan produkt/tjänst kommer faktureras som ett resultat av egen investering i utveckling.
#5
Hej!

Hur skulle ni bokföra utvecklingskostnader för produkt som är avsedd att säljas?

Är det så att man kan ta upp dessa kostnader som en tillgång under exempelvis konto 1471, pågående arbeten nedlagda kostnader?

Gillar verkligen detta forum  :)

Hälsningar Vero
#6
OK, har jag fattat rätt om jag vid månadsbokslutet bokar om från råvarulager till tex färdigvarulager eller som en kostnad i kontoklass 4 om produkt/er sålts under perioden?

Vill ju att resultatet skall se så bra ut som det går och inte ha för höga kostnader hellre tillgångar initialt...

Vi använder systemet Pyramid, men det är så litet företag än så det känns som administrationen kring lagerhanteringen tar på tok för mycket tid, tid som vi hellre lägger på att producera produkter.
#7
I ett litet tillverkande företag behöver man dela upp lagret i råvarulager, produkter i arbete, färdig lager?

Kan man bokföra allt på tex råvarulager och sen när en produkt säljs så minskar man råvarulagret med motsvarande kostnad som produkten kostar i tillverkning?

Tar tacksamt emot tips om hur man enklast bokför lagret i ett litet tillverkande företag.