Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - TimFaste

#1
Hej!

I mitt jobb har jag märkt att bolagets skatter kan orsaka visst bryderi. Särskilt om man bokför allting - inkomstskatt, fastighetsskatt, löneskatt m.m. - på ett och samma konto, 2510 Skatteskuld. Och det är inte lätt eftersom det tar flera räkenskapsår innan en gammal skatt är borta och ur världen.

Jag har därför suttit och plitat på en liten beskrivning som bygger på att man i stället använder de underkonton som föreslås i BAS 2010.

Kolla om du har någon nytta av det jag har gjort - eller det kanske bara är avskräckande?  ;D

Bokföringsrutiner för bolagsskatt
#2
Allmänt / Sju års arkiveringstid
januari 07, 2011, 02:25:26 PM
Ni har säkert lagt märke till att arkiveringstiden för räkenskapsmaterial har sänkts till sju år.

Det betyder att för de som har kalenderår som räkenskapsår så kan allt material för tiden fram t.o.m. 2003 makuleras.

Tänkt dock på att vi alltid har haft nytta av att behålla avtalshandlingar, köpehandlingar och annat som rör fastighetsinvesteringar eller annan dokumentation som har mer "långlivad nytta". Sådana handlingar behålls så länge som "nyttan" kan kvarstå.
#3
Hej!

Jag lägger in en länk till en PDF som återger en artikel i senaste numret av Konsulten (Tidningen Redovisningskonsulten från Sveriges Redovisningskonsulters Förbund). Eftersom det är jag själv som skrivit den så tror jag inte att jag bryter mot några upphovsrättsliga regler när jag lägger ut den så här. Den finns också att klicka fram på vår hemsida.

Vilka problem kan man lösa om man tillämpar förslagen?

Problemet att det krävs mycket information i momsdeklarationen som inte nödvändigtvis enkelt kan kopplas ihop med försäljningskonton eller andra konton i bokföringen.

Kan alla enkelt använda sig av dessa tips?

Förmodligen inte! Det krävs att man kan lägga upp och använda konton som ligger utanför affärsredovisningen. Alla nödvändiga koder för momsredovisningen måste finnas tillgängliga. För att det ska vara smidigt att använda är det bra att det finns bra möjligheter att lägga upp och använda automatiska konteringar. Tror t.ex. inte att Visma Enskild Firma är användbart!

Är det enkelt?

Åtminstone när man fått dit de extra konton som kan behövas och lagt upp automathanteringen. Då blir det lätt som en plätt!

Här har du länken! Lycka till!

PS
Bokfoering om du tycker att den här informationen kan vara av "bestående värde" så kan du ju göra den "sticky"?
#4
Reklam / Gilla Datafamiljen på Facebook
juli 27, 2010, 10:45:07 AM
Hej!

Gå gärna in på vår sida på Facebook.

http://www.facebook.com/pages/Dorotea-Sweden/Datafamiljen/142599524817?v=box_3#!/pages/Dorotea-Sweden/Datafamiljen/142599524817?v=wall&__a=3&ajaxpipe=1

Om du gillar innehållet och vill följa med i fortsättningen så går det ju bra bli en av dem som gillar sidan  ;D
#5
Reklam / Ett tack till Administratorn!
juli 01, 2010, 08:36:59 PM
Det här var ett bra initiativ. Jag tror att många med mig uppskattar ditt arbete med detta forum! Hoppas att många fortsätter att läsa, kommentera, ställa frågor, ifrågasätta och hjälpa till med att lösa problem!

Tja, detta blev ju lite "off topic" om man tittar på rubriken "Reklam", men kan väl anses "on topic" om man betänker att det var en spontan reaktion på att rubriken skapades!  ;)
#6
Har lagt in en Excelkalkyl på min hemsida som den som så önskar kan ladda ner och använda (högerklicka och välj "Spara länk som ..."). Den är till för de som inte kör lönerna i något löneprogram men som ändå per den siste i månaden vill bokföra den verkliga skulden avseende arbetsgivaravgifter.

http://www.datafamiljen.se/sida5.html

Om någon får något knas så var snäll och skriv och berätta vad som blev fel - här eller direkt till mig.
#7
Medlemspresentation / TimFaste - en presentation
december 29, 2009, 03:47:04 PM
Namn: Tim J. Faste

Yrke: Auktoriserad Redovisningskonsult

Ålder: Född 1949

Bosatt: Dorotea, Södra Lappland

Familj: Hustrun Iréne samt två vuxna söner

Mitt liv i sammanfattning

På min tid fanns det något som hette Realskola. Där gick jag 3 år på handelslinjen (den linjen valdes eftersom matten var enklare!). Något skoltrött jobbade jag ett år på kontor och började sedan på Gymnasiet. Alla 3 åren på ekonomisk linje. Fortsatte på diverse kontorsjobb och annat. Gifte mig 1971 och vi fick vårt första barn 1972. Fick i den vevan jobb på ett intressant företag som ingick i det internationella konglomeratet Unilever. Jobbade med kalkylarbete och sedan med utveckling av administrativa rutiner m.m.

1977 fick jag jobb i Åsele och vi flyttade dit. Vi trivdes tydligen eftersom vår yngre son föddes där 1978.

1980 startade vi vår redovisningsbyrå där min hustru också började arbeta. 1986 var jag godkänd som medlem i Sveriges Redovisningskonsulters Förbund (SRF). Då var jag också klar med en mycket givande utbildning som Diplomerad Redovisningskonsult.

För några veckor sedan fullföljdes en annan oerhört spännande utbildning som pågått i c:a 1½ år och som avslutades med utdelning av diplom - nu som Diplomerad Företagskonsult. Den handlade inte om debet och kredit utan om Affärsutveckling, Företagsvärdering, Marknadsföring, Ledarskap, Strategisk ekonomistyrning och Styrelsearbete. Även denna utbildning i SRF:s regi.

Det är tillfredsställande att när jag nu kan se tillbaka på 30 år som redovisningskonsult så finns det - när jag väljer att se framåt - fortfarande mycket spännande att jobba med ...
#8
Noterar att det fram tills nu inte har funnits något enda inslag om ekonomistyrning. Beror det på att det är ointressant?  ??? Eller har vi så fullt upp med annat?  :-\ Är det kanske så att det råder osäkerhet om vad det får handla om?  :P

Tänkte att vi kunde börja fundera kring vad som ryms inom det ämnet. Har någon några synpunkter?

Många hälsningar!

/tim