Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - jens

#1
Hej.

Jag undrar om man verkligen måste skriva ut alla verifikationer på papper? Duger inte de som ligger i datorn/bokföringsprogrammet? Känns lite onödigt och gammaldags att ha en stor trave papper för dessa. Man ska ju ändå spara databasen, så jag förstår inte vitsen?

Jag har ju fakturor, kvitton etc. som "underlag", förutom de verifikationer som gäller t.ex. "eget uttag" där det inte finns något sådant.
#2
Varje år är det samma sak - jag fattar inte ett dyft vad egentligen "eget kapital" är och vad "Årets resultat, Ägare" är och hur det fungerar. Misstänker varje gång att jag gjort tokfel i bokföringen.

Vad jag gör är att allra sista verifikationen för året så överför jag hela "vinsten" från "Årets resultat" till "Årets resultat, Ägare":

Ver124:(2012)
          2019       (Årets reultat, Ägare)       Kredit 129 318.99 kr
          8999       (Årets resultat)                 Debet 129 318.99 kr


och den allra första verifikationen på året för jag över Allt som finns på "Årets resultat, Ägare" till "eget kapital". Varför minns jag inte nu, men jag har antagligen läst att man kan göra så.

ver1:(2013)
          2 010      Eget kapital                       kredit   129 318,99
          2 019      Årets resultat, ägare         debet   129 318,99 
               

Problemet är att när jag fyller i NE-blanketten så kommer "Årets resultat, Ägare" med i "Eget kapital" så det blir 188 000 kr... har jag rört ihop allting? Ska jag göra om årsbokslutet på något vis eller ska jag lägga till "Årets resultat, Ägare" som nån slags skuld nånstans på NE-blanketten? Helt förvirrad nu :(

Så här ser min balansrapport ut för 2012:



Och så här långt har jag kommit på NE-blanketten:


(Använder ett enkelt program "Lazy8" som egentligen bara registrerar de verifikationer jag skriver in, utan någon kontroll.)
#3
Jag har två fakturor som avser arbete under november och december månad i år. (Den för december är inte skriven än - vi antar att den skrivs den 2 januari). Jag vill av skatteskäl helst se att dessa två kommer med i bokslutet för 2012, även om jag inte får betalt för någon av dem före den 1 januari. Jag bokför enligt kontantmetoden, men vid årsskiftet får man ju justera lite.

Det är väl helt OK att anse att inkomsten från båda fakturorna bokförs under 2012? Även om faktura nr 2 skrivs i januari så räknas väl den inkomsten till 2012 eftersom det var då som själva arbetet utfördes? Hur- i så fall - bör jag bokföra detta så att det hamnar under 2012? Som en fordring från kunden? Vilket datum ska man sätta på den fordringen, och hur ser den verifikationen ut? Arbetet utförs under hela månaden - alltså inte ett specifikt datum.

Jag antar att det förenklar betydligt om jag skriver räkningen för december t.ex. den 31/12 istället för 2/1 - då kan jag ju bokföra fakturan det datumet - inkomst av tjänst (3000) mot kundfordring (1600?).

Tacksam för tips.
#4
Skatt och deklaration / Avdrag för tårta?
november 19, 2012, 07:49:49 PM
Ett annat företag i samma bransch tipsade mig om en kund som ledde till ett mycket bra avtal för mig. Jag skickade ett presentkort på en tårta till honom i företagets namn. Kan jag dra av för denna tårta? Och vad ska jag kalla det för att få det godkänt? Eller är det bara att glömma det avdraget och betala privat?
Jag har enskild firma.
#5
Allmänt / underkonsult (EF): fakturera resekostnad.
november 16, 2012, 09:36:56 AM
Jag har kommit överens med kund att jag ska få reseersättning enligt "kundens resepolicy". De sade att man får 18.50 plus 12 kr per mil. Jag förstår att de delar upp beloppet, eftersom 18.50 är den avdragsgilla delen för deras anställda. Men när jag skriver faktura till dem, behöver väl inte jag tänka på det? Blir det rätt, dvs. kommer jag att få ut lika mycket efter skatt som de om jag fakturerar 30.50 kr/mil + moms eller finns det fler saker att tänka på som jag missat?

