Jo, jag förstod det! Men jag är ännu så länge ganska säker på att frågan om betalningen har skett på förfallodagen eller inte utgår ifrån mottagarsidan. Alltså - när finns pengarna på mottagarens konto.
Jag har sökt information om definitioner av detta, men misslyckats. Å andra sidan kan vi notera att myndigheter som t.ex. Transportstyrelsen, Skatteverket m.fl. hanterar räntor och förseningsavgifter ifrån den tidpunkt då pengarna finns på deras konto.
I dag är frågan kanske mer akademisk eftersom vi skickar våra betalningsuppdrag elektroniskt och därigenom finns pengarna i allmänhet på mottagarens konto samma dag.
Hur hanteras det praktiskt? Som en del i marknadsföringen (att bibehålla goda kundrelationer) tillämpar många leverantörer en lite mer pragmatisk syn på räntedebitering. I det affärssystem som jag använder finns t.ex. begreppet "Respittid". Jag kan alltså ange det antal dagar med vilket starttiden för ränteberäkningen ska senareläggas. På det sättet upplever kunden det som att jag inte räknar tiden förrän pengarna finns på mitt konto! Jag kan också ange en andra respittid som innebär att om jag får betalt inom den tiden så bryr jag mig inte om räntan över huvud taget.
Det kan också vara bra att tänka så här. "Vem är det som beräknar räntan? Är det inte betalningsmottagaren? Måste han/hon då ta reda på när kunden faktiskt skickade pengarna för att kunna göra denna beräkning? Det verkar inte rimligt, eller hur?"
Jag har sökt information om definitioner av detta, men misslyckats. Å andra sidan kan vi notera att myndigheter som t.ex. Transportstyrelsen, Skatteverket m.fl. hanterar räntor och förseningsavgifter ifrån den tidpunkt då pengarna finns på deras konto.
I dag är frågan kanske mer akademisk eftersom vi skickar våra betalningsuppdrag elektroniskt och därigenom finns pengarna i allmänhet på mottagarens konto samma dag.
Hur hanteras det praktiskt? Som en del i marknadsföringen (att bibehålla goda kundrelationer) tillämpar många leverantörer en lite mer pragmatisk syn på räntedebitering. I det affärssystem som jag använder finns t.ex. begreppet "Respittid". Jag kan alltså ange det antal dagar med vilket starttiden för ränteberäkningen ska senareläggas. På det sättet upplever kunden det som att jag inte räknar tiden förrän pengarna finns på mitt konto! Jag kan också ange en andra respittid som innebär att om jag får betalt inom den tiden så bryr jag mig inte om räntan över huvud taget.
Det kan också vara bra att tänka så här. "Vem är det som beräknar räntan? Är det inte betalningsmottagaren? Måste han/hon då ta reda på när kunden faktiskt skickade pengarna för att kunna göra denna beräkning? Det verkar inte rimligt, eller hur?"