Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Jonas

#1
Hej!

Skickade för ett tag sen en faktura till ett annat företag för ett projekt som senare blev väldigt försenat/nedlagt, varför fakturan aldrig betalades. Eftersom jag använder kontantmetoden har jag inte tagit upp den i min bokföring. Jag behöver nu skicka en kreditfaktura på hela beloppet (inkl. moms) till mottagaren eftersom vi kommit överens om att den inte ska betalas. Hur tar jag upp detta i min bokföring? Bokför jag den första fakturan som betald, och sen direkt kreditfakturan som "återställer" den föregående transaktionen? Eller gör jag allt i en verifikation?
#2
Hej!

Jag har en enskild firma och för ett förenklat årsbokslut. I slutet av december 2012 tar jag emot en faktura för bankgirot för år 2013 på 250:-. Jag får också en faktura för Office 365 på 40:- som gäller för januari 2013. Båda fakturorna betalas i januari 2013.

Om jag förstått rätt ska jag på något sätt ta upp dessa fakturor som betald när jag bör bokslut för år 2012. Men jag tycker detta känns väldigt fel, eftersom både kostnad och betalning är 2013.

Hur ska jag göra? Tack.