Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Cordula

#1
Löpande bokföring / Leasing eller köp?
februari 10, 2018, 01:32:51 PM
--Det har löst sig! Det gäller som leasing --

Har ett leasingavtal framför mig och även de första betalningarna och vet inte hur jag ska göra. Som jag har förstått så köper man en bil och har finansiering, eller så leasar man, har en första förhöjd leasingavgift och sedan löpande avgifter. Papprena som jag har fått ser dock annorlunda ut.

Jag har här nu:
Ett köpeavtal för en begagnad bil. Momsen är avdragsgill (skåpbil på max 3500t där förarhytt och skåpet är separata karosserienheter).
Nederst på köpeavtalet står något om leasing och restvärde, och jag ringde säljaren och fick reda på att köparna ska köpa ut bilen för ett restvärde på 20.000 exkl. moms
Men: Det finns en faktura för första hyran på 16.000 kr plus 4.000 kr moms.
De nästa fakturorna kommer från Santander Consumer Bank och avser hyra plus moms.

Hur kan man hyra något som man äger?? Hur ska jag bokföra?
#2
Löpande bokföring / Delning av det enkla bolaget
oktober 12, 2017, 07:11:43 PM
Ett par som hade drivit hunduppfödning tillsammans som enkelt bolag och en gemensam bokföring. Nu separerade dem, han tog över hennes del av företaget, hon har ingen f-skatt kvar.

Båda kom överens om att hon ska få hälften av inventarie- och lagervärdet eftersom det var båda två som genom egna insättningar hade
finansierat hundköpena.

Jag hade haft kontakt med skatteverket om beskattningen av det beloppet som hon får från sin tidigare make. Vinst gör hon ju inte, hon får bara tillbaks det som hon hade stoppat in i företaget. Men skatteverket skriver så här:

"Att överlåta sin andel av inventarier och lager ses som en försäljning från hennes enskilda firma till mannens enskilda firma. Eventuell vinst beskattas hos säljaren.

Inventarierna och lagret ska marknadsvärderas. Om mannen betalar en summa motsvarande marknadsvärdet för hennes andel av inventarierna och lagret är det den summan hon tar upp som försäljningsintäkt. Överlåter hon tillgångarna till en summa som understiger marknadsvärdet för hennes andel blir hon uttagsbeskattad upp till marknadsvärdet."

Här hakar jag upp mig. Vinst blir det inte. Bokföringen var gemensam. Hur ska jag bokföra denna försäljning?!
#3
Bokslut och årsredovisning / Överavskrivning?!
september 13, 2017, 03:44:57 PM
Har tagit över bokföringen för ett enskilt företag. Avskrivningen i senaste bokslutet gör mig fundersamt...

Under året hade det köpts inventarier på 81.600 kr. Eftersom det handlar om en fyrhjuling hade jag själv väl lagt upp en avskrivningstid på 10 år, men här tog man 5 år. Ok. En bokslutsbilaga fylldes in- och sedan bokförde man så här: ack.avskrivningar 424 kr och överavskrivningar på 20.000 kr. Totala avskrivningar som hamnade i rr alltså 20.424 kr.
Fattar inte! Missade jag något?!

#4
Jag har tagit över bokföringen för en liten BRF som hade haft manuell bokföring. Allt ser bra ut, bara att de inte bokförde skattekonto som tillgång. Och det finns pengar på det. Hur för jag in kontot in i balansen utan att rubba den? Idé?
#5
Valpar av hunduppfödare. Han har två kullar som är leveransklara i början av januari. Normalt är det så att folk betalar handpenning några veckor innan avhämtning/ leverans, och nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.

Handpenningen kommer december. Leverans och slutbetalning i januari. Enligt min uppfattning borde jag då boka slutbetalningarna som kundfordringar så att det hamnar i det gamla året. Men hur ser det då ut med inventeringen? De där valparna får ju egentligen inte ingå i lagervärdet den 31 dec, får man helt enkelt "boka bort" dem? Inventering är inventering, man tittar ju vad som finns kvar. Men finns de där valparna egentligen kvar? Hamnar inkomsten i det gamla året behöver ju lagerkostnaderna också göra det.

