Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Mr T

#1
Löpande bokföring / Div vid byte av leasingbil
april 19, 2011, 09:04:33 PM
Hej,

Har svårt att få ihop bokföringen inför ett byte av leasingbil i mitt aktiebolag.

Har finansiell leasing på en bil, leasingavtal på 36 månader (det avtalet kommer inte att löpa ut helt och hållet). Kommer att byta in den bilen när jag leasar en ny. Inbytespriset ligger högre än restvärdet och tanken är att jag ska använda pengarna jag får i inbytet till första förhöjd hyra på den nya bilen. Sätter lite enkla siffror på det hela:

1. Restvärdet (lösenvärdet) på min nuvarande bil är 50.000 kr. Jag får 75.000 kr för den när jag byter in den. 50.000 kr går med andra ord till leasinggivaren och 25.000 kr till bilhandlaren där jag handlar den nya bilen på leasing. Hur bokför jag min "vinst" på 25.000 kr, dvs. hur bokför jag att jag får betalt för bilen (den är ju inte min utan leasinggivarens och bilen finns ju ingenstans i balansräkningen)? Blir det en kredit på leasingavgifter, eller?

2. Jag antar att "vinsten" enligt ovan påverkar resultatet i bolaget vilket ju känns sådär. Bör jag därför sträva efter att få bilhandlaren att sänka både inbytespriset och priset på den nya bilen (kanske mer en skatteteknisk fråga än en bokföringsfråga)?

3. När jag leasade den nuvarande bilen tog jag eftermonterad utrustning på faktura (för att lyfta hela momsen). Nu ligger den utrustningen som inventarier med rak femårig avskrivning (20% per år). Hur hanterar jag dessa inventarier när jag byter in leasingbilen? I och med att inventarierna följer med bilen borde de ju försvinna i balansräkningen. Låt säga att utrustningen kostade 40.000 kr och att det bokförda värdet nu är 24.000kr (efter avskrivningar i två bokslut). Vad gör jag?

Kanske lite virrig frågeställning (men hade jag vetat vad som gällde hade jag ju inte behövt fråga  ;))

//T
#2
Skatt och deklaration / Förmånsvärde av moped
augusti 04, 2009, 06:45:19 PM
Hej,

Skaffar nu en moppe till bolaget. Enligt alla konstens regler bör jag då ta upp detta som en skattepliktig förmån. Någon som vet hur man (på ett fördelaktigt sätt) kan räkna fram ett rimligt marknadsvärde av en sådan förmån?

//T
#3
Hej,

I det av stämman fastställda bokslutet (räkenskapsåret 2008) ingår upplupna revisionskostnader (2992, 10tkr). Det belopp som avsattes i bokslutet var ju en gissning eftersom faktura från revisorn kommer föst senare. Nu har fakturan från revisorn kommit och det fakturerade beloppet - 5tkr - är lägre än det belopp som har avsatts på 2992 (10tkr) . Jag debiterar 2992 med 5tkr, men vad gör jag med de 5tkr som finns kvar på 2992? Jag kan ju inte gå in och peta i det fastställda bokslutet och men antar att jag måste "återföra" 5tkr någonstans (annars har jag ju smugit undan en kostnad som jag inte har haft)...

Någon som kan reda ut detta?

Mr T
#4
Hallå alla,

Finns det någon som på ett lite enkelt sätt kan beskriva de skattemässiga konsekvenserna av att man får förmån i form av hushållsnära tjänster och hur skattereduktionen då fungerar? Jag har ett AB och överväger att låta bolaget betala för sådana tjänster och sedan bli förmånsbeskattad för detta.

Enligt vad jag har förstått ger detta bättre skattemässiga konsekvenser för mig än om jag skulle betala tjänsterna privat och begära skattereduktion. Stämmer detta och hur räknar jag i sådana fall på det hela?

Mr T
#5
Hej,

Har ett AB med en leasad bil, 36-månaders leasing (leasad i år). För att kunna lyfta hel moms på vinterdäck etc. tog jag dessa på separat faktura. Vad väljer jag för avskrivningstakt på tillbehören? I normala fall väljer man väl avskrivning på fem år (20%/år) på sådant som har med fordon att göra, men det känns ju lite knasigt eftersom leasingavtalet är på 36 månader.

Hur göra?  ???

Mr T