Nu gäller detta "tjänsteresa", men de har sagt att jag ska få ersättning för mina resor från min egen lokal till deras arbetsplats. Då den arbetsplatsen antagligen kommer att betraktas som min huvudsakliga arbetsplats av skatteverket (då jag kommer att jobba där fler än tre dagar i veckan, 6-8 timmar/dag). Påverkar detta min reseersättning på något vis? Skatteavdraget för min del blir väl betydligt mer oförmånligt då?
#6
Hej

En av mina tidigare kunder har exporterat maskiner till norge som innehåller elektronik som jag tillverkat. Min kund har avvecklat sin verksamhet, och nu vänder sig hans kund i Norge till mig för att få ett kretskort reparerat.

Eftersom vi inte vill att han ska få driftstopp längre än nödvändigt vill jag skicka honom ett nytt kort först, sedan skickar han mig det begagnade som jag lagar hemma och sedan behåller. Jag tänker ta beltalt för enbart reparationen (+ frakt).

Hur gör jag med faturan? Ska jag påföra svensk moms eller inte? Hade jag sålt en vara till Norge finns det klara regler. Men när jag "uför en tjänst i Sverige åt Norsk kund" blir det avancerat?

Kanske jag istället fakturera som en vara (export) och samtidigt göra ett återköp (import) av den trasiga produkten, så att jag gör ett avdrag på fakturan?


Jag anser det vara en tjänst som utförs i Sverige, men betalende kunden finns i Norge.

Hur gör jag med tulldeklarationer och moms? Tycker det verkar snårigt att förstå reglerna i det här fallet.
#7
Skatt och deklaration / regler för tjänsteresa
januari 26, 2011, 06:50:32 PM
Jag har varit på två resor - en till Visby och Nyköping och en till Norge.

I Nyköping fick jag bo och äta hos min kund. I Visby bjöd kunden på boendet men jag fick gå ut och äta.
Får jag ändå dra av schablonavdraget för tjänsteresa, 210 kr/dag och 105 kr för halvdag?

Resan till Norge: samma fråga, jag fick bo och äta hos kund, fast det blev ju lunch och middag på restaurant i Oslo under själva resandet.

Jag avreste på morgonen från Sverige och passerade gränsen till Norge vid middagstid. I Norge får jag dra av 802 kr per dag, men räknas det som heldag i Norge fast jag i praktiken var i Sverige på resa på förmiddagen? Avdragen borde väl räknas vid avresa hemifrån om  man reser direkt?
#8
Jag deklarerar momsen i inkomstdeklarationen (enskild firma). 31 december förde jag ihop in- och utgående moms till ett konto 1610 "momsfordran". (eftersom jag köpt in mer än jag sålde det året!)

Så nu detta året ligger en summa där. När och hur ska jag nollställa det? Jag kommer ju aldrig att få tillbaks momsen något visst datum utan det kommer ju att bakas in i inkomstdeklarationen? Hur gör jag då. Ska jag anse det vara kvitterat i och med att jag deklarerar momsen, hur bokför jag det i så fall?
#9
Jag använder ett udda bokföringsprogram som heter Lazy8. Nyligen skrev jag ut årets balans och resultaträkning villket jag antar är detsamma som årsbokslutet (?)

Jag har haft mycket utgifter och mindre inkomster - Alltså borde årets resultat vara en förlust. Men i Min rapport blir det ett positivt belopp!!!  ???

Känns mycket märkligt... ALla siffror går ihop, så det känns som att jag gjort rätt, men i deklarationen ska ju årets resultat givetvis vara negativt = förlust. Kan det ha med detta att göra:
CiteraNu börjar det riktigt roliga! I många balansrapporter står det minus framför samtliga konton på skuldsidan. På en sådan rapport är minus framför det egna kapitalet "positivt"  Grin eftersom det betyder att företaget står i skuld till ägaren/ägarna!

