Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Peder_

#1
Hej,

Vilka datum gäller för inbetalning av moms om man har brutet räkenskapsår - exv. 30:e april - och använder tremånadersmoms?

Tacksam för hjälp!

/Peder
#2
Jag tror att lösningen är att lägga upp egna konton per anställd i 9XXX och boka det mot 9900 - samt köra bokningen som vanligt mot 2893 och 2820. Alltså fyrdubbel bokföring. Ändå enklare än att ha ett separat register!

Input är välkommet!!
#3
Hej,

Jag skulle vilja skapa egna konton för ägare och anställda för att enkelt hålla reda på aktuell skuld. Som det fungerar i BAS används 2893 respektive 2820 för detta ändamål - men jag skulle alltså vilja skapa ett sådant konto per respektive typ av anställd:

2893.1 - ägare1
2893.2 - ägare 2 osv

2820.1 - anställd 1
2820.2 - anställd 2 osv.

Jag vet att jag i kontoplanen kan skapa egna konton - exv. kopiera 2820 (SRU-koder osv) och numrera dem 2815 "anställd 1", 2816 "anställd 2 osv". Problemet är att jag skulle vilja ha en generell metod - att göra om konton på det här sättet kräver ju att kontona 2815 osv. inte används till något annat.

Vad skulle ni rekommendera för lösning. Jag vill alltså inte ha ett sidoordnat register. En tanke jag har är att använda antingen kontoklass 0 eller 9 men kopiera 2820 gällande exv. SRU-kod så att det tas upp i balansräkningen korrekt. Jag pratade med en revisor som var lite tveksam till det - men som inte hade något bättre förslag än att använda kontona "omkring" 2820 samt 2893.

Tacksam för hjälp!
#4
Jag har precis sagt upp mig från mitt tidigare arbete för att starta en redovisningsbyrå med inriktning mot små bolag - AB och HB. För att utarbeta rätt erbjudande skulle jag vilja att så många som möjligt besvarar denna enkät som behandlar vilka redovisnings- och bokföringstjänster småbolag söker.

https://docs.google.com/a/bokoredo.com/spreadsheet/viewform?formkey=dDFGcHVYSWdwMU8yNURVV3lUV3dKUlE6MQ#gid=0

För ert intresse har jag låtit svaren vara synliga.

Stort tack på förhand!
/RedoBok
#5
Hej,

Om man tänker sig starta en redovisningsbyrå, hur löser man då bokföringen av arbetsgivardeklaration och lön etc rent tidsmässigt?

Anta att vi är i februari månads slut. Jag tänker mig att man vill få in verifikat, bankkontoutdrag etc. för februari från kund tidigt i mars månad. Det ger väldigt få dagar för bokföringsbyrån att skicka tillbaka uppgifter till kunden som den sen ska skicka in till skatteverket och föra över pengar till skattekontot. Detta i synnerhet om man bara vill "öppna" varje bolags redovisning en gång i månaden för att öka effektiviteten i byrån. Då blir det ju väldigt mycket jobb första två veckorna i varje månad men knappt något i slutet.

Hur löser de flesta redovisningsbyråer detta? Idealt vore om man som för momsen ha en dryg månad på sig.

Stort tack på förhand!