Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Mr T

#1
Löpande bokföring / Div vid byte av leasingbil
april 19, 2011, 09:04:33 PM
Hej,

Har svårt att få ihop bokföringen inför ett byte av leasingbil i mitt aktiebolag.

Har finansiell leasing på en bil, leasingavtal på 36 månader (det avtalet kommer inte att löpa ut helt och hållet). Kommer att byta in den bilen när jag leasar en ny. Inbytespriset ligger högre än restvärdet och tanken är att jag ska använda pengarna jag får i inbytet till första förhöjd hyra på den nya bilen. Sätter lite enkla siffror på det hela:

1. Restvärdet (lösenvärdet) på min nuvarande bil är 50.000 kr. Jag får 75.000 kr för den när jag byter in den. 50.000 kr går med andra ord till leasinggivaren och 25.000 kr till bilhandlaren där jag handlar den nya bilen på leasing. Hur bokför jag min "vinst" på 25.000 kr, dvs. hur bokför jag att jag får betalt för bilen (den är ju inte min utan leasinggivarens och bilen finns ju ingenstans i balansräkningen)? Blir det en kredit på leasingavgifter, eller?

2. Jag antar att "vinsten" enligt ovan påverkar resultatet i bolaget vilket ju känns sådär. Bör jag därför sträva efter att få bilhandlaren att sänka både inbytespriset och priset på den nya bilen (kanske mer en skatteteknisk fråga än en bokföringsfråga)?

3. När jag leasade den nuvarande bilen tog jag eftermonterad utrustning på faktura (för att lyfta hela momsen). Nu ligger den utrustningen som inventarier med rak femårig avskrivning (20% per år). Hur hanterar jag dessa inventarier när jag byter in leasingbilen? I och med att inventarierna följer med bilen borde de ju försvinna i balansräkningen. Låt säga att utrustningen kostade 40.000 kr och att det bokförda värdet nu är 24.000kr (efter avskrivningar i två bokslut). Vad gör jag?

Kanske lite virrig frågeställning (men hade jag vetat vad som gällde hade jag ju inte behövt fråga  ;))

//T
#2
Skatt och deklaration / SV: Förmånsvärde av moped
augusti 06, 2009, 03:18:46 PM
So far so good...

Kollade dock lite på Skatteverkets sajt och hitta bland annat följande:

"De avskrivningar som redovisas som rörelsens kostnader i ett företags resultaträkning är de i ÅRL nämnda planenliga avskrivningarna som grundar sig på de specifika tillgångarnas avskrivningsbara belopp och deras nyttjandeperiod. Utöver de planenliga avskrivningarna kan ett företags resultaträkning också innehålla avskrivningar under rubriken bokslutsdispositioner. Dessa senare avskrivningar grundar sig på en kollektiv syn på inventarierna och har en skattemässig bakgrund. Den kostnad för värdeminskning som ska beaktas vid beräkning av beskattningsunderlaget för uttagsbeskattning är knuten till den enskilda tillgången och kan inte heller anses ha något samband med den avskrivning som är skattemässigt tillåten. Skatteverket anser därför att kostnaden för värdeminskning i beskattningsunderlaget utgörs av den planenliga avskrivning som ska redovisas som rörelsens kostnad i företagets resultaträkning. Det förutsätts härvid att tillgångens avskrivning fastställts enligt gällande lagstiftning och rekommendationer på redovisningsområdet."

Den aktuella moppen kostar 30tkr och jag behöver alltså skriva av den, gissningsvis vill min revisor (liksom jag) att vi skriver av den på fem år (precis som jag gör med andra inventarier). Om jag läser Skatteverkets uttalande ovan rätt så kan jag inte räkna på t.ex. en livslängd på tio år på moppen (vid förmånsberäkningen) om jag skriver av den på fem år i bolaget. Har jag tolkat det hela rätt? Om jag bara kan skriva av på fem år blir förmånsvärdet betydligt högre...



//T

#3
Skatt och deklaration / SV: Förmånsvärde av moped
augusti 05, 2009, 02:04:28 PM
Tack! Är det alltså ok att justera värdet med hänsyn till hur stor del som moppen används privat?

//T
#4
Skatt och deklaration / Förmånsvärde av moped
augusti 04, 2009, 06:45:19 PM
Hej,

Skaffar nu en moppe till bolaget. Enligt alla konstens regler bör jag då ta upp detta som en skattepliktig förmån. Någon som vet hur man (på ett fördelaktigt sätt) kan räkna fram ett rimligt marknadsvärde av en sådan förmån?

//T
#5
Hej,

I det av stämman fastställda bokslutet (räkenskapsåret 2008) ingår upplupna revisionskostnader (2992, 10tkr). Det belopp som avsattes i bokslutet var ju en gissning eftersom faktura från revisorn kommer föst senare. Nu har fakturan från revisorn kommit och det fakturerade beloppet - 5tkr - är lägre än det belopp som har avsatts på 2992 (10tkr) . Jag debiterar 2992 med 5tkr, men vad gör jag med de 5tkr som finns kvar på 2992? Jag kan ju inte gå in och peta i det fastställda bokslutet och men antar att jag måste "återföra" 5tkr någonstans (annars har jag ju smugit undan en kostnad som jag inte har haft)...

Någon som kan reda ut detta?

Mr T
#6
Hallå alla,

Finns det någon som på ett lite enkelt sätt kan beskriva de skattemässiga konsekvenserna av att man får förmån i form av hushållsnära tjänster och hur skattereduktionen då fungerar? Jag har ett AB och överväger att låta bolaget betala för sådana tjänster och sedan bli förmånsbeskattad för detta.

Enligt vad jag har förstått ger detta bättre skattemässiga konsekvenser för mig än om jag skulle betala tjänsterna privat och begära skattereduktion. Stämmer detta och hur räknar jag i sådana fall på det hela?

Mr T
#7
Ok, tack för svar. Eftersom fakturan (som avser däck, dragkrok och lite annat) är på 40tkr + moms blir inte direktavskrivning aktuell.

Det verkar väl trots all enklast att ta en avskrivning på fem år. Om jag väljer att avsluta leasingavtalet efter 36 månader så får jag hantera en vinst/förlust på utrustningen då.

Mr T
#8
Hej,

Har ett AB med en leasad bil, 36-månaders leasing (leasad i år). För att kunna lyfta hel moms på vinterdäck etc. tog jag dessa på separat faktura. Vad väljer jag för avskrivningstakt på tillbehören? I normala fall väljer man väl avskrivning på fem år (20%/år) på sådant som har med fordon att göra, men det känns ju lite knasigt eftersom leasingavtalet är på 36 månader.

Hur göra?  ???

Mr T