Detta gäller definitivt i mitt fall, då jag köpt in massa varor och förbrukningsvaror med egna pengar och bokfört mot eget kapital. Ehet kapital är således negativt i balansräkningen, vilket jag tycker verkar vettigt. Men just årets resultat tycker jag blir bakvänt. Verkar det riktigt att det står ett positivt belopp, och ska jag deklarera det som förlust?

Så här ser balansen ut:
Balansrapport
Tillgångar
  Konto  Kontonamn        Inkommande        Värde    Utgående
  1 400  Varulager                        17 328       17 328
  1 920  Bankkonto                         3 007,6      3 007,6
         Tillgångar                       20 335,6     20 335,6
Skulder
  Konto  Kontonamn        Inkommande        Värde    Utgående
  2 010  Eget kapital                     -35 356,43   -35 356,43
  2 019  Årets resultat, ägare             11 706,27    11 706,27
  2 610  Utgående moms                     -5 569,7     -5 569,7
  2 640  Ingående moms                      8 884,26     8 884,26
         Skulder                          -20 335,6    -20 335,6


och resultaträkning:

Resultatrapport
Inkomster
  Konto  Kontonamn                   Inkommande    Värde       Utgående
  3 000  Försäljning och utfört arbete              22 278,8
  3 700  Rabatter, bonus mm                             -2,6
  8 999  Årets resultat                             11 706,27
         Inkomster                                  33 982,47
Utgifter
  Konto  Kontonamn           Inkommande    Värde      Utgående
  4 000  Varor                                     -33 142,21
  4 900  Förändring av lager                        17 328
  5 000  Lokalkostnader                             -1 411,64
  5 400  Förbrukningsinventarier                   -12 451,55
  5 800  Resekostnader                              -2 499,44
  6 100  Kontorsmaterial och trycksaker             -1 101,98
  6 200  Tele och post                                -611,2
  6 900  Övriga kostnader                             -100
  8 310  Ränteintäkter                                   7,55
         Utgifter                                  -33 982,47

#10
Skatt och deklaration / moms på import?
oktober 26, 2009, 11:03:07 AM
Hej.

jag beställde lite elektronisk utrustning från USA nyligen. Sedan fick jag en tulldeklaration från UPS (transportbolaget). Där står :

beskattningsgrund 760
tullsats 25%
belopp 190

Jag tolkar det som om de lagt på 25% moms på varan. Senare fick jag en faktura från UPS där det står:
kostnader/avgifter: 190
icke momspliktigt 190
totalsumma 190

som jag just betalt in.
Jag antar att detta är momsen, då det inte framgår klart (?)
(På grund av varans art verkar övrig tull vara 0%.)

Jag har min momsredovisning i min årliga deklaration, så det är inte bråttom att redovisa detta, men är det korrekt att jag bokför detta som ett vanligt inköp med 190 kr  som moms? Nu kör jag kontantmetoden, så det innebär väl dessutom att jag måste redovisa momsutgiften på separat verifikation och hänvisa till inköpet av varan?

Jag brukar lägga alla inköp på 4000 eller 5400 osv...  ska jag lägga importerade varor / verktyg i samma konton eller ha egna just för import? Och samma sak med momsen - lägger jag på 2640 som vanligt ?
#11
Löpande bokföring / kund betalar extra (gåva?)
april 15, 2009, 12:22:01 PM
Jag har fått en inbetalning av en kund som har lagt på några extra kronor på det belopp jag skrev i fakturan. Kan jag betrakta det som en gåva, och hur bokförs det i så fall?

Eller räknas det som en inkomst av försäljning/tjänst?

Allmänt - hur bokförs en inbetalning som inte stämmer med fakturan men som man inte avser att betala tillbaks?
#12
Allmänt / BAS 2008 Kontoplaner
september 25, 2008, 10:57:30 AM
Tänkte bara dela med mig av en länk:

Här kan du gratis ladda ner BAS 2008 kontoplaner både för enskilda näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut och för andra företag.  Där finns också en minimikontoplan - den minsta möjliga kontoplanen man kan använda i ett företag.

Länk: www.bas.se