Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Stures

#1
Har lyckats dra ihop en kundförlust. En av mina varor såldes av en kommissionär på faktura, kunden betalade aldrig. Har inte skickat inkasso eller liknande så den är endast befarad.

Jag och min kommissionär har lagt upp det så att de endast blir skyldiga mig pengar först när slutkonsumenten betalat, jag har alltså ännu inte någon t.ex. fordran från kommissionär att minska med det förlorade beloppet.
På något sätt skulle jag behöva bokföra det som om att lagret har minskat med en vara och kontera det mot något kundförlustkonto (kostnad).
Jag har ännu inte nått bokslut och har därför inte något lagerkonto att kreditera.
Om varan kostade 100 :- i inköpsprisska jag alltså debitera "6351 Befarad kundförlust" och "1651 Befarad momsfordran" (fast då det är VMB behöver jag väll inte bry mig om något momsfordrankonto?), men vad ska jag kreditera? Utan VMB och kommission skulle det bli "1519 Nedskrivning kuf", men vad blir det för mig?

Hittade detta i en skrivelse från RSV:
CiteraVMB inom t.ex. bilhandeln förutsätter att en enskild affärshändelse ger vinst. Uppkommer däremot förlust undantas transaktionen från beskattning. I allmänhet konstateras en förlust först efter det att varan sålts och mervärdes- skatten har redovisats. Med stöd av 13 kap. 24 och 25 §§ ML får skatten i sådana fall rättas i efterhand i deklaration för den period då förlusten är konstaterad. Först måste således konstateras att förlust uppkommit.
#2
Tackar för svaren, blir ganska så rörigt för mig med alla regler hit och dit.
Så för att jag verkligen ska få det rätt, vågar jag fråga om en redovisning (med debit, kredit och konton) för följande transaktion som ajg då kan använda som mall:

Jag köper in en begagnad vara för 60 :- (inköpen behöver jag ingen hjälp att bokföra).
Denna säljer sedan min kommissionär till någon konsument för 120:-, 20 :- är dennes egna pålägg. 100 :- är priset på varan oss emellan och det är alltså detta jag får in som fordran hos kommissionären.

Jag tillämpar vinstmarginalbeskattning.
Min vinstmarginal blir på varan 40 :-.
#3
Det låter helt klart vettigt, dock fick jag nyligen ett brev från skatteverket när jag frågade hur jag skulle göra.
Bland annat fick jag detta:

CiteraFörmedlaren kan under dessa förutsättningar jämställas med en
återförsäljare och blir skattskyldig för den förmedlade varans
eller tjänstens totala försäljningssumma. Vad förmedlaren
sedan erlägger till sin huvudman efter avdrag för sin egen
förmedlingsersättning anses som huvudmannens ersättning för
försäljningen till förmedlaren. En skattskyldig huvudman blir
skyldig att redovisa utgående skatt på denna ersättning. Den
mervärdesskatten blir i sin tur avdragsgill ingående skatt hos
förmedlaren. Eventuell förmedlings- eller kommissionsersättning
från uppdragsgivaren utgör en bonus eller återförsäljarrabatt
som minskar inköpspriset för varan eller tjänsten.

Så med den här meningen - "En skattskyldig huvudman blir skyldig att redovisa utgående skatt på denna ersättning", menar dom då att det inte blir lika lätt och logiskt som i ditt exempel ovan utan något mer komplicerat då jag måste redovisa för den med utgående moms?
#4
Om jag säljer varor på kommission (jag är huvudman, någon annan säljer för min räkning) och använder mig av vinstmarginalbeskattning, hur ska jag då redovisa den andel av försäljning kommissionären tar som ersättning?

Jag frågade skatteverket och de sa att jag behöver bokföra denna ersättning och redovisa utgående moms för den.

Utan provisionsavgiften skulle det bli som vanligt:
1520 Fordran Debet, 100:-
3020 Försäljning VMB 100:- (exklusive avgiften, försäljningspris till konsumenten var således högre)

Nu ska alltså en kostnad in här någonstans. Om jag ökar försäljningen till t.ex. 110:- så att den täcker 10 % avgift (alltså det kunden totalt betalar) och samtidigt krediterar ett kostnadskonto 10:-, då blir väll vinstmarginalsunderlaget fel då jag dels kommer få högre vinstmarginalsbeskattningsunderlag och jag kommer också ta ut dubbelt med utgående moms på de där 10 :- då det dels blir genom VMB och dels genom att jag skulle bokföra utgående moms för ersättningen.