Det handlar om ganska stora belopp. Uppfödaren säger att det kan bli 200.000 kr, det behöver alltså bli rätt. Hur gör jag?
#6
Det hör inte hit, men jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Hade ju blivit revisor för en ekonomisk förening som uppvisar många brister. Har aldrig valts till revisor, utförde dock jobbet för 2015, enligt ett protokoll under sommaren ville de fortsätta med mig. Som det ser ut krånglade jag dock till för mycket, och nu meddelade de att de valde ny revisor för 2016. Jag ville ha kontakt med medlemmarna, hade dock aldrig fått den. Aldrig fått en lista, ingen kontakt till tidigare revisor mm.

Styrelsen påstår att de diskuterade med medlemmarna. Jag ville dock ha underskrifter av medlemmarna, det är ju dem jag ska företräda. Nu skriver styrelsen att de valde ny revisor. Ingen underskrift av ett enda medlem.

Det finns stora brister. Och jag antar att de nu valde en revisor som passar dem. Ifall det överhuvudtaget var medlemmarna som valde den. Får man välja revisor för 2016 först i mitten av september? Vad ska jag göra? De får pengar från arbetsförmedlingen förresten, alltså offentliga pengar.

-har just ringt till en styrelsemedlem. Hon säger att det bara finns styrelsen och två medlemmar. En medlem (tidigare styrelsemedlem) har aldrig tid, den andra är sjukskriven och har just lämnat föreningen. De två undertecknade protokollet som säger att de valde ny revisor. De påstår att de är en liten förening och att jag är för petig. Medlemslista vill de inte skicka, jag ska kontakta bolagsverket för att se vem som sitter i styrelsen...
#7
Jag vet att det egentligen inte hör hit, men denna ekonomiska föreningen gör mig tokigt. 8 medlemmar, därav 5 styrelsemedlemmar. Vid föreningsstämman t.ex. var bara styrelsen närvarande. Hur funkar det när ingen annan är intresserad av att vara med? Enligt lag ska det finnas tre aktiva medlemmar. Men det kan väl inte bara vara styrelsen som är aktiv? Hur ska det funka med ansvarsfriheten?

De kom i april och ville ha mig som revisor för hela 2015. Bokföringen är så där, men kan godkännas ifall de jobbar med vissa bitar. Men förvaltningen och internkontrollen är en katastrof. Och nu vill de att jag som revisor ska bevilja ansvarsfrihet! Det är väl inte min uppgift? Det är väl bara medlemmarna som kan göra detta?

Tänkte ta kontakt med den tidigare revisorn också och höra, men jag vet inte hur jag ska hantera det hela. Styrelsen verkar vara lite upprörd också, de förstår inte att jag gör så stor väsen om allt, de är ju en mindre ekonomisk förening. De har avtal med arbetsförmedlingen och får långtidsarbetslösa och asylanter tilldelade för projekt och språkpraktik bl.a. De är alltså en del av hela det sociala systemet. Men får jag göra undantag bara för det? Eller är det andra regler som gäller i det här fallet?
#8
Jag tar bokföringen för två enskilda byggföretag som nu så fort som möjligt vill gå ihop. Det handlar om far och son och de vill att båda tar med sina tillgångar och fortsättningsvis bilda ett enda företag. Aktiebolag är inte aktuellt, vi funderar på handelsbolag eller enkelt bolag, tendensen går dock mot enkelt bolag.

Frågan är hur man gör bäst. Får jag summera ihop balansrapporterna så att det blir en enda bokföring och deklaration där man sedan delar upp resultatet mellan dem? Eller finns det regler hur man löser övergången till det enkla bolaget?
#9
Detta forum är mycket till hjälp, och jag vill gärna ge en gåva för att visa min uppskattning. På http://www.bokforingstips.se/ finns det möjlighet att göra detta, och det finns en hänvisning till denna sida. Hamnar mina pengar hos er när jag använder den länken som finns på deras sida?
#10
Jag har tagit över bokföringen för ett par som gör onlinehandel. Småbelopp är det, och speciellt paypalbetalningar handlar om 40- 80 kronor per beställning och faktura. Massvis fakturor med småbelopp alltså. Jag sitter här med fyra pärmar för första kvartalet och vet inte hur jag ska hantera detta. Och de själva sitter hela dagen och skriver fakturor. Tröttnar på det också, helt klart.

