Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - ogredani

#1
Min fru, som jag bokför åt, skulle få tillbaka X kr i skatteåterbäring (A-skatten). Efter att ha deklarerat den enskilda firman ska hon betala Y kr i vinstskatt. Återbäringen är större än vinstskatten och nu kommer hon få tillbaka X-Y på sitt privata konto när skatten betalas ut.
Behöver jag bokföra det på något vis eftersom hennes "privata" medel betalar något åt företaget? Typ bokföra det som 2018 "Egen insättning" mot 2011 "Avräkning för skatter och avgifter".
Eller bör jag helt sonika göra en inbetalning till skattekontot nu på förhand från företagskontot för att parera vinstskattens avdrag?

Vad är bäst bokföringssed här?
#2
Detta gäller enskild firma och bokföring enligt kontantmetoden. Verksamheten är enkel och klassisk: Importerar fysiska varor som hamnar i lager. Säljer sedan dessa via webbshop.

Jag funderar på vad som är enklast metod för att vid årets slut avgöra vilken varukostnad man haft för året. Den filosofi jag tänkt mig är:

  • Bokföra allt inköp, tull, frakt osv som en direkt kostnad på sina respektive konton. T.ex. 4000 Varor, 5720 Tull, osv till att börja med.
  • Vid bokslut inventera varulager, boka upp varulager och kreditera konto 4000 Varor.

Alltså så här:





NUMMERKONTODEBETKREDIT
4000Varor100 000
1930Företagskonto100 000





NUMMERKONTODEBETKREDIT
5720Tull- och speditionskostnad8 000
1930Företagskonto8 000

Vid årets slut inventera och konstatera att det finns 30 000 kr kvar i varuvärde (lager):




NUMMERKONTODEBETKREDIT
4000Varor30 000
1400Lager30 000
Och 30 000 är varukostnaden (inköpskostnad+hemtagningskostnad) för de varor som finns kvar i lager.

Man hade ju kunnat tänka sig att man bokade alla varukostnader under året mot varulagret direkt, men det hade blivit väldigt konstigt om t.ex. tullavgiften hade bokats mellan 1930 och 1400 Lager. Det blir inte samma transparens och överblick i bokföringen då tycker jag.

Vad har ni för tankar kring detta?