Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Snöskottaren

#1
Bokslut och årsredovisning / Ställda säkerheter
juni 29, 2017, 10:39:15 AM
I vår årsredovisning har vi alltid tagit upp Fastighetsinteckning och Företagsinteckning till värdet på inteckningen enl besked från banken. Dvs ingen hänsyn till att lånen kanske är i princip avbetalda eller att fastigheten har förlorat i värde.

På Tillgångar med äganderättsförbehåll så har vi däremot angett restvärdet på maskinerna enligt avskrivningsbilagan.

När jag nu tänker efter så känns det ju lite fel.?
#2
Skatt och deklaration / Försäljning av fåmansbolag
oktober 10, 2016, 01:30:27 PM
Hej, jag ska sälja ett fåmansbolag och bolaget har två ägare (50 % vardera). Det verkat ju vara en djungel så vi måste kanske anlita en expert på detta men min fråga är följande;
Om den ena ägaren vill sälja aktierna till den andra delägaren för det exakta kvotvärdet på aktierna, behöver man då fundera på sparat utdelningsutrymme, vinstbeskattning osv? Säljaren har aldrig arbetat aktivt i bolaget och det har enbart gått med förlust förutom förra året, så det finns nu en balanserad vinst på ca 50 000 kr.
#3
Löpande bokföring / Bokföra konferenslokaler och mat
augusti 15, 2016, 01:57:19 PM
Jag håller kurser för både mina egna anställda och andra företag. Jag har således kostnader för lokaler, mat och fika med vet inte riktigt hur jag ska bokföra detta. Ibland fixar jag maten själv och bara hyr en lokal och ibland bokar jag konferenslokal. Kurserna varierar från att vara bara egna anställda till att vara bara kunder och allt däremellan. Därför blir jag lite osäker på hur jag ska bokföra detta. Det här är kurser som alla deltagare måste gå för att kunna utöva sitt yrke.

Några exempel;

Exempel 1. Konferenslokal med mat, 300 kr per person. Totalt 10 deltagare varav hälften egna och hälften kunder.

Exempel 2. Bokning av bygdegård 1000 kr. Mat och fika 600 kr, bara betalande kunder. Totalt 1600 kr

Exemepl 3. Bokning av bygdegård 1000 kr. Mat och fika 600 kr, bara egna anställda. Totalt 1600 kr.

Hur skulle ni bokföra detta?
#4
Bolaget startades 2013
2013 hade vi ett underskott på 200 000 kr
2014 hade vi ett underskott på 10 000 kr (här skrev vi inget i deklarationen ang året före)
2015 har vi en vinst på 330 000 kr

Gjorde vi fel i deklarationen för 2014 när vi inte tog med underskottet från året före (skulle vi haft med det i ruta 4:14 trots att vi inte hade ett överskott att kvitta det mot). Dvs skulle underskottet ha varit 200 000 + 10 000? Mitt skatteprogram vill för 2015 endast dra av de 10 000 kronorna i underskottsavdrag men kan jag bara skriva 210 000 istället?
I deklarationspapprena står det "näringsuppgifter som enl Skatteverket har registrerats.... = underskott 10 000 kr
#5
När jag gjorde momsrapporten för november 2015 så missades 433 kr av någon anledning och jag såg inte att ingående moms inte nollades. Om jag nu gör en momsrapport för november 2015 så är dom där 433 kr med men jag kan ju inte göra om den eftersom hela december är bokfört och momsen för november redan är deklarerad och betald. (jag tror att det var något fel i programmet för jag har upplevt att fortnox rätt ofta har haft problem)
När jag nu gjorde rapporten för december så ligger dom där 433 kr kvar på 2641 och jag behöver få bort dom och helst in på decembers momsrapport. Hur ska jag göra? Jag bokför i fortnox och kan radera sista verifikatet (i detta fall momsrapporten) men jag vet inte hur jag ska bokföra för att få med dom 433 kronorna.
Jag hittar inget verifikat som denna summa kan hänvisas till och jag gör helst inte en korrigering till skatteverket utan vill lösa det på december istället.
#6
Skatt och deklaration / Import från Norge
oktober 26, 2015, 10:31:36 AM
En anställd i vårat företag har köpt delar från Norge till att reparera en inventarie (kostnad ca 40 000). Jag vet inte medveten om detta och fakturan (och även varan) har nu kommit utan att något verkar vara deklarerat osv. Vad ska jag göra? Jag har kollat snabbt på att själv fylla i tulldeklarationen men det skulle ta flera dagar att ta reda på hur den ska fyllas i.
#7
Jag ser att jag missat 2000 kr i den momspliktiga försäljningen när jag fyllde i momsrapporten för Mars på Skatteverkets sida. Ingående och utgående moms rapporterades däremot rätt så frågan är om detta har någon större betydelse eller om jag behöver ändra detta belopp för att få korrekt rapportering?
#8
Löpande bokföring / Inhyrd personal eller?
augusti 07, 2015, 09:36:38 AM
Vi har anlitat en enskild företagare för att tillverka/uppgradera en inventarie åt oss. Arbetskostnaden uppgår till nästan 200 000 kr  och hur ska jag nu bokföra detta? Materialet som användes är vårat och redan bokfört som inventarier så detta gäller endast arbetstiden. Man kan väl dock säga att inventarien har ökat i värde tack vare hans arbete. Tacksam för svar!
#9
Bokslut och årsredovisning / Datumordning
juni 29, 2015, 12:19:23 PM
Blir inte klok på datumordningen på alla papper som ska till bolagsverket (även i de fall de inte ska skickas med så behöver de gärna vara i rätt ordning)