Än så länge skriver de faktura för varje betalning. Första fråga: Är de tvungna att göra det?
Men ifall att de inte behöver: Hur får jag fram ett bokföringsunderlag?
Får man göra dagsrapporter med dagsförsäljningen?

Hur kan jag förenkla för mig och för dem?
#11
Vill bara försäkra mig att det regionala stödet som man får dra av på arbetsgivardeklarationerna ska bokföras som intäkt. Kunde inte hitta ett svar på detta på nätet eller i "redovisa rätt".
#12
Jag ska för första gången fungera som revisor för en ekonomisk förening och frågar mig hur långt mitt ansvar går. Jag ska kolla balansrapporten, det är helt klart, och jag ska kolla om det ser bra ut. Men intäkterna då? Hur långt ska det gå att kontrollera detta?

Dessutom finns det någon ingående saldo på ett skuldkonto (Collectum) som jag tror är fel. Men den tidigare revisorn hade godkänt detta. Jag ifrågasätter eftersom skulden aldrig har bokats bort med hela beloppet, och hon som tog hand om bokföringen kan inte riktigt svara på det heller. Säger att den tidigare revisorn inte hade varit så bra.

Sedan är det lite grejer med kassan. Ingen kassabok, ibland bokfördes fakturor på det osv. Jag ser att de kontrollerade och att de korrigerade, men jag kan inte riktigt godkänna detta. Men att göra om hela bokföringen går inte, det handlar om flera kostnadsställen med många långtidsarbetslösa och knappt 700 verifikationer. Och som sagt, den tidigare revisorn verkar ha varit väldigt generös i sin bedömning.

Lite vägledning? Hur långt går mitt ansvar?
#13
Stort problem, eller kanske tankefel av mig? Tog över bokföringen av en BRF och blir tokig med skatten.

Tidigare konsulten bokförde den betalda preskatten som skattefordran och jag fortsatte med det för januarimånaden så att hela 2014- års- preskatt hamnar på kontot för skattefordran.
Men samtidigt hade hon följande bokslutspost: fastighetsskatten som upplupen kostnad. Jag bokade tillbaks på 01 januari, och då hade jag alltså fastighetsskatten redan som kostnad i resultaträkningen. Nu kom slutskattebeskeden, och jag vet inte hur jag ska bokföra.

Normalt hade jag krediterat skattefordran med hela beloppet och debiterat fastighetsskatt och kontot; tillgodobeloppet hade nämligen betalats ut till BRFs konto. Men då har jag dubbel fastighetsskatt i resultaträkningen.

Raderar jag min tillbakabokning, då har jag väl den riktiga fastighetsskatten, däremot stämmer inte balansrapporten.

Kollade resultaträkningen för 2014. Där finns fastighetsskatten, men bara den som borde ha betalats under 2014. Det är väl något som jag inte fattar eftersom resultaträkningen för förra året stämmer...

Hur ska jag göra??

Redigering: Har nu varit ute i den friska luften och kom på en lösning. Jag bokför som jag egentligen ville och gör helt enkelt samma bokslutsdisposition som den tidigare konsulten. Då har jag rättat till fastighetsskatten i RR. Detta sätt känns fel för mig, jag hade gjort annorlunda, men nu tog jag ju över och måste väl fortsätta med hur hon gjorde.


#14
Har man egen hästuppfödning finns det möjlighet att höja hästens värde när den tas upp som inventar. Gäller samma regel för hundar?

Ska nu hjälpa ett par med hunduppfödningsverksamhet. De hade köpt valpar för kring 9.000 kronor i Tyskland. Redan valparna hade varit dyrare här i Sverige. Nu är de vuxna, de har fått f-skatt för hundavel och hundarna ska tas upp som inventar i verksamheten. Är dock mycket mer värda än inköpspriset.

Hur gör man?
#15
Skatt och deklaration / BRF och preskatt
december 01, 2015, 10:40:50 AM
Om jag har förstått rätt så skattar en BRF bara för överskottet av näringsverksamhet. I detta fall är det uthyrning av lokal till en frisör. Det jag inte förstår är att de har haft ett underskott i många år, inkomståret 2014 var det ett minus på 319.000 kronor och ändå betalar preskatt på nästan 3.700 kronor per månad! Enligt kassörskan så handlar det inte om fastighetsskatt. Kan hon ha fel?

