Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - SPKonsult

#1
Hej,

Jag har fått huvudbry, och behöver lite hjälp att tänka  :)

Ett företag har under ett par år varit vilande och egentligen under avveckling. Det är ett AB de redovisar enligt K2 och aktiekapitalet är 50 000 kr. Nu är bokslutet klart för senaste året och styrelsen har beslutat driva verksamheten vidare. Tidigare har de haft personligt ansvar då ingen kontrollbalansräkning är upprättad, men nu tror jag att aktiekapitalet är återställt och det är där jag behöver hjälp.

Aktikapitalet är 50 000 kr och summan av det egna kapitalet är nu 65 000 kr (både bundet och fritt), då företaget har fått omsättning och gått med vinst.
Visst är det så att det återställs när summan (både bundet och fritt) av det egna kapitalet är 50 000 kr?

Tack på förhand! Och hoppas jag lyckades göra mig förstådd med mina tankar... ???...ibland blir det bara totalt hjärnsläpp.
#2
Hej, Ja egentligen borde det kunna klassificeras som en deposition, i och med att det betalas tillbaka om avtalet sägs upp.
Ska kika på det  :) Tack för svar!
#3
Hej,

Någon som har tips på konto att använda vid bokföring av inbetalt garantibelopp?
Det avser en garanti som företaget (kiosk) har betalt in till en leverantör av tidningar.
Leverantören kommer att behålla den inbetalda garantin till den dag då avtalet sägs upp.

Jag har även en annan fråga om tidningarna. Varje månad kommer en faktura där det står fakturerat för köpta tidningar, men det är även avräknat en provision på sålda tidningar. Bokför ni provisionen som intäkt, eller tar ni hela fakturan som inköp av tidningar?

Tack på förhand  :)
#4
Hej,

Behöver lite råd och bollplank  :D Hur är smartast att lägga upp redovisningen för ett fastighetsbolag som börjar köpa in fler fastigheter?

Tidigare har det funnits 3 fastigheter och varje fastighet har ett eget balanskonto (vilket har fungerat bra)
Så det finns 3 balanskonton för anskaffningen, 3 balanskonton för avskrivning, 3 balanskonton för mark osv.

Nu köps ytterligare en fastighet och jag vill ändra och förenkla redovisningen så att den blir smart, lättläst och korrekt. Det känns som att det blir en alldeles för lång balansräkning om man måste lägga upp nya balanskonton för varje fastighet.

Kan man använda ett balanskonto för anskaffning, ett balanskonto för avskrivning, ett balanskonto för mark osv?
Och sedan hålla isär de olika fastigheterna inom kontot? Systemen jag använder klarar det men vilket är mest smidigast och rätt?

Någon som vet hur andra fastighetsbolag lägger upp sin redovisning på ett smart sätt?

Och hur är smartast att göra med kostnaderna för fastigheten? Jag gör redovisning för åkerier och taxibolag där jag använder en kontoplan så att alla kostnader för taxibilar och lastbilar bokförs på 40xx konton. I årsredovisningen har jag på det sättet bra koll och anpassar även och skriver att det är Fordonskostnader istället för råvaror och förnödenheter som det annars blir...

Hur gör andra fastighetsbolag här? Bokförs kostnaderna på 40xx eller följer man grunden i BAS kontoplanen? Här skulle jag vilja ge rådet till fastighetsägaren att använda 40xx konton och sedan särskilja de från övriga externa kostnader och skriva i årsredovisningen att det är Fastighetskostnader. Men innan jag säger något vill jag ha lite på fötterna över hur andra gör. Det är ju inte heller säkert att hon vill att det ska bli till allmän beskådning vilka kostnader som hör till fastigheterna, det finns ju både för-/och nackdelar  :)

Tacksam för andras tankar kring detta  :D

#5
Hej,

Har lite funderingar kring periodisering av licensintäkter. Företaget redovisar enligt K3 och periodiserar intäkterna linjärt.
Styrelsen i företaget vill ha den största intäkten vid förnyelse av licensen vilket sker en gång per år.
Finns det något sätt att göra på det här sättet.
Min tanke var att kunderna betalar den större delen för själva periodförnyelsen och så periodiseras licensintäkten men hur kan då periodförnyelsen definieras på rätt sätt. Och behöver avtalen med kunderna ändras?

Det rör sig om en tjänst på nätet där kunden får inloggningsuppgifter för att få tillgång till tjänsten.

Någon som har tips på hur företaget kan göra för att få till sig största delen av intäkten vid periodiseringen?

Tack på förhand!