Stämmer det här?

1. Förslag till vinstutdelning
2. Årsredovisning
3. Bolagsstämma
4. Fastställelseintyg
5. Revisionsberättelse
#10
Mitt Aktiebolag har använt två pantbrev för lån på två olika fastigheter och vad jag förstår så ska det läggas in under ställda säkerheter i Årsredovisningen. Min fråga är om man skriver beloppet som står på pantbrevet eller det belopp som finns kvar på lånet? Ett pantbrev är på 500 000 kr men kvar på lånet finns endast ca 100000kr. Och vad gör man den dagen hela skulden är betald, tar man då bort pantbrevet från Årsredovisningen?

Och visst är det så att företagsinteckningar inte ska tas med?
#11
Hej, jag gör bokföring åt 5 aktiebolag och 5 enskilda firmor. Jag har tidigare använt olika gratisprogram för dom enskilda firmorna och det fungerar ju ok. Även för aktieolagen har jag laddat ner gratis prov och sedan inte förlängt men nu är jag lite leds på att tjorva med det :)
Jag behöver någon helhetslösning som inte kostar skjortan...??
Bokföring, bokslut, ÅR, skatt... visst kan jag göra mycket manuellt för det har jag ju alltid gjort tidigare men nu är jag leds. Varje program för sig kostar ju flera tusen, sedan är det serviceavtal på det. Och dom man betalar per månad blir ju minst lika dyra och med tanke på att det flesta är väldigt små företag så blir bokföringsprogrammet årets största kostnad!

/Tack på förhand
#12
Skatt och deklaration / Försäljning av inventarie
december 03, 2014, 11:24:34 AM
Vid försäljning av inventarier uppkommer en avvikelse i momsrapporten. Jag har fått olika bud angående hur detta ska redovisas. Ringde precis till skatteverket men blev inte mycket klokare av det.

Dom råd jag hittar på internet säger att jag ska manuellt lägga på beloppet för inventarien i momsdeklarationen men då visar ju skatteverkets konto för försäljning mer än mitt eget konto för försäljning och det tänker jag kan bli ett problem i slutändan.

1. Skatteverket menar att jag under årets lopp ska redovisa försäljning av inventarier som vanlig försäljning och att det är i skattedeklarationen som man gör justeringen. Jag förstår inte hur detta ska gå till??

2. Jag har hittills endast skrivit i momsrapporten att avvikelse uppkommit pga försäljning av inventarie och skatteverket eller min revisor har inte sagt något än så länge!!

Vad är rätt och om det är alternativ 1, hur gör jag då rent praktiskt.
#13
Löneadministration / Måste man ta semester??
november 18, 2014, 02:39:40 PM
Jag har försökt hitta info angående huruvida man måste ta semester eller inte men hittar bara att man har rätt till semester men det är ju en annan sak. En tillsvidareanställd har det svårt ekonomiskt och vill ta ut sin semesterersättning i pengar istället för att faktiskt vara ledig. Det skulle tex innebära att det bara finns pengar att betala ut för 2 veckor istället för 5 och således kan den anställde inte vara ledig mer än två veckor (för att klara sig ekonomiskt)
#14
Löpande bokföring / Privat huslån i företaget??
november 04, 2014, 02:06:30 PM
Jag gör bokföring åt en kund som har tagit ett lån på sin fastighet, en stor gård, och samtidigt löst alla lån i sin enskilda firma. Enligt dom som gjorde bokföringen tidigare kan man då ha kvar en del av lånet i företaget men jag har bokat bort alla lån och den enskilda firman är nu helt finansierad av eget kapital. Har dom rätt i att man kan göra så eller är det för att vara schysst på något sätt, tills den dagen skatteverket undrar vad man håller på med?
#15
Skatt och deklaration / Sparat utdelningsutrymme
maj 04, 2014, 12:43:49 PM
Jag ska deklarera för två ägare i samma aktiebolag. Den ena har jag själv deklarerat tax 2013 och fyllt i både Förenklingsregel och Huvudregel på K10 blanketten (skatteverket har valt att använda informationen från huvudregeln). Den andra är gjord av någon annan och dom har endast använt förenklingsregeln.