Jag ville ha kopior av den senaste inkomstdeklarationen, det enda som finns är dock INK2, detta första bladet med alla underlag för skatt. Och där står minuset också. Inga bilagor. Borde inte bilagor finnas också? Enligt skatteverket är det här det enda som har skickats in.

Enligt min räkning kommer de att ha ett plus i år. Första gången efter många, många år. Och jag förstår inte hur det där med minuset kommer tillstånd. Eller om det är jag som har fattat fel. Men årsavgiften och allt som hänger ihop med medlemmarna skattas ju inte.

Tips? Idé?
#16
Löpande bokföring / Dagliga resor AB
oktober 06, 2015, 09:39:29 PM
Privatägt aktiebolag, dagliga resor till samma uppdragsgivare. Borde jämställas med resor till kontor/ arbetsplats och de 10.000 kronor man själv behöver stå för. Stämmer det?

Ifall att det är så, hur hanterar jag då en ägare som betalar ut sig resekostnader med det skattefria beloppet från första kilometern? Skattefri milersättning som kostnad, men hur tar jag hänsyn till de 10.000 kronor?
#17
Skatt och deklaration / BRF och skatt samt revisor
oktober 06, 2015, 09:35:40 PM
Är på gång att läsa in mig i ämnet BRF och fastnar trots att jag har köpt boken av BL. Det jag inte förstår är om en (privatägd) BRF skattar på årsavgifterna eller inte. Bokför man så har man ju ett resultat, men som jag förstår rätt så är det bara den delen med sidoinkomsterna som beskattas. Alltså inkomster av t.ex. extern uthyrda lokaler samt ränteinkomsterna som tillhör den delen. Men läser jag kapitlet om bokslut och årsredovisning så ser det ut för mig som om man även räknar årsavgifterna till beskattningsbar inkomst. Man skriver ju även av fastigheterna.

Sedan är det oklart för mig om en BRF behöver extern revisor eller inte. Som jag förstår så behövs inte det, men tydligt blir inte det.





#18
Ska hjälpa till ett privat aktiebolag att genomföra aktieägartillskott. Kontant och med eller utan villkor är ju klart, mallen har jag hemma också. Men han har anmält djuravel och vill gärna sätta in ett eller två avelsdjur som ägartillskott. Och då vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Bör väl gå ifrån att djur är någon levande varelse i bokföringssyfte. Men ändå: Avelsdjur blir lagertillgång. Ok. Men hur ska aktieägartillskottsblanketten se ut? Han ska ju inte kräva tillbaks sitt djur när företaget har bra resultat, och ovillkorat ska det väl inte heller vara. Räcker det att skriva att djuret ska lämnas tillbaks ifall ABn säljes? Och vad händer bokföringsmässigt när djuret dör?

#19
Sitter och vill fylla i en INK2, vet dock inte hur jag ska fylla i raderna för bundet och fritt eget kapital. Så här ser det ut i balansrapporten:

Aktiekapital                                  -50.000
Balanserad vinst/ förlust                 2.024
Erh.villkor.aktieägartillskott          -14.000
Redovisat resultat                           33.674
Summa eget kapital                      -28.302

Aktiekapitalet är bundet eget kapital och hör i rad 2.27 för bundet eget kapital. Resten är fritt eget kapital. Men vilka belopp fyller jag i var någonstans?? Kanske är jag helt ute och cyklar?!? Hur kan eget kapital vara bundet när det inte finns tillräckligt för att fylla upp? Summan måste ju även i INK2 vara -28.302?!

#20
Löpande bokföring / Negativ vmb
februari 09, 2015, 12:13:02 PM
Tänkte höra om jag har tänkt rätt hur man bokför negativ vmb. Än så länge hade jag bara positiv vmb.

Försäljningspris 1500
Inköpspris 18000

Skulle bokföra så här:
3212 Kredit    1500
1910 Debet    1500

4028 Kredit   16500
4030 Debet   13200
2616 Debet    3300

Får man göra så?