För ersättningen är väll utgående moms i alla fall ett givet konto som ska användas (kredit), men vilka blir de två andra?
T.ex. om jag kan ta det som en försäljningskostnad:
2610 utgående moms                  Kredit 2:-
6000 Övriga försäljningskostnader  Debet 10:-
xxxx - vilket blir då detta?

För att förtydliga så drar kommissionären direkt av deras ersättning från det kunden betalar, jag får aldrig någon skuld utan endast en avdrag i försäljningen.
#5
Säg att jag har sålt VMB varor under 2010. Betalningen från kunderna för dessa varor går via ett annat företags bankkonto, detta företag betalar sedan ut pengarna till mig. Om det nu har sålts varor under 2010 vars totala summa jag ännu inte fått utbetalt, jag har alltså en fodran mot företaget som sträcker sig över årsslutet för varor jag sålt under 2010.
Hur ska jag bokföra detta? Kan jag helt enkelt bokföra det som en kundfordran (debet) och dels varuförsäljning (kredit)? Försäljningen hamnar väll då på rätt år och momsen blir betald under rätt redovisningsperiod?
#6
Se där, tur att jag inte ansvarar för statsfinanserna.
Om jag då kör på VMB, ska jag lägga delarna på ett 4xxx-konto eller ska jag föra över dom direkt till ett 1xxx-konto? Är van att alltid lägga inköp till 4xxx men det kanske bara är onödigt?
#7
Tackar för svaret. Så då blir det aldrig någon utgående moms på delarna för sig utan de bokförs bara först som varuinköp med ingående moms, sedan blir deras utgående moms en del av den moms som ges av vinstmarginalen när bilen är såld?
För att sätta ord på formeln; Försäljningspriset - VMB varor=vinstmarginalen
Vm*0,8= momsen att redovisa (denna moms täcker även de delar som satt på bilen när den såldes)

Jag kommer förmodligen också renovera veteranmopeder i verksamheten. Finns det möjlighet att inte använda VMB på dessa? Anledningen till att jag skulle vilja ha vanlig momsredovisning är att jag har som sagt enskild firma och i en annan verksamhet säljer jag historiska samlarföremål med VMB, blir rörigt med all VMB hit och dit. Dessutom har jag läst diverse publikationer från Skatteverket angående VMB och motorfordon och blir lite avskräckt med alla regler och krav... Mopederna kräver dessutom inte så mycket delar så det skulle vara lätt att ha koll på vilka delar som går till vad.
Skulle bli något som följande då:
1. Köper moped från privatperson 5000:-, får inte dra av ingående moms. Lägger in köpet på t.ex. konto 4001.
2. Köper ett gäng reservdelar för 1000:- + moms på 250:-. Debiterar ingående momskonto samt t.ex. 4002
3a. Jag lyckas sälja mopeden för 12 000:- inkl moms. Krediterar t.ex. 3001 med 9600:- och utgående momskonto med 2400.-
3b. Jag lyckas inte sälja mopeden det första året. Inventerar lagret och sätter dess värde som 6000:- (5000:- + delarna exklusive moms). Debiterar lagret med 6000:- och krediterar tex 4900 förändring i varulager.

Är detta en möjlighet om jag inte vill ha VMB på mopederna?
Ytterligare en fiktiv händelse som bygger vidare på 3b. Jag använde inte alla de delar som jag köpte för 1000:- utan endast hälften av dessa. Jag har således delar för 500:- kvar. Dessa inventerar jag och debiterar ett annat tillgångskonto (t.ex. 1215 mopeddelar) med 500:-. Lagret av färdiga mopeder debiteras med 5500. Kreditera jag gör jag på två skilda förändring i varulagerskonton.
#8
Noterade vad en person skrivit här på forumet:

CiteraHej!
Om du är enskild näringsidkare och tillämpar det allmänna rådet BFNAR 2006:1 Enskild näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut så behöver du inte ta med mer än utgifter för råmaterial och halvfabrikat i lagervärderingen för de egentillverkade varorna.

"6.51.    För egentillverkade varor är anskaffningsvärdet inköpspriset för råmaterial och halvfabrikat. Om det finns andra externa utgifter för varorna än de som framgår av fakturorna för materialet, skall de räknas med om de sammanlagt uppgår till mer än 5 000 kr per leverans.
För egentillverkade varor är principen för beräkning av anskaffningsvärdet densamma som för köpta varor. Utgifter för eget eller anställdas arbete ingår alltså inte. "

Kan jag inte då ha t.ex. två 4xxx-konton som är för inköp av dels själva fordonet och dels för delar.
När jag sedan inventerar vad jag har i lager så tar jag alla de delar som köpts och monterats på ett fordon och bokför detta fordon på ett 1xxx-konto till det pris alla delar + fordonet kostat mig. Sen bokför jag alla delar som ännu inte monterats på ett annat 1xxx-konto. Är detta möjligt eller måste jag kunna redovisa för exakt vilka delar (peka ut på en inköpsfaktura) vilka delar som gått vart?
Sen har jag ett försäljningskonto där jag bokför alla fordon jag säljer under året.

Men om jag gör på detta sätt, blir det inte svårt att beräkna kostnad för såld vara för varje inköpskonto? Säg t.ex. att jag har delar kvar för 100:- i lager vid årsslutet och att jag under året köpt delar för 250:-. I vanliga fall skulle då lagret debiteras med 100 och ett 4xxx-konto (något sådant där "förändring i varulager"-konto) krediteras med 100:-. Men säg då att jag inte sålt delar för 150:- utan endast för 50:-, de andra 100:- är delar som sitter monterade på fordon som ännu inte sålts. Fast det kanske blir rätt ändå med tanke på att jag bokför dessa delars värde som en del av det lager av färdiga fordon jag har?

Blev lite rörigt nu men jag hoppas verkligen att någon kan ge mig lite vägledning, hjärnan har kortslutits en smula...
#9
Allmänt / SV: Inventariefråga
januari 25, 2010, 02:09:43 PM
Har nu fått tag i skatteverket efter mycket bök och kan redovisa för andra i samma sits det rätta sättet:

Mycket riktigt är det marknadsvärde det ska värderas till. Värderingen ska intygas av en sakkunnig person. Redovisningen av försäljningen ska göras på skatteverket blankett K9, om samtliga försäljningar av tillgångar under inkomståret understiger 50 000:- behöver dessa inte redovisas i inkomstdeklarationen.

Tackar för alla svar!
#10
Allmänt / SV: Inventariefråga
januari 25, 2010, 01:03:44 PM
Bra, är marknadsvärde alltså fortfarande den lämpliga värdesättningen när jag ska köpa in det? Hade annars gissat på att anskaffningsvärdet vore lämpligt.
#11
Allmänt / SV: Inventariefråga
januari 25, 2010, 10:55:22 AM
Gäller detta även när man tar i saker i verksamheten som man syftar till att sälja, alltså inte inventarier?
#12
Om jag har en enskild firma som säljer begagnade samlarföremål och har en privat samling som jag införskaffat innan det jag startade firman, kan jag då köpa samlingen av mig själv så att jag kan sälja den i firman?
Tänkte om jag gör så att jag värderar det efter inköpspris och om inte det finns ca 60 % av marknadsvärdet. Jag har en person som intygar värdet. Jag tillämpar VMB på varorna. Det blir då i företaget ett varuinköp med en vanlig utbetalning.
Sedan tar jag också upp det summa som firman betalade till mig som privatperson i inkomstdeklarationen.

Kan jag göra detta? Om inte, hur ska jag då kunna sälja av min samling genom firman?
#13
Jag renoverar bilar och undrar var jag ska bokföra de kostnader för varor som behövs för att få klart den slutgiltiga varan. Då varorna ska säljas till kund (om än i förädlad form) måste det väll vara ett 40xx konto?
Hur ska jag inventerna lagervärdet sen när det är dags dör det?

Om vi tar ett exempel.
Till en bil som jag renoverar behöver jag köpa nya däck. Var ska jag då bokföra dessa? När tiden sedan löper iväg och bilen fortfarande är under reperation vid bokslutet, hur ska jag inventera lagervärdet?