Resultatet är att den andra bara har ett sparat utdelningsutrymme på 100 000 kr medan den jag deklarerat för har 1 000 000 kr pga höga lönekostnader. Varför valde dom inte huvudregeln? Resultatet är nu att den ena måste beskatta del av årets utdelningen som tjänst medan den andra inte behöver det. Har någon utav oss gjort fel här eller blir det bara så beroende på vem som deklarerar?

#16
Bokslut och årsredovisning / Aktieägartillskott?
april 25, 2014, 02:52:28 PM
Jag sköter bokföringen i ett mindre AB som inte gick så bra förra året. Det var en hyrd restaurang och den är just nu stängd för vintern (och kanske stängd för evigt) och det ser i princip ut så här;

Tillgångar 0
Aktiekapital 50 000
Förlust - 200 000
Aktieägarens insättning 150 000

Ägaren har inga planer på att ta ut pengarna och tillför mer så länge det behövs. Måste vi göra kontrollbalansräkning? MÅSTE vi göra om insättningen till aktieägartillskott och är det isf bättre med villkorat eller inte? Tack på förhand!
#17
Jag bokför endast upplupna löner och semesterlöneskuld i samband med bokslutet. För att få konto 2920 samt 2940 och 2941 att stämma så blir det ju bara skillnaden mellan förra årets och årets skulder som bokförs. Det jag undrar över är då kostnadskontona, dom blir således också endast skillnaden mellan årets och förra årets om man bokför på det här sättet. Ett exempel;

Bokslut 2012, Sociala avgifter på upplupna löner 2012 (första året)

konto 7519, D 10000
Konto 2941, K 10000

Bokslut 2013 (först en återföring eftersom jag inte tagit hänsyn till detta under året)

Konto 7519, K 10000
Konto 2941, D 10000

Konto 7519, D 12000
Konto 2941 K 12000

2941 Har då en korrekt summa på 12000 medan 7519 endast visar skillnaden mellan året och förra året, dvs 2000 kr. Hur ska jag få det här att stämma eller är det ok? Det verkar stämma enligt dom exempel jag sett men när det gäller upplupna löner så används konto 7090 förändring av semesterlöneskuld. Varför används isf inte samma typ av konto för sociala avgifter och upplupna löner?

Stort tack till den som orkar ta sig an detta :)
#18
Löneadministration / Hur mycket traktamente får man?
februari 20, 2014, 12:36:35 PM
Hur mycket traktamente får man som lastbilschaufför om man börjar kl 23.00 på kvällen och kör utanför orten till kl 13.00 dagen efter (dvs är borta i 14 timmar), enligt skatteverkets regler. Förstår att det kanske är annat enligt transportavatalet. Tack på förhand!
#19
Bokslut och årsredovisning / Byte av kapitalförsäkring
februari 13, 2014, 11:12:18 AM
Jag har under året bytt kapitalförsäkring men vet inte hur jag ska bokföra det. Kan någon vänlig själ hjälpa!!

Exempel;
total insättning i bank 1 var 50 000 kr
när byte skedde till bank 2 var värdet 60 000 kr som fördes över och blev alltså insättningsbeloppet i bank 2.
Jag har inte skrivit upp värdet ännu och undrar om jag då ska göra det i samband med bytet. Eller är det fortfarande insättningsbeloppet som räknas?

Hur bokför jag isf?
just nu är det alltså 50 000 på konto 1385 men enligt kontoutdraget från nya banken är instättningsbeloppet 60 000.

Tack på förhand
#20
Skatt och deklaration / Moment 22 i skatteuträkning
april 16, 2013, 10:39:14 AM
Jag försöker räkna ut skatten i ett aktiebolag genom att fylla i skattemässiga justeringar i inkomstdeklarationen och det blir moment 22.

För att veta 4.1 Årets resultat måste jag först veta vad skatt på årets resultat blir, och för att veta detta måste jag först räkna ut överskotten (som görs med hjälp av årets vinst och skatten på årets resultat).

Jag gjorde det här förra året utan program och det tog ett bra tag (att i princip testa olika summor) men jag fick det rätt till slut. Jag undrar bara om det finns något sätt som jag inte kommit på själv! Jag vill inte köpa något dyrt program.