Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Acka

#1
Hej, har jag tolkat det rätt, när jag efter det att jag bokfört 2019 (redovisat resultat) mot 8999, bokför som följer för att fixa verifikationen som jag kallar "Nollställning av eget kapital":
K2011 (egna varuuttag)    mot D2010
K2012 (egna skatter)        mot D2010
K2013 (egna uttag)           mot D2010
D2018 (egna insättn)        mot K2010
K2019 (om neg resultat)   mot D2010
D2019 (om pos resultat)   mot K2010

Summan av kardemumman blir då det egna kapitalet!!!????

Stämmer min tankegång, tacksam för ett bekräftande eller synpunkter/rättelser.
Mvh
Acka :-\
#2
Löpande bokföring / SV: HUr bokför man milersättning?
december 27, 2012, 04:56:32 PM
Hej, här kommer ytterligare en fundering i detta ämne: Måste man bokföra milersättning, kan man istället välja att bara ta upp det som ett avdrag i deklarationen? ::)
Mvh
Acka
#3
Hejl
Det händer att jag är borta på olika konvent över natten (2-3 d) och betalar kostnaderna privat (hotell, mat, inträdesbiljetter osv) och brukar kontera utgifterna under 5800. Bör jag göra på annat sätt och undrar i så fall hur jag lämpligen tar upp dessa kostnader och vilka konton (basplan) som ska belastas? De vanliga traktamentsreglerna för hel- halv- natt-trakt samt vad dessa innebär har jag läst mig till, men hur praktisera detta i enskild firma

Ibland är jag borta bara en dag/en halv dag. Vad gäller för lunch/middag-kostnad då? Kan jag göra något avdrag för kostnaden (hade ju varit billigare att äta hemma) och hur kontera i så fall.  Det gäller bara mig själv, inte representation där jag bjuder någon fler.

Mvh
Acka

#4
Tack för det snabba svaret!
Klockrent var det också (jag blandar nog ihop det med vinst/periodisering/återförs till beskattning), jag har inte hittat den här informationen tidigare, så tack.
Mvh
Acka
#5
Hej, vad händer om man efter 5 år fortfarande har ett underskott (om än ett litet belopp) och inte kunnat dra av det mot ett överskott? (Förutom att tänka i andra banor/kanske lägga ner).
Mvh
Acka
#6
Reklam / SV: Gilla Datafamiljen på Facebook
mars 03, 2012, 07:31:30 PM
OOOpppps, det här om 7 år osv var inte någon kritik, utan bara en fråga/eller en aha, vi kanske ska ändra?????
Ha det gott!
//Acka
#7
Reklam / SV: Gilla Datafamiljen på Facebook
mars 03, 2012, 07:29:47 PM
Hej, va precis inne o kolla eran sida. Under arkivering stod 10 (i praktiken 11) år. Visst har väl det blivit ändrat till 7 (i praktiken 8) år? ??? :) ;)

Mvh Acka
#8
Ok, tack för det. Kan du utveckla/förklara för mig varför beloppet ska stå kvar om jag har datorn kvar?(vilket jag har). I min enkla värd är den ju avskriven och bör därmed inte längre "synas" i bokföringen? Men det är klart, ett visst värde har den ju fortfarande som en tillgång, men numera en mkt blygsam summa kan jag tänka.

Försöker bara förstå, typ när/var/varför/hur/osv. Så har du lust/ork att förklara, så taqr jag tacksamt emot det.
Mvh
Acka
#9
Hej,vid en titt i BR ser jag att 1250 Datorer har ing balans 6127,-- och utg 6127,--, därutöver har 1258 Ack nedskrivn datorer minus samma belopp. S:a anläggningstillgångar 0,--.

