Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Vertuu

#1
Hej,
Vårt företag skickar ut tusentals fakturor varje år. Vi strukturerar om våra rutiner under sommaren nu.
Hur ska vi ordna med detta rent praktiskt och bokföringsmässigt?
Så här långt har mitt förslag kommit:

-Varje dag görs en fakturalista på alla skapade fakturor under dagen som är en giltig verifikation (Riktiga fakturorna finns som PDF på servern)
-Varje dag görs en kreditfakturalista på alla skapade kreditfakturor under dagen. (Riktiga fakturorna finns som PDF på servern)
-Betalningarna i vår databas prickas av med hjälp av Bankgiro Inbetalningar (ung. som OCR).

Nu undrar jag följande: När inbetalningarna kommer, hur ska inbetalningarna hanteras sedan rent bokföringsmässigt? Behöver dom "bockas" av i fakturalistorna och pricka av varje individuell faktura blir det mycket omständigt.

Hur gör stora företag med mängder av fakturor, något smidigt tillvägagångssätt måste finnas!
#2
En av anledningarna till att vi vill göra så här är för att kunna dela upp en löneutbetalning bokförings- och deklarationsmässigt för att på så vis kunna maximera jobbskatteavdraget, som skulle bli mindre (right?) om man behandlade lönen som om den kom under en månad.

Denna skillnad kanske försvinner iom att man betalar in skatten tidigare  med tanke på ränta och nuvärdet..
#3
Jag har en till fundering gällande det här.

Med "tillgänglig för lyftning" menas när den är disponibel för arbetstagaren. Om en anställd inte är företagsledare eller inte på annat vis kan påverka när utbetalning ska ske borde den väl inte anses disponibel förrän den finns på arbetstagarens privata konto.

Så kan jag tolka det som att det är "ok" att hålla inne med lönen men betala skatt för företagsledares löner (vilka kan bestämma själva när lönen betalas ut. Den deklarerade lönen borde anses tillgänglig för lyftning även om den inte betalats ut), men inte för "vanliga" anställda?
I de vanliga anställdas fall borde det väl rimligen vara så att jag måste deklarera skatt på föregående månads löneutbetalning.

Är de så här skatteverket resonerar må tro?
#4
Måste den lön man deklarerat för t ex April 2010 betalas ut i just April månad?

Går det bra att bokföra ett löneunderlag i April månad där man lägger lönesumman på t ex "Skuld till närstående" konto och
sedan betala ut i Maj eller Juni?

Detta kan t ex vara händigt då man inte vet vem som ska få vilken lönesumma än (vi är bara 3 st aktiva i bolaget).
Dessutom vad jag ser så är inte jobbskatteavdraget något som påverkas av skattedeklarationen för arbetsgivare, eller?
#5
Tack så mycket för svaret. Gör man så här blir det ju enklare att få en översikt över kostnaderna, istället för att se xxxx kr på 6998 och undra vart dom uppstått.
#6
Jag pratar om utgifter som uppstår utomlands med utländsk moms t ex kvitton från resor etc. Är det ok att kontera totalbeloppet på dessa på ett kostnadskonto istället för att dela upp mellan kostnadskonto och 6998 utländsk moms?

Detta är ger ju en mer rättvis bild i de fall vårt företag inte har några planer på att ansöka om momsåterbetalning i landet ifråga. Dessutom år ju 6998 också ett kostnadskonto..

Jag tänker så att det inte finns någon standardpraxis inom branschen eller lag som talar emot.
#7
Hej!
Jag försöker få tag på någon bok som praktiskt guidar en till hur en årsredovisning ska genomföras och saker att tänka på.
Detta för att få lite insikt i den kommande årsredovisningen.

Den enda jag hittat än så länge är Bokslut & Årsredovisning i mindre aktiebolag (K2) av Björn Lundén.
Vi ska dock inte deklarera enligt K2, så finns det någon annan?

#8
Tack så hemskt mycket för svaren! Det uppskattas verkligen att du tar dig tid att svara.
#9
Hej!
Jag har ett antal momsrelaterade kostnader som jag skulle behöva att någon klargör lite. Vid varje punkt skriver jag hur jag tror det ska gå till.

1) Kostnader utanför Sverige men inom EU:

* Om vårt vatnr har getts till andra företaget utanför Sverige, t ex i Tyskland. Vi gör ett köp på 1000 kr.
4535 Debet 1000 kr
1921 Kredit 1000 kr
2614 Kredit 250 kr 
2645 Debet 250 kr

Jag vet att det blir en form av "fiktiv moms".


*Om vårt vatnr inte har getts till andra företaget, t ex Hotellrum som köps i England, eller en Reseadapter, osv. Vi gör ett köp på 1000kr:

4535 Debet 800 kr
1921 Kredit 1000 kr
2614 Kredit 200 kr
2645 Debet 200 kr

I detta fall antar jag att momsen inte är något man kan få tillbaka i Sverige? Vad jag förstår kan man kontakta Engelska skatteverket och begära pengarna (men att det typ inte är värt om det inte är stora summor)

2) Kostnader utanför EU:

Om man befinner sig t ex i USA och något, t ex en hotellnatt för 1000 kr:

5810 Debet 1000 kr
1921 Kredit 1000 kr

Alltså räknar man inte med momsen alls i dessa fall utanför EU? Jag vet att man även i detta fall kan kontakta det landets skatteverk för att begära momspengarna.


3) Flyg inrikes:
Moms precis som vanligt, 6% eller vad det är.

4) Flyg Sverige -> utrikes:
Ingen moms alls på dessa köp. Ska man då bokföra en flygbiljett på 1000 kr såhär:

5810 Debet 1000 kr
1921 Kredit 1000 kr.

5) Flyg utrikes -> utrikes:
T ex en flygresa mellan Tyskland och England. På den summa man betalar för flygbiljetten är det ingen moms alls. Stämmer det? Ska man då bokföra en flygbiljett på 1000 kr såhär:

5810 Debet 1000 kr
1921 Kredit 1000 kr.

6) Google adwords:
Google fakturerar från Irland, alltså inom EU. Det blir med andra ord som scenario 1) och då vatnr har getts. Min bokföringsfråga är en annan:
Man kan få ut en faktura i slutet av varje månad på allt belopp betalat till Google osv. Denna vet jag hur man bokför. Problemet är att betalningen till Google sker 2-3 gånger i månaden (man kan då få betalningskvitto). Man får alltså dessa under månaden då pengarna dras och fakturan kommer sist i slutet av månaden.

Hur ska man korrekt bokföra dessa så det stämmer när man ska bokföra fakturan i slutet av månaden?

7) Enligt 1) 2) och 6) bokför man alltid på kontot 4535 (right?). Då framgår det ju inte vad kostnaden egentligen gäller, t ex hade jag velat bokföra google adwords på något annonskonto. Kan man göra det ändå, eller är anledningen att man ska göra så här för att momsrapporteringen ska fungera korrekt?


Nu var det inga mer frågor, vet att det blev en drös :D


#10
Hej!
Vi skriver ut en balansrapport från Visma titt som tätt för att kolla att eget kapital inte understiger hälften av aktiekapitalet.
Se den här länken på vår balansrapport.

http://img517.imageshack.us/img517/6058/balansrapport.jpg

Hur ska man räkna med konto 2081? För om den räknas som en skuld i traditionell mening kommer det egna kapitalet (tillgångar - skulder) var toklågt och kontrollbalansräkning behöva upprättas.

Ska man bortse från detta konto vid beräkningen? Jag har grubblat på det här ett tag och kan verkligen inte släppa det!
#11
Jag skicka iväg ett mail till dom och fråga. Återkommer här sen!
#12
Jag har klurat en del. Vad skulle hända om jag bokförde på 3041 efter genomfört jobb. Rent konkret?
I Visma är 3041 kopplat till momskod 05.
#13
Tänkte köra 3041 :)
#14
Ah ok man kör ett temporärt momskonto så länge. Detta är väl till för att underlätta och hålla koll på momsen, men så länge man har koll på den borde det gå fint ändå.
Eller?
#15
Yes jag kör med visma administration där det är enkelt att ta fram rapporter.