Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - mohlin

: 1
1
Hej.

Jag säljer saker som jag skickar med posten via mitt AB.
Men jag har inte uppdaterat mig sedan ett par år tillbaka och förstår att jag numera måste lägga på moms som korrelerar med varan jag säljer för frakten.

Normalt har jag bara köpt 500 frimärken åt gången och bokfört dem som förbrukningsinventarier eller materielkostnader eller kontorsmateriel.
Jag kan inte riktigt komma överens med logiken i detta att jag skall betala moms för porto när jag skickar.
Kunden betalar 22:- i frakt men jag måste punga ut ytterligare 5,50:- till staten för detta.
Jag har svårt att motivera för kunden att de skulle behöva betala 27,50:- för att jag inte skall gå back när de ser att det bara är frimärken för 22:- på paketet. Jag säljer mycket via egen sida men också tradera och där har de omdömessystem = dåligt omdöme pga för hög (så som kunden ser det) portokostnad.

Jag säljer alltså för 100, och får ytterligare 22 via bg, swish eller kort.
Fakturan har tidigare sett ut så här:

1930: D 122
3010: K 80
2611: K 20
6251: K 22

och nu borde den se ut så här:
1930: D 122
3010: K 97,6
2611: K 24,4

alternativt så här:
1930: D 122
3010: K 80
2611: K 24,4
6251: K 17,6

Jag hänger inte med och det känns som att jag förlorar pengar...
Vad bör jag göra och hur skall jag bokföra detta korrekt?
Tusen tack på förhand för ett svar som förklarar.
När jag har sökt på information angående detta tycker jag inte att jag får fram vettiga svar eller info utan endast motsägande uppgifter som att frimärken vore undantagna eller att detta endast gäller om man använder "skicka lätt".

Vad bör jag göra, skaffa frankeringsmaskin?
Hur fungerar avtal med posten, är det skicllnad i priserna där också beroende på volym?

/Mohlin



2
Skatt och deklaration / AB, rätta till tidigare års ink2
« skrivet: januari 18, 2017, 01:01:50 AM »
Huvaligen, att man ids…

Jag är nybörjare på detta och känner att kollen brister en aning, har haft problem med bokföringen redan från början, en anställd skulle ordna med det men det gick åt skogen, hyrde därefter in dyra konsulter från Lrf men de verkar ha rört till det ännu mer.

Iaf, det jag har gjort är att jag har bokfört allting på nytt, och det krävdes verkligen för när jag gick igenom materialet såg jag att den tidigare anställde hade lämnat fakturor åt sitt öde (icke bokförda) och avrundningen var aningen inkonsekvent osv. Valet av konton var också skrattretande. Men men. Nu har jag iaf bokfört allting från början och tvekar inför vad som återstår och hur jag fyller ut ink2 - som jag hade tänkt få rätt siffror på för första gången!

Jag har alltså gjort all löpande bokföring samt även momsavstämning & avstämt skattekontot månad för månad. Allt detta finns nu i mitt bokföringsprogram, men vad fattas, hur brukar det se ut när man "stänger året"?
-Årets särskild löneskatt (som är 24,26% av SPV minns jag rätt bokstavskombination nu?)
-Årets skatt


Jag har bokfört den beräknade löneskatten från år 1 och efter det har jag ett resultat på 3387. Vidare har jag skattefria ränteintäkter från mitt skattekonto (pyttsar bara in pengar där och så får de ta slut varpå jag repeterar en insättning av en större summa…) om 95 samt icke avdragsgilla kostnader om 500.
Då får jag alltså 3387 - 95 + 500 = 3792


Och det är på dessa 3792 jag räknar ut inkomstskatten?
26,3% för det aktuella året ger mig 997 i så fall.

Då är frågan: bokför jag detta i mitt bokföringsprogram så minskas ju resultatet till 2795, men iaf så har jag förstått att ink2 & min bokföring inte är samma sak, typ. ;-)
Dessa 2795:- bokför jag som årets resultat och återinför nästa år igen, konton: 2091 - 2098

År 2 har jag ett resultat i bokföringen efter löneskatt på –62964
Därtill har jag 605 i icke avdragsgill kostnader samt 26 kr i intäktsränta. Detta år har jag även 932 i kostnader från kontot 8423, skall dessa tas med på ink2:an?

Och vidare skall År 1’s 2795 som ju var vinst År 1 påverka årets resultat som jag sedan bokför till−60169 (skatt år 2 = 0). I bokföringsprogrammet så blir ju årets resultat (2099) påverkat av tidigare års vinst/förluster, är detta korrekt, jättebra för jag kan ju se alla fyra årens totala resultat men är det riktigt?
Och skall detta överskott från År 1 tas med i ink2 för År 2? Eller är det bara underskotten man för vidare i ink2:an? Och underskottet bara år 1 eller helt till dess att man har “tömt” det?

Jättemånga frågor och rörigt resonemang med många sidospår men jag misstänker att det finns någon som förstår mig och som förhoppningsvis kan hjälpa mig att bena ut mina frågor så att jag äntligen (efter 4 år!!!) får ordning på allt.
 
Tusen hjärtligt tack på förhand!

Återkommer med år 3 & 4 när jag har fått ordning på och matat in rätt siffror för år 1 & 2 :-)
Mvh
Micke

: 1