Beloppen på dessa konton följer med som ing balans året efter, (2010 och 2011 BR ser precis likadana ut med dessa belopp o konton och summa). Något är ju fel, men hur bokar jag bort dessa? Det finns ju inget kvar att skriva av.
Mvh
Acka
#10
Vill bara inflika en liten kommentar, det gäller t ex vid köp av kontantkort på Pressbyrån. Där framgår inte heller någon moms. Enl en bokförings-lärare jag haft kontakt med, så har man enl lag rätt att själv räkna ut (och sen bokföra) korrekt moms på belopp under 200 kr som normalt ska momsas. Kontantkortet är alltså inte momsbefriat i sig.
Mvh
Acka
#11
Tack Jejja, det rör sig dock om den "privata" fasta tfn, har en hel del samtal som är affärsrelaterade,  alltså inte mobil-abonnemanget som jag inte alls betalar mkt för via Tele2.

Tack för att du reagerade.
Mvh
Acka
#12
Hej o tack för infon.
Vad jag förstår så behöver jag alltså inte bry mig om att hantera fakturan under 2011, utan bokföra den som vanligt när betalning sker 7/1 -12:
D6212 (firmans del)                         K1940
D2641 (moms på firmans del
D2013 (privat del inkl moms)

så länge jag håller mig under 5000:-!!? Känns genast mkt enklare att hantera.

Mvh
Acka
#13
Hej, hoppas alla haft en trevlig jul och får ett kommande gott slut.
Har ett litet bekymmer inför årskskiftet och kostnader på faktura som gäller både 2011 och 2012:
Har en tfnfaktura som  skall vara betald 120107. Den innehåller 875:- för samtal mm avseende 2011 samt bredband och mobila tjänster för 438:- avseende 2012. Totalt 1313:-. Måste väl delas upp per år, fast betalning sker 2012.
Hur bokför jag denna nu vid årsslut? Har enskild firma, kontantmetoden.

Tacksam för ett klarläggande//Acka
#14
Allmänt / Utlandstraktamente
september 28, 2011, 04:55:36 PM
Hej, är dålig på det här med traktamente och hur allt ska konteras,  som har med en sådan resa att göra, har enskild firma.
- Gjorde en bil-tripp till Tyskland för några veckor sedan.Åkte tidigt en morgon.
- På vägen ner genom Sverige, gjorde jag ett kundbesök och övernattade där privat.(Dygn 1, Sverige)
- Fortsatte sen tidigt på morgonen till Lybeck, för ytterligare ett kundbesök, hotellövernattning.(Dygn 2, Tyskland)
- Fortsatte till Hamburg som var slutmålet för affärsresan, även där ett kundbesök.Hotellövernattning 2 dygn (tog en extra dag för ett
   privat dags-besök några mil söder om Hamburg.((Dygn 3-5, Tyskland)
- Sen bar det av hemåt igen. Sonen (som är behjälplig i firman) och jag växelkörde, så vi var hemma i Uppsala mitt i natten,
   avresedagen.(Dygn 6, Tyskland/Sverige).
Hur kommer det här att se ut traktament-mässigt? Vad jag förstår kan jag yrka avdrag (som avser fördyrad levnadskostnad=mat?) på 576:-/dygn i Tyskland och 200:-/dygn i Sverige?  Vad avser hotellkostnader m m, så drar jag av det som vanligt?  Milersättning i deklarationen ruta 806?

Trevligt om någon vill bolla frågorna med mig, känns knepigt att få ihop det hela och vet inte om jag tänker rätt?!? Kanske ska man tänka på något mer? Hur gör jag med sonens kostnader, är ju i praktiken en firma-kostnad. 

Ha en bra dag!
ACKA

 
#15
Löpande bokföring / SV: Hur hantera "kassarabatt"?
september 07, 2011, 10:44:50 AM
Hej,
tack för synpunkten. I min kontoplan står 3731 för kassarabatt. Undrar mer över själva hanterandet. Tänkte kontera:
D6211  252,40                 K1940  631,--       
D2641    63,10                 K3731  100,--
D2013  315,50
D3731  100,--

Fakturan är på 731,-- från början (sen erbjuds 100,-- i rabatt) och jag räknar 50/50% firman/privat. Tänker jag rätt då?
Mvh
Acka