Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - FredrikL

#1
Tack för svaret! Jag skrev in det i min N3A-blankett men så här i efterhand funderar jag på om man ska skriva att det påverkar anskaffningsutgiften eller ej?

Jag skrev in det som "föregående års underskott som inte skall påverka anskaffningsutgiften", har för mig att det är korrekt då underskottet i sig redan har påverkat anskaffningsutgiften året man deklarerade det. Vet inte om det stämmer - någon som vet?
#2
Hej,

Skall deklarera min INK1 där ett av mina handelsbolag börjat gå med vinst sedan förra året. Eftersom det tidigare år gått back har jag på min deklaration ett "Kvarvarande underskott" på ca 39000 från föregående års deklaration.

Jag vill inte fylla i fel och ber er därför om hjälp; vinsten 2013 är för mig ca 3500 kr (woho!) och jag undrar om jag skall kvitta detta mot tidigare års underskott, dvs, "nolla ut" det så jag får en vinst på 0 kr 2013, eller skriver jag in hela underskottet så det återstår ett underskott på ca 35500 det här året? Eller tänker jag fel och kan inte kvitta det på det här sättet alls?

Hoppas någon kan hjälpa till. Tack på förhand!
#3
Hejsan!

För att bekräfta att "jag är jag" satte Google in 9,26 SEK på mitt konto. Hur bokför jag detta? Inte direkt så att jag fakturerat dem, t.ex.?

Bokför enligt faktureringsmetoden om det inte framgår. :)

Tack på förhand!
#4
Löpande bokföring / SV: Bokföra medlemsavgifter
april 26, 2013, 01:18:47 PM
Hej!

Tack för svaret. Det var så jag tänkte, eftersom information om annat saknades. Tack! :)

Mvh,
Fredrik
#5
Löpande bokföring / Bokföra medlemsavgifter
april 21, 2013, 09:19:21 AM
Hejsan!

Vi har ett gäng communities på nätet om diverse ämnen, där medlemmar kan betala för att bli "premium", och få ut mer av sajten - tex utbildningsmaterial, support, etc. Jag undrar dock hur man bokför dessa korrekt? När jag Googlar hittar jag mest om hur man bokför medlemsavgifter för ideella föreningar. Kan man säga att de köper en produkt istället för ett medlemskap?

Förutsättningar:
- de flesta betalningar sker från USA
- summor mellan $10 och $50 för ett års premium
- vi har ett handelsbolag

Tack på förhand!

Mvh
Fredrik
#6
Tack så himla mycket!
#7
Stort tack för svar!

Vi valde att fortsätta dessa avskrivningar på 5 år för att slippa krångel.

Jag undrar dock om detta med 5000 kr - så när värdet understiger 5000 kr kan man skriva av rubbet? Gäller detta för Handelsbolag? Tack igen!

(Jag Googlade och ser att K1 verkar gälla HB inom 3 milj. - du får gärna bekräfta.)
#8
Hejsan!

Jag fyllde i INK4 för vårt HB nu och fyllde i all min hast i inköpsvärdet för våra inventarier under Anläggningstillgångar (INK4R).

Sen slog det mig att jag säkert ska skriva värdet minus de avskrivningar vi gjort - stämmer det? Jag har kuvertet här hemma tills jag får svar. :)

(Det betyder inte att ni aldrig ska svara så jag aldrig skickar in deklarationen!)  ;)

Mvh,
Fredrik
#9
Tack för svaret. Vi gjorde så (utan att ha fått svaret, dock!) och allt gick bra. Underbart forum det här. :)
#10
Hejsan!

Vi har skrivit av våra inventarier på 5 år hittills (1 år), men ser nu att vi har 3 datorer bland avskrivningarna också. Dessa beräknas inte nyttjas i 5 år, utan snarare 3 år. Är det OK att man ändrar "takt" på avskrivningarna som man själv tycker?

Mvh,
Fredrik
#11
Vi ska betala ca 30000 i moms till SKV efter 2012. Däremot har jag (i mina "unga" bokföringsdagar) redan betalat in ca 23000. Går det då bra att vi bara betalar mellanskillnaden, dvs 7000, nu när skattedeklarationen gjorts? :)
#12
Ja det var väl ganska logiskt ;) Jag gör så och ser vad de säger.
#13
Hej på er!

Märker tyvärr att jag deklarerat felaktig moms förra året. Det var ett förlängt räkenskapsår och jag märkte inte att momsblanketterna i bokföringsprogrammet enbart visade ett år. Jag skickade således in siffror på att få tillbaka ca 9000 SEK när det i själva verket gällde ca 13000 SEK.

Så, nu står jag här med -13000 SEK på 2650 istället för ca 9000 SEK och vet inte riktigt hur jag ska lösa det... Rent bokföringsmässigt. Tror inte jag kan komma ett år senare och säga att det var fel. :)

Förresten - ska momsen stå negativt när man ska få tillbaka? Rädd för att jag gjort fel. :)

Tack på förhand!
#14
Perfekt, enormt tack för hjälpen! Du/ni är bäst!
#15
Hej!

Jag driver ett projekt där folk som handlar via oss i butiker får tillbaka pengar från oss. Vi får pengar från butiken efter köpet, tar en marginal och ger pengarna som är kvar tillbaka till köparen. Nu kommer vi dock till ett problem - vi är ju egentligen "skyldiga" medlemmarna den här procenten de ska få tillbaka innan de betalats ut, och en utbetalning görs bara när användarna når upp till en viss summa.

Hur bokför vi det?

Helst ska det ju inte heller ses som en "vinst" om året tar slut, eftersom pengarna ska betalas tillbaka. Går det att ordna?

Företaget är ett handelsbolag.

Mvh,